Vores lærer siger at 99% af alt der sker i klassen, har vi lagt op til, men det er ikke rigtigt. Hvad skal vi gøre?
Hej
jeg har en lærer som skylder skylden på mig og min ven hele tiden. Vi var til møde med hende og vores skoleinspektør i fredags. Hvor hun sagde at 99% af alt der sker i klassen har vi lagt op til men det gør vi ikke. Men vi sagde også at det er jo ikke kun os der ligger op til alt det der sker i klassen men der er jo ingen der vil høre på os. Hvad skal vi gøre???!

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14
Det lyder rigtigt hårdt, at jeres lærer beskylder jer for ting. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Du skriver ikke så meget om, hvad der sker i klassen for tiden, men det lyder til, at der er nogle problemer. Og dem får i så alt skylden for, selvom det måske ikke kun er jer, som har ansvaret. Det kan jeg forestille mig må føles helt vildt uretfærdigt? Hvis man føler sig uretfærdigt behandlet så er det rigtigt frustrerende og man kan blive vred og ked af det. Derfor er det også en rigtig god idé, at prøve at finde en løsning på det, så i kan have det godt i klassen og med jeres lærer.
Det er møgirriterende, hvis folk ikke lytter efter hvad man siger. Og jeg tænker det må føles frustrerende, at læreren og skoleinspektøren ikke lytter på jer. Men jeg tror, at det bedste i kan gøre er, at prøve igen. For det lyder til, at jeres lærer ikke helt forstår, hvad der sker i klassen. Kunne det måske være en god idé, at prøve at snakke med læreren om, hvordan i oplever det der sker i klassen? Måske kan det få jeres lærer til at forstå, at i ikke er alene med ansvaret for alle problemer i klassen, men der også er andre, som lægger op til ting? Jeg ved godt, at i allerede har prøvet, men måske hvis i fanger læreren på et tidspunkt, hvor hun er afslappet og ikke sur, så hører hun måske bedre efter. Jeg kan selvfølgelig ikke love at jeres lærer vil lytte efter, men jeg tænker det er forsøget værd. Ellers kan i også prøve at gå op til jeres skoleinspektør og snakke med ham/hende om jeres side af sagen, og hvorfor i føler at jeres lærer er uretfærdig. Hvis i har en anden lærer, som i bedre kan snakke med, så kan i også tage fat i ham/hende og høre om han/hun har nogle gode råd eller måske vil snakke med læreren for jer. I kan også overveje at tage fat i jeres forældre og fortælle dem, hvad i oplever. Så kan jeres forældre hjælpe jer og måske tage fat i læreren og skoleinspektøren, og snakke med dem om, hvad der sker.
Hvis i snakker med læreren, skoleinspektøren eller en anden voksen, så kan det være en rigtig god idé, at holde bolden på egen banehalvdel. Med det mener jeg, at man snakker om sin egen oplevelse, og ikke skyder for meget af skylden på en anden. Hvis man eksempelvis bliver vred og siger “I er så uretfærdige! I lytter ALDRIG på os” så kan det godt give et rigtigt dårligt indtryk på læreren/inspektøren. For ingen kan lide at blive beskyldt for ting (som i også selv så fint skriver). Det man kan gøre i stedet er at tage udgangspunkt i sig selv, eksempel: “Jeg oplever, at vi får ansvaret for nogle ting, som ikke er vores skyld. Det har jeg prøvet at forklare, men jeg oplever, at i ikke helt forstår os. Det gør mig rigtigt frustreret, for så ved jeg ikke, hvad jeg så skal gøre?”. Du kan måske også godt læse, hvor stor en forskel det gør. Det kan lyde meget mere velovervejet og mindre aggressivt end mit første eksempel.
Prøv at holde lidt lav profil
En anden ting i kan overveje er, at holde lidt lav profil. Altså prøve at undgå at lægge op til noget i klassen, og holde jer ude af andres problemer. På den måde vil læreren bedre kunne se, at der også er andre som laver problemer og det ikke er jer, som har alt ansvaret. Så kan det være at det går op for læreren, at hun måske har behandlet jer lidt uretfærdigt. Udover det kan det være en god idé at overveje, om det er kampen værd? Hvis i hele tiden skal diskutere med læren om hvem der har ret, så kan det være med til bare at kaste mere brænde på bålet. Men det er i også selv nødt til at bedømme, hvad i kan holde ud. Hvis noget af det læreren siger faktisk er rigtigt, så er det også en god idé, at få rettet op på det. For ellers bliver det svært at slippe af med ryet som ballademagere.
Snak med de andre i klassen
Jeg kommer til at tænke på, om i har snakket med de andre i klassen om, hvordan det går? Måske synes det andre også, at læreren er uretfærdig. Hvis det er sagen, så tænker jeg faktisk, at det kunne være en god idé, hvis i sammen prøvede at snakke med nogen om det. Eksempelvis læreren eller skoleinspektøren. For jeg tænker, at hvis i er en hel flok, som har det på samme måde, så er de lidt nødt til at høre efter, hvad i siger.
Det er mega træls, hvis man oplever at blive uretfærdigt behandlet af sin lærer. Derfor er det også rigtigt godt, at i prøver at gøre noget ved det. Jeg håber at mine råd har kunne hjælpe jer lidt på vej. Og så krydser jeg fingre for, at konflikten snart bliver løst.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper