Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 18 som går i 2.g på STX.
Jeg har altid været en pige der holder pisse meget af mine venner, og at komme ud at have det fedt, i form af fest og farver eller komme til gymnastik.
I skolen har jeg altid klaret det fint ligge omkring 4,7,10 i karakter.
Jeg har her på det sidste følt at jeg ikke kan finde ud af det i skolen. Jeg tog en STX fordi jeg ikke vidste hvad jeg ville og noget skulle tiden gå med. Skolen har bare ikke været så fed på det sidste og jeg har virkelig set frem til weekender, hvor jeg kan være sammen med min efterskolevenner, selvom jeg burde lave lektier og afleveringer (skal lige siges jeg altid aflevere mine ting)
Den eneste grund til jeg stadig holder ud er pga. af mine venner og at jeg har ikke nogen anden ide om hvad jeg vil, så kan jeg jo lige så godt få tiden til at gå med det her.
Min motivation røg dog helt i bund da jeg dumpede en kemiprøve den anden dag, der fik jeg bare følelsen af at, nu gider jeg sgu ikke mere, men er samtidig en fighter så vil ik give op.
Drenge, suser rundt i mit hovedet, og ja det sgu bare forvirrende med alt det. Føler jeg har 1000 tanker som ind i mellem skræmmer mig.
Mvh en pige med 1000 tanker

(18 år)
Kære Pige med 1000 tanker
Det er mega træls, når man har ramt en periode, hvor ens motivation for skolen bare er i bund. Og man kan måske også begynde og spekulere over, om gym overhovedet er det rigtige for en. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind, og delt dine tanker.
Nogen gange, er det bare øv
Du skriver, at du på det seneste ikke har følt, at du kunne finde ud af skolen. Og at det ramte ret hårdt, at du dumpede en kemiprøve. Det kan jeg sagtens forstå. For det er aldrig fedt at dumpe i et fag. Og selvom det er noget, som de fleste unge prøver på et tidspunkt, så kan det alligevel godt føles, som et slag i maven. Når man får sådan et slag, kan man også blive lidt opgivende og tænke “Åh, så kan det sku også være lige meget”. Og så kan det tit være ekstra svært, at finde motivationen til skolen.
Motivation er noget, som kommer og går. I perioder er det lettere at tage sig sammen til at lave lektier eller skrive opgaver, og i andre perioder, er det bare en kamp at komme igennem. Det er helt naturligt, at have sådan nogle perioder. Der er rigtig mange unge der skriver herind, især i 2. g, og fortæller, at de mangler motivation i gym. Jeg tænker også, at de fleste kan genkende det du skriver med, at de ser frem til weekenden, hvor de kan ses med vennerne, i stedet for at tænke på skoleting. Det kan tit være fordi, at 2. g bare er et rigtig hårdt år med mange fag og afleveringer. Men mange oplever til gengæld også, at presset letter lidt i 3 g, og at det hele bliver lidt mindre stramt.
Mærk efter
Når man går og synes skolen ikke er super fed, så kan man godt blive i tvivl om, hvad man skal gøre. Men jeg tænker, at det bedste du kan gøre er at prøve at mærke efter, hvad der føles mest rigtig for dig – at blive på gym, eller at finde på noget andet. For det skal heller ikke være sådan, at du går og har det elendigt, og kun holder gym ud, fordi du ikke vil give op. Gym er ikke for alle, og det er helt okay!
Samtidig synes jeg heller ikke at følelsen af, at du ikke kan finde ud af skolen, skal holde dig tilbage for at gennemføre gymnasiet. For hvis du plejer at få 4, 7 og 10-taller, så tænker jeg, at du er ret godt med fagligt. Og selvom man har dumpet en prøve, så kan man som regel godt nå at rette op på det, hvis man giver den en ekstra skalle, og måske får en hjælpende hånd.
Lav en liste
Hvis du synes det er svært at mærke, hvad der ville være bedste at gøre, så kan du prøve at skrive en liste, med for og imod for at stoppe på gym. Det kan sommetider hjælpe en med at se tingene lidt udefra, og sætte nogle ting i perspektiv. Du kan enten skrive det på et stykke papir, eller på en computer eller telefon.
Snak med nogen på skolen
Når man er ramlet ind i en svær periode, er studievejledningen et rigtig godt sted at hive fat i. De fleste gymnasier har en studievejleder tilknyttet, som man kan bestille en tid hos. Studievejlederne er vant til at tale med unge på gym. Derfor er de som regel også gode at snakke med, hvis man mangler motivation, har det svært i skolen, eller overveje at droppe ud. Så det vil jeg varmt anbefale dig at gøre.
Hvis du gerne vil blive på gymnasiet, så kan du måske også prøve at tale med din kemilærer. Læreren er der nemlig for at hjælpe dig. Og hvis du bøvler med kemi-faget, så kan læreren måske hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre, for bedre at kunne følge med i faget. Det kan sommetider være med til lige at give det skub der skal til for, at man komme op på hesten igen, efter man er dumpet en prøve. Og jeg tænker langt fra at du er den første elev, som har bøvlet lidt med faget.
Hjælp hinanden
Jeg kommer også til at tænke på, om du har nogle venner fra gym, som du kan tale med om dine tanker? Måske er der endda nogle af dem, som har det lidt på samme måde som dig. Og så kan det være meget rart at kunne tale om det og støtte hinanden. Det kan også være, at i kan aftale at side sammen og lave afleveringer, eller læse op på noget af det, som er svært? Det kan tit være med til at gøre det lidt sjovere og mere hyggeligt at lave noget, som ellers er ret kedeligt. Så måske er det noget du kunne overveje.
Tal om dine tanker
Når man er inde i en periode med manglende motivation, og trælse tanker, kan det være rart at tale med nogen om det. Det kan være med ens forældre, en storesøskende eller en helt tredje, som man er tryg ved. For når man deler sine tanker, kan man både høre hvad den anden tænker om ens situation. Og man kan også få nogle af alle tankerne ud af hovedet, så de ikke fylder nær så meget.
Du skriver også, at du har nogle tanker som skræmmer dig. Jeg kommer til at tænke på, hvad det er for nogle tanker? Hvis man gør og bøvler med svære tanker er det vigtigt at dele dem med andre. For ellers kan de godt fylde og tynge en. Så måske der er nogle af dem omkring dig, som du kan snakke med dem om?
Det kan fylde meget, når man har 1000 tanker flyvende rundt, oppe i hovedet. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du snart får en bedre fornemmelse af, om gymnasiet er det rigtige sted for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper