Hej
Jeg er en pige på 18 år og jeg går i 2.g på det almene gymnasium. 2.g har været et hårdt år for mig, især psykisk. Jeg startede på gym med diagnosen angst, men her for under en måned siden fik jeg konstateret depression. Jeg er meget bekymret for min skolegang og om jeg overhovedet kan klare mig igennem gym. Jeg er stadigvæk meget godt med fagligt, selvom jeg allerede har en fraværs procent på over 13%. Skolen er godt klar over min situation og jeg får SPS støtte.
Jeg har ofte behov for at tage tidligere hjem, fordi jeg er ked af det, igen energi har eller jeg slet ikke kan koncentrere mig. Mine forældre er meget uforstående, især min far. Han fortæller mig flere gange om ugen at jeg aldrig bliver student og jeg nok bare skal droppe ud. Min mor har også været ved at forstå min situation, så vi kommer tit op og skændes over det.
Tror i, at gym smider mig ud, nu hvor jeg allerede har så meget fravær, men ingen skriftlig fravær? eller ser de bort fra mit fravær og ser på hvordan jeg klare mig ellers?

(18 år)
Kære Pige på 18 år
Det kan være hårdt at passe både afleveringer og undervisning på gym, når man kæmper med angst og depression. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
En presset periode
Du skriver, at 2. g. har været et hårdt år for dig, især psykisk. Det lyder ikke særlig rart, og det kan tage meget på en, når man ikke har det godt psykisk. Rigtig mange unge synes, at 2. g., er et ekstra hårdt år. For der er ofte lige de flere afleveringer og fag, som skal afsluttes. Derfor giver det også god mening, at 2. g. kan være svært, hvis man så oveni har angst og depression. Når man har en depression har man nemlig tit mindre overskud og energi, end man plejer.
Du skriver også, at dine forældre er uforstående, og at din far nogle gange siger, at du ikke kommer til at blive student. Det kan være mega frustrerende, når ens forældre har svært ved at forstå en. Og man kan både blive ked af det og usikker på, om man nu også kan klare skolen, hvis ens far fortæller en, at man ikke kan. Derfor forstår jeg også godt, hvis det ikke lige var den reaktion, du havde håbet på. Men jeg vil alligevel give dig et ordentligt skulderklap. For det er super godt, at du har snakket med dine forældre og skolen om, hvordan du har det – det er nemlig det helt rigtige at gøre, når man har det svært.
Fraværet
Det lyder til, at tankerne om at blive smidt ud, fylder en del hos dig. Det kan være ret stressende at gå og være bange for at blive smidt ud. Men gymnasiets regler for fravær er desværre ikke noget, jeg er super meget inde i.
Derfor tænker jeg også, at noget af det bedste du kan gøre er, at tale med SPS-vejlederen eller studievejledningen, om dit fravær. De er der for at hjælpe dig. Derfor tænker jeg også, at de er interesseret i at finde en løsning, som kan fungere for dig, og hvor du ikke bliver smidt ud af gymnasiet. Og måske i også kan snakke lidt om, om de har nogle råd til, hvordan det kan blive lettere for dig, at gå på gym.
Får du hjælp?
Jeg kommer også til at tænke på, om du får noget hjælp til angsten og depressionen? Ellers er det en god ide, at tage et smut forbi lægen. Man kan nemlig sagtens behandle både angst og depression. Og de fleste unge, som har kæmpet med en af delene, ender med at komme helt ud på den anden side igen. Men sommetider har man brug for en hjælpende hånd. Og lægen kan sammen med dig finde ud af, om der er et tilbud, som kunne være noget for dig.
Angstforløbet
Her på Mindhelper har vi også et forløb om angst. Det er delt op i forskellige videoer, hvor man både får mere viden om angst, og får nogle redskaber til, at få det lettere med angsten. Så måske det kunne være noget for dig? Du kan tage det i dit eget tempo, og det er gratis.
Headspace
På falderebet vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Headspace er et gratis tilbud for unge, som har det svært. Man kan komme og få samtaler med en frivillig. De frivillige er rigtig søde, og de er vant til at tale med unge, som bøvler med forskellige ting. Og det kan være rigtig rart at have et sted, hvor man kan komme, og tale om det som fylder.
Det kan være hårdt at gå i gymnasiet, når man har det svært psykisk. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og håber, at du snart får det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper