Hej!
Jeg har brug for et godt råd.
Jeg står i den situation, at jeg lige er startet på universitetet i Aahus, men fortryder det. Ikke studiet – men byen. Jeg er fra København, og hele min omgangskreds befinder sig i København. Jeg valgte selv Aarhus fordi jeg tænkte at det ville være godt for mig at prøve noget nyt og at prøve at skabe en omgangskreds dér, men jeg kan mærke at det nu bliver for meget for mig – både at skulle starte studiet op OG at skulle skabe mig et helt nyt socialt liv med det samme. Jeg er nemlig en person der har ekstremt meget brug for tryghed for at kunne fungere optimalt og for at kunne koncentrere mig om det vigtigeste – studiet. Jeg ved ikke om jeg giver for hurtigt op, for jeg har kun været her i lidt over en uge, men jeg kan simpelthen ikke se det for mig.
Hvordan kan jeg tage denne beslutning?
Mvh Københavneren 🙂

(20 år)
Kære Københavner
Det lyder til, at du står i en situation, hvor det er svært at tage den endelige beslutning. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dit dilemma med os.
Det kan være spændende at flytte til en ny by
At flytte til en ny by, kan være rigtig spændende. Man kender måske slet ikke nogen i den by, man flytter til, og hvor end man går i byen, er alt nyt.
Men lige så spændende og nyt det hele kan føles, lige så skræmmende og utrygt kan det føles. For når hele ens omgangskreds og alle ens stamsteder er hjemme i København, så skal man starte helt forfra.
Og som du selv skriver, kan det hurtigt blive overvældende at være alene i en ny by, når man er en person, som har brug for ekstremt meget tryghed.
Vi har alle brug for tryghed
Vi mennesker har allesammen brug for tryghed, et hjem, en base. Men hvor meget tryghed vi har brug for, er meget forskelligt.
Nogle mennesker elsker at flytte rundt og bo i en masse forskellige byer, nogle kunne godt tænke sig at prøve det bare en enkelt gang, og andre vil helst bo det samme sted hele deres liv.
Hvor meget tryghed har du brug for?
Når jeg læser dit brev, lyder det lidt som om, at du godt kunne befinde dig et sted mellem de to sidste. Du vil måske gerne prøve at bo et andet sted, men kan også godt lide den tryghed og sikkerhed der er ved at blive boende i København.
Samtidig lyder det også som om, at det hele har virket lidt overvældende for dig. Du er startet på studie, og oven i at skulle finde hoved og hale i det, er du også flyttet til en ny by, hvor du ikke kender nogen.
Det er en masse nye indtryk og udfordringer, og derfor tænker jeg også, at det næsten ville være lidt mærkeligt, hvis du ikke synes det hele var lidt overvældende.
Hvad skal du gøre?
I dit brev spørger du, hvad du skal gøre? Skal du blive i byen og give det en chance, eller skal du droppe ud og flytte tilbage til København?
Selvom jeg ikke kan give dig et direkte svar, vil jeg prøve at komme med nogle råd til hvad du kan gøre.
Råd nummer 1: Mærk godt efter
Mit første råd til dig er at mærke rigtig godt efter. Mærk efter, hvordan du har det med hele situationen, og hvad du synes, der taler for og imod, at du bliver i Århus.
Nogle gange, kan det være en rigtig god ide, at lave en for og imod liste på din telefon eller på et stykke papir.
Her kan du skrive alle de ting ned, som taler for at du skal blive i Århus og alle de ting, som taler for at du skal flytte tilbage til København.
For nogle gange hjælper det at få skrevet sine følelser ned, så man kan se dem sort på hvidt foran sig.
Råd nummer 2: Giv det en chance
Ofte er det lidt en presset periode, når man starter på et nyt studie. Først skal man lige ind i en rutine med lektier, forelæsninger og afleveringer. Man har måske holdt sabbatår og alt det med skole og uddannelse ligger lidt langt væk.
Udover det skal man også starte forfra socialt. Ofte kender man ikke nogen på det studie, man er startet på og skal derfor lære folk at kende.
Nogle gange finder man nogle gode venner inden for de første par dage, og andre gange tager det længere tid. Begge dele er helt normale.
Derfor kan det være, at du skal prøve at give Århus en chance og se om det måske bliver bedre med tiden. Især når du har brugt noget tid på at lære nogle nye mennesker at kende.
For selvom du skriver, at du er meget tryghedssøgende, kan det være sundt at udfordre sig selv og sine grænser lidt.
Du kan eventuelt starte med at give det 2 måneder, 4 måneder eller et halvt år, og så se om det er blevet bedre.
Råd nummer 3: Drop ud og flyt hjem til København
Mit sidste råd til dig, er måske mere en mulighed du har, end et råd til hvad du kan gøre.
For selvom det kan være spændende og udfordrende at flytte til en ny by og starte på studie, kan det også være for meget. Og derfor er der ingen skam i at flytte hjem igen.
Du skriver, at det vigtigste for dig er at koncentrere dig om studiet. Og hvis det at bo i Århus forhindrer dig i det, kan det være at det er en god ide at flytte hjem igen.
Måske kan du læse det samme i København? Og på den måde både have studiet, som du er glad for, og bo i den by, du føler dig tryg i.
Der er ingen skam i at prøve noget, for så finde ud af, at det ikke var noget for én alligevel og derfor droppe ud. Men samtidig skal du også huske på, at nogle gange kan nye ting virke overvældende i starten, men det betyder ikke, at det ikke kan blive det rigtige på sigt.
Det kan være en stor beslutning at beslutte sig for om man skal blive i Århus eller droppe ud og flytte hjem til København. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper