Hej
Jeg er 15 år og går i 9. klasse.
I dag fik jeg min standpunktskarakterer og jeg fik 10 i et fag som jeg ellers fik 12 til ved min terminsprøve, jeg ved godt at prøven er et øjebliksbillede, men jeg er alligevel skuffet.
Når jeg siger til folk at jeg ikke er glad for mit 10-tal, kan mange blive sure over at jeg ikke synes at det er en god karakter, men det synes jeg ikke i lige præcis det fag, jeg ved ikke hvorfor og mit spørgsmål er egentlig bare hvordan bliver jeg glad for et 10-tal?

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det med karakterer kan komme til at fylde rigtigt meget, når man går i udskolingen. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det er okay, at du blev skuffet
Det er hammer-ærgerligt, at du fik en lavere karakter i standpunktskarakter, end du fik i terminsprøven. Så er det helt normalt at blive skuffet og ærgre sig over, at man ikke fik en højere karakter. Det tror jeg, at der er rigtigt mange unge, som kan nikke genkendende til, selvom de folk, du snakker med, ikke helt forstår det.
Du spørger, hvordan man bliver glad for et 10-tal. Men jeg kommer egentligt til at tænke på, om det er nødvendigt, at du bliver glad for 10-tallet? Selvom de andre måske ikke forstår, at du ikke blev glad for 10-tallet, så er det jo i sidste ende dig og ikke dem, det handler om. 10-tallet er en rigtig høj og flot karakter, og derfor er der mange, som kan have svært ved at forstå, hvis man ikke bliver glad for karakteren. Og det er flot klaret at du fik 10-tal. Men hvis man regner med et 12-tal, så kan 10-tallet godt være skuffende alligevel.
Måske kan du sige pyt?
Nogle gange er det nemmere at prøve at sige ‘pyt med det’, end det er at prøve at blive glad for en karakter, som var lavere end forventet. Det er helt okay, at du ikke synes, det var det fedeste i verden at få 10. Men du må prøve at huske dig selv på, at det bare er en karakter og på et tidspunkt vil du have glemt alt om den igen.
En lille motto, som kan være rart at have med sig, er at spørge sig selv om: “Hvad vil jeg  tænke om situationen om 10 år?” Altså hvis du som 25-årig husker tilbage på din standpunktskarakter i 9.klasse, hvad tror du så, at du vil tænke? Du vil højst sandsynligt ikke engang kunne huske, hvad du fik i standpunktskarakter. Grunden til at jeg skriver det her er, at det kan være rart at huske sig selv på, hvis man er blevet lidt ked af det eller skuffet over ens egen præstation. For selvom det virker stort lige nu, så vil det højst sandsynligt gå over igen og fylde meget mindre ude i fremtiden.
Snak med læreren om det
Hvis du er i tvivl om, hvorfor du har fået 10 i standpunkt i stedet for 12, så kan du prøve at snakke med din lærer om det. Læreren har sikkert gjort sig nogle tanker om, hvor du ligger henne niveaumæssigt. Det kan både være lidt hårdt og rart at få af vide. For man kan sagtens lære af, at få lidt kritik for sit arbejde. Men det kan også være lidt ubehageligt at få af vide, hvorfor man måske ikke fik 12-tallet. Du må mærke efter i maven om du synes det vil være rart eller træls at snakke med læreren om det.
Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og det kommer til at gå super godt med dig. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper