Jeg har gået og tænkt på, om jeg har social angst. Jeg tør ikke række hånden op i timen og bliver enormt nervøs til fremlæggelser.
Hej, jeg er pige på 15.
Jeg har efterhånden gået, og tænkt på om jeg har social angst/social fobi. Jeg tør ikke række fingeren op i skolen, hvis jeg ikke er 100% sikker på, at det jeg vil sige er korrekt. Jeg bliver enormt nervøs når jeg skal fremlægge, det medføre så til at jeg taler hurtigt til fremlæggelsen og mit hjerte banker vildt hurtigt. Jeg kan ikke lide at tale med fremmede, da jeg føler de kigger på min hud fordi jeg har akne eller om de kigger på mine tænder fordi de er skæve. Jeg tænker ret ofte over, hvad andre tænker om mig. F.eks. Når jeg får noget nyt tøj, så frygter jeg hvad dem på skolen tænker og om det er for meget.
– jeg håber i vil hjælpe.

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15 år
Det er aldrig rart at blive meget nervøs i de situationer, du nævner i dit brev. Men du er heldigvis ikke den eneste, der har det sådan.
Vi bliver alle nervøse
Det er meget almindeligt, at man bliver nervøs, når man skal sige noget højt, eller hvis man tænker, at noget ved en selv springer i øjnene på andre. Det tror jeg, alle kan genkende. Selv de mest populære og selvsikre personer i klassen. Men vi har en Artikel med tips til at forstå og håndtere din nervøsitet, hvis det bliver for meget for dig.
Du kan også prøve at læse vores artikel: Er du bange for at række hånden op i klassen? Der står en masse gode råd og viden om, hvordan man kan blive bedre til at håndtere frygten.
Alle er usikre over noget
Du nævner din akne og skæve tænder som ting, du er usikker på. Og jeg kan godt forstå, at du ikke kan lide at tale med fremmede, hvis du føler, at de kun ser det. Jeg forstår udmærket godt, at det fylder en del hos dig. Det kan jeg også sagtens se ud fra dit brev. Men jeg kan også fortælle, at alt det, du oplever, er meget almindeligt, især når man er teenager, og man begynder at blive mere opmærksom på, hvad dem omkring en tænker.
Du skal vide, at vi mennesker er vores egne største kritikere. Og derfor dømmer vi os selv meget hårdere end andre. Og vi lægger meget mere mærke til vores egne fejl fremfor andres. De færreste, der kigger på dig vil lægge særligt meget mærke til akne og skæve tænder. Det vil jeg i hvert fald æde min gamle hat på. De har nemlig mere travlt med at være bekymrede over, hvordan de selv fremstår. De tænker måske også på, at du sikkert lægger mærke til deres store næse eller korte ben
Tal med dine veninder
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogle af dine veninder om det? Hvis ikke, er det mit bedste råd til dig. Det kan være, at de har oplevet noget lignende det, du oplever. Og de har sikkert også nogle gode tanker om, hvad du kan gøre eller tænke i bestemte situationer.
Du kan også snakke med dine forældre, hvis du synes det er rarest. De fleste forældre vil rigtigt gerne lytte og støtte, hvis deres børn går gennem noget svært. Du kan læse mere om, hvordan man snakker med sine forældre om svære ting i vores artikel her.
Du er velkommen hos headspace
Hvis du hellere vil snakke med nogen, som ikke lige kender dig, så er du også altid velkommen hos headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor man kan komme og snakke om det, der lige fylder. Deres frivillige er super søde og dygtige. Og det er helt anonymt og gratis. Find en headspace nær dig her eller besøg deres chat først.
Jeg håber, at du får snakket med dine veninder om det, og at det snart kommer til at fylde mindre for dig.
De bedste hilsner fra Mindhelper