Hej
Jeg er en dreng på 15 år, og jeg går på 9 klasse.
Vi har lige i dag fået vores karakter, og jeg er enormt utilfreds med dem. De sidste 2 gange vi har fået karakter, har jeg fået præcis 7, og 6.9. Jeg har også været meget utilfredse med dem. Denne her gang har jeg fået 7.1, som jeg synes er overhovedet ikke nok. Jeg tænker selv at jeg kan nemt få 8 eller 9 i gennemsnit men min engelsk lærer for eksempel har givet mig 7 skriftlig og 10 mundtlig. Sidst fik jeg 12 12 i engelsk. Jeg fik også 4 i læsning til dansk, sidst fik jeg 10. Jeg græd faktisk da jeg fandt ud af mit gennemsnit. Selvom jeg synes at jeg har forbedret mig, får jeg stadig dårlig gennemsnit i min mening.
Hvad skal jeg gøre?

(15 år)
Hej med dig
Når man er ved at være færdig med folkeskolen, kan det med karakterer godt fylde rigtig meget. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
En uventet mavepuster
Når man går i 9.klasse og skal til at afslutte folkeskolen, begynder det med ens karaktergennemsnit at fylde rigtig meget for nogle. Det er helt normalt. Men selvom det er noget, som rigtig mange oplever, kan det godt være noget af en mavepuster at få nogle andre karakterer, end dem man havde håbet på. Især hvis man de sidste to gange har fået karakterer, som man heller ikke var tilfreds med. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du bliver ked af det og er utilfreds. For hvis man synes at man har forberedt sig og gjort sit bedste, og man så får, hvad man selv synes er et dårligt gennemsnit, så kan det godt fylde rigtig meget.
Det med de store krav
Du spørger til, hvad du skal gøre i den her situation. Jeg vil lige starte med at sige, at det er helt normalt at blive ked af det, hvis man ikke får den karakter eller det gennemsnit, som man havde håbet på. Det tror jeg, at der er rigtig mange unge som oplever gennem deres skoleår. Men når det så er sagt, så skal det heller ikke være sådan, at man bruger en masse dage på at banke sig selv i hovedet over ens karaktergennemsnit. For selvom det godt kan føles mega vigtigt og afgørende, er det vigtigt at huske på, at det ikke nødvendigvis siger noget om, hvor dygtig du er. Derfor kan det også være en god ide, at være god ved dig selv, når du bliver ked af det over en karakter.
Nogle unge kommer også til at stille rigtig høje krav til sig selv. Og det kan være rigtig hårdt og drænende at skulle leve op til. Hvis det er noget, som du kan genkende, så prøv at tag et kig på vores artikel: Er du for perfektionistisk? Få 10 råd til, hvordan du skruer ned for kravene til dig selv. Selvom du måske ikke føler dig perfektionistisk, er der stadig nogle rigtig gode råd til, hvis man presser sig selv for hårdt.
Prøv at snak med din lærer
Du skriver for eksempel, at din engelsklærer sidste gang havde givet dig 12-12, men den her gang har du fået 7 og 10. Jeg kommer derfor også til at tænke på, om du har snakket med dine lærere om, at du er utilfreds med dine karakterer? De fleste lærere vil nemlig rigtig gerne lytte og hjælpe, når man fortæller dem, at der er noget med ens karakterer, der fylder. De har også ofte en grund til, at de ændrer ens karakterer og er derfor super gode at snakke med, hvis man gerne vil vide, hvad man kan gøre for at ændre ens karakter. Jeg tænkte derfor på, om du kunne tage fat i de forskellige lærere og fortælle dem, hvordan du godt kunne tænke dig, at det gik med karaktererne. Jeg er sikker på, at de rigtig gerne vil hjælpe dig og har nogle gode råd til, hvad du kan gøre.
Har du snakket med dine venner om det?
Hvis du ikke har lyst til at snakke med dine lærere om det, kommer jeg til at tænke på, om du har nogle gode venner, som du måske kan snakke med det om? For nogle gange kan det være super rart at få snakket med nogen, som man er tryg ved og får luftet sine irritationer. Jeg tænker også, at der helt sikkert er nogle af dem, som har prøvet at stå i samme situation som dig. Og måske er der nogen af dem, som har nogle gode råd, som har virket for dem, som du også kan prøve af.
Når ens karakter ikke går, som man havde regnet med at det ville, kan det godt fylde rigtig meget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du ender med det snit, du godt kunne tænke dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper