Hej Mindhelper
Jeg har brug for jeres hjælp, jeg står i den situation at jeg ved ikke om jeg har valgt den rette uddannelse eller det rette sted at være i lære. Min motivation er ikke længere den samme som jeg havde da jeg startede så jeg glæder mig ikke mere når det er jeg skal på arbejde, jeg føler mig ikke tryg når det er jeg er på min arbejdsplads som jeg nok burde, jeg har intet tilfælles med mine kollegaer på arbejdet og har det ikke så nemt med og snakke med dem og min kemi med min leder er ikke særlig god, jeg har det sådan at jeg snakker bedst med folk som det er jeg føler mig sikker omkring og min arbejdsplads ønsker lidt at jeg åbner mere op men føler ikke rigtig jeg kan åbne mere op til dem end jeg allerede har gjort fordi jeg ikke rigtig føler mig 100% sikker/tryg. Jeg er i lære som bager elev og den måde de snakker på dernede, passer ikke helt rigtig til den slags person som jeg er da jeg er en stille/genert og introvert pige og branchen er rigtig hård/barsk som jeg ikke havde forventet. Hvad burde jeg gøre?

(Pige, 19 år)
Hej Pige på 19 år
Det lyder super hårdt, at du er havnet et sted i praktik, hvor du ikke føler dig tryg. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det handler ikke om dig
Det lyder ikke særligt rart, at du er havnet i praktik et sted, hvor du ikke er tryg ved at være. For det er mega hårdt, når man går rundt en hel dag og føler sig utryg og usikker. Det bruger man rigtigt meget energi på. Samtidigt så lyder det også som om, at det at være i bagerbranchen er mere barsk, end du havde forestillet dig. Er det rigtigt forstået? Det kan jeg også sagtens forstå er svært.
For hvis man er lidt mere introvert og genert, som det lyder som om, at du er. Så kan det hurtigt føles rigtigt voldsomt, hvis man kommer ind i en branche, hvor der bliver snakket hårdt til hinanden. Fordi det er så langt fra den måde, som man selv taler til andre på. Men så kan det nogle gange være lidt hjælpsomt at huske på, at den hårde tone ikke er noget, der handler om en selv. Det er bare sådan, de generelt taler til hinanden der, hvor man lige er havnet i praktik.
Kan du prøve at åbne lidt op?
Jeg kan sagtens forstå, at du ikke har super meget lyst til at åbne dig mere op for dine kollegaer. For det er helt naturligt, at man ikke har lyst til at give for meget af sig selv, når man er usikker på de mennesker, man er omkring. For så kan man også nemt blive usikker på, om de vil tage godt imod de ting, som man fortæller. Og man kan måske være bange for, om de vil afvise en eller synes, at man er dum eller fjollet, hvis man åbner sig lidt mere op. Jeg ved ikke, om du kan genkende det? Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis det er rigtigt frustrerende for dig, at dine kollegaer bliver ved med at fortælle dig, at du skal åbne dig noget mere op. For hvis du bare lige kunne det, så havde du jo gjort det.
Men jeg tænker også, at dine kollegaer efterlyser, at du åbner noget mere op, fordi de faktisk rigtigt gerne vil lære dig bedre at kende. Og nogle gange så kan det faktisk hjælpe lidt på ens forhold til de andre, at man forsøger at give lidt af sig selv igen, når man snakker med dem. For hvis man giver lidt af sig selv, så giver de andre som regel også noget af selv tilbage. Og på den måde lærer man dem lidt bedre at kende og finder måske ud af, at der gemmer sig et rigtigt sødt menneske omme bag den lidt barske tone, de bruger på arbejdet. Så måske kunne det faktisk hjælpe at prøve at åbne lidt mere op overfor dine kollegaer. Jeg ved godt, at det er mega hammer svært. Men det behøver ikke at være dine dybeste hemmeligheder, du starter med at dele ud af. Det kan måske bare være en sjov oplevelse, du har haft i weekenden eller noget lignende.
Lav en liste med fordele og ulemper
Du spørger, hvad du burde gøre. Og det kan jeg ikke svare på. For i sidste ende er det dig selv, der skal mærke efter, hvad der føles rigtigt for dig. Har du stadig lyst til at blive bager? Og kan du holde til at være i en branche, der er så hård? Men det giver rigtigt god mening, at du er kommet lidt i tvivl. For når man oplever, at den uddannelse man er startet på, ikke er helt det, man troede den var. Så er det helt naturligt at begynde at tænke over, om det mon også er det rigtige. Hvis det er svært at mærke efter, hvad der er rigtigt, så kan du prøve at lave en liste med fordele og ulemper ved dit studie. Det kunne for eksempel være på et stykke papir, på din telefon eller på din computer. Det kan være, at det kan gøre det lidt tydeligere for dig, hvad der egentligt fylder mest lige nu. For det mega smarte ved lister er nemlig, at man har det hele foran sig sort på hvidt.
Snak med en studievejleder
Jeg tænker, at det kunne være en rigtigt god idé for dig at snakke med en studievejleder. Studievejledere er nemlig uddannet til at hjælpe en både med at finde ud af, hvad man kan gøre, hvis der er noget, der er svært på ens uddannelse. Men også til at hjælpe en, hvis man er blevet i tvivl om sin uddannelse. På de fleste uddannelser er der en eller flere studievejledere, man kan snakke med. Jeg tænker, at du kan finde ud af, hvordan man kommer til at snakke med dem på dit uddannelsessteds hjemmeside. Ellers kan du også altid chatte med en studievejleder online på ug.dk. Alle studievejledere er vant til at snakke med unge, der er blevet i tvivl om sin uddannelse. Så de ved godt, at det kan være en svær situation at stå i, og de skal nok gøre deres bedste for at hjælpe.
Kan du snakke med nogle fra din årgang?
Jeg kommer også til at tænke på, om der er nogle af din årgang på din uddannelse, som du snakker så godt med, at du ville kunne dele de her oplevelser med dem? Hvis der er det, så tænker jeg nemlig, at det ville være rigtigt oplagt. For jeg forestiller mig, at de også er ude i praktik lige nu. Så måske det kunne være rigtigt rart at snakke med dem om, hvad de oplever ude i deres praktik. Det kan i hvert fald tit være rigtigt rart at dele erfaringer med nogen, der er i samme situation som en selv. For tit er der nogen, der har oplevet nogle af de samme ting. Og det kan være rigtigt rart at få at vide, så man ved, at man ikke er den eneste.
Snak med nogle andre
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med nogle andre om, at du ikke er så tryg på din praktikplads. Og at du er lidt i tvivl om, om du har valgt den rigtige uddannelse? Det kunne for eksempel være dine forældre eller en god veninde. Hvis ikke du har det, så synes jeg, at du skal gøre det. Det kan nemlig være rigtigt rart at have nogle at dele sine tanker med, når der er noget, der er lidt svært for en. For når man går det hele for sig selv, så er det tit de samme tanker, der kører rundt og rundt i ens hoved. Men når man deler dem med nogle andre, så får man også mulighed for at høre deres tanker. Og de kan tit se noget lidt andet, end man selv kan.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, du kan bruge til noget. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om alle de her ting, så du ikke skal gå med dem alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper