Jeg er en meget indadvendt pige, der har social angst og græder næsten hele tiden. Jeg kunne godt tænke mig en uddannelse, hvor man bare sad for sig selv og lavede noget. Jeg kan ikke overskue menneskekontakt.
Hej
Jeg har det rigtig skidt for tiden. Jeg er igang med en social og sundhedsassistent uddannelse. Jeg er lige blevet forlænget i min første praktik og jeg har ikke lyst til at være der mere og jeg tror egentlig ikke jeg gider uddannelsen.
Jeg er en meget indadvendt pige og har social angst og meget ked af det og græder næsten hele tiden.
Jeg tror at uddannelse er for svær for sådan en som mig.
Jeg kunne godt tænke mig en uddannelse hvor man bare sad for sig selv og lavet noget. Så jeg har tænkt på en eux kontoruddannelse. Jeg kan starte om 1/2 år men jeg kan se på skolen hjemmeside at der er studieture på uddannelse også bliver jeg rigtig bange fordi det er slet ikke mig og så noget med gymnasie fester og rejse bliver jeg meget angst provokeret over for.
Jeg bliver ked af det og bange over om den uddannelse heller ikke er noget for mig og min mor har altid sagt at jeg ikke bare får lov til at ligge hjemme på sofaen hele tiden uden at have noget job/uddannelse.
Jeg er så ked af det og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved mig selv… jeg kan ikke overskue at have noget menneske kontakt, så jeg ved ikke hvor jeg skal gøre af mig selv mere.
Vh 19 årlig pige

(Pige, 19 år)
Kære pige på 19
Det lyder godt nok til, at det er super svært at være dig i øjeblikket og at tankerne om uddannelse gør dig rigtigt bange. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det dine tanker med os.
Når jeg læser dit brev, så lægger jeg mærke til 2 ting som fylder rigtigt meget for dig. Valget af uddannelse og den sociale angst. Jeg vil starte med lige at skrive lidt om angst først.
Social angst
Du skriver, at du har social angst, at du er meget indadvendt og at du græder næsten hele tiden. Det kan være helt normalt, at blive ked af det nogle gange og gå igennem svære perioder, hvor man ikke kan overskue så meget. Men hvis man oplever, at man er ked af det næsten hele tiden og det ikke stopper, så er det rigtigt vigtigt, at man reagerer på det. For det er super svært at skulle leve med og det er ikke meningen, at du skal have det sådan resten af livet.
Det er det samme med angst. Den må godt være der nogle gange, eksempelvis i form af nervøsitet inden man skal til eksamen – så er det helt naturligt og så kan angsten/nervøsiteten faktisk hjælpe en med at være på dupperne, så man kan præstere. Men hvis angsten bliver så stor, at man ikke kan holde ud, at være sammen med andre mennesker, så er det en god idé, at søge hjælp. For så er angsten begyndt at overtage ens liv og det er mega svært at skulle håndtere alene. Derfor tænker jeg også, at det er kunne være en rigtig god idé, hvis du fik noget hjælp til at håndtere angsten og de triste tanker. For det lyder til, at det også er de ting, som er skyld i, at det er svært for dig, at skulle vælge uddannelse.
Selvom tristheden og angsten fylder rigtigt meget for dig lige nu, så kan du sagtens få hjælp til at håndtere det, så det ikke behøver styre dit liv. Jeg vil anbefale dig at læse vores artikel om social angst, for der står en masse rigtig god viden om angst og hvad det er for en størrelse. Rigtigt mange mennesker, som får hjælp til deres angst, ender med at leve super gode liv, hvor angsten ikke plager dem længere. Det kan være hårdt arbejde, men det kan sagtens lykkedes for dig også. Det vil også sige, at selvom du oplever social angst lige nu, så behøver det ikke være sådan for altid.
Tag fat i lægen
Når man oplever tristhed og angst, der begynder at fylde i ens liv og hverdag, så er det en god idé, at tage til lægen. Man må altid tage til lægen, hvis man har det dårligt – uanset om det er psykisk eller fysisk. Så kan lægen og dig sammen finde ud af, hvad der skal ske. Og lægen kan henvise dig til en psykolog, hvis det kunne være hjælpsomt.
Snak med nogen om det
Det lyder til, at du går meget alene med angsten og tristheden. Er det rigtigt forstået? Hvis man har det skidt, så kan det være en rigtig god idé, at få snakket med nogen om, hvordan man har det. Det kunne måske være dine forældre? Men det kunne også være en moster, lærer eller veninde, som du føler dig tryg ved. Det vigtigste er, at du ikke går med alle de her svære tanker og følelser alene.
Hvis du er mere tryg ved at snakke med nogle, som ikke kender dig, så kan jeg anbefale frivillig rådgivningen Headspace. Headspace er et sted, hvor unge kan komme og snakke de ting igennem, som fylder for dem. Det er helt anonymt og de er super søde og dygtige.
Uddannelse
Det kan være mega svært at finde ud af, hvilken uddannelse man vil føle sig tilpas i. Og nogle gange vælger man noget, som man fortryder. Det kan ske for os alle sammen. Så er det en super god idé, at kigger efter, hvad ens alternativer er. Du skriver, at du har kigget på en EUX-kontoruddannelse, men studieturen gør dig nervøs. Jeg tænker, at du ikke behøver tage med på studieturen. Typisk er sådan noget frivilligt. Derfor vil jeg også anbefale dig, at kontakte EUX og spørge dem ad, om det vil være muligt ikke at tage med på studieturen. Jeg er næsten sikker på, at de rigtigt gerne vil hjælpe med at finde en løsning på det.
Det lyder til, at den sociale angst styrer dig rigtigt meget i forhold til dit valg af uddannelse. Det er selvfølgelig super vigtigt at vælge en uddannelse, som man er glad for og som passer til ens personlighed. Og det er helt okay, hvis den uddannelse ikke skal have alt for meget menneskekontakt. Men jeg synes også, det er vigtigt igen lige at nævne, at den sociale angst ikke behøver være en del af dit liv for evigt. Det kan man godt få hjælp til at håndtere, så det ikke kommer til at fylde så meget. Derfor tænker jeg også, at du kan overveje, hvad du synes der kunne være spændende at arbejde med og så få hjælp til at håndtere angsten, så du kan få den uddannelse, som du tænker passer til dig.
Det lyder til, at du sidder meget alene med dine tanker om uddannelse. Derfor kunne det måske også være en rigtig god idé, hvis du kontaktede en Uddannelsesvejleder. En Uddannelsesvejleder vil kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvilke muligheder der er for dig, som ville passe godt til dine behov. Du kan også kontakte E-vejledningen, hvor man kan få online rådgivning af en studievejleder. De er super dygtige og du kan kontakte dem på chat, hvis du synes det er rarest.
Det kan være mega svært, at finde en uddannelse, som man er tilpas med. Især hvis man oplever, at være ramt meget af tristhed og angst. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at søge noget hjælp, så man kan få nemmere ved at håndtere de svære tanker og følelser, så de ikke behøver at stå i vejen for, at man kan gøre de ting og vælge den uddannelse, som man godt kunne tænke sig.
Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe dig og så krydser jeg fingre for, at du snart får det rigtigt godt og lander på den helt rigtige uddannelse for dig.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper