Hej Mindhelpers
Jeg er 17 år og vil gerne starte på Gymnasium til august. Altså så vil jeg være 18 år når jeg starter i 1 g.
Jeg gik på efterskole sidste år i 10 klasse, og startede på et gymnasium efterfølgende. Gymnasiet jeg går på nu, er ikke noget for mig og jeg trives ikke så godt her. Jeg har stået på venteliste til et gymnasium inde i københavn, men jeg kan ikke starte der, når jeg ikke bor inde i københavn. Jeg har dog fået tilbudt et klubværelse inde på Østerbro, men kan først flytte ind til foråret når jeg er 18.
Jeg har tænkt mig at droppe ud og mit nuværende gymnasium og få fuldtidsarbejde, så jeg kan flytte til foråret og gå på gym inde i København, næste år. Jeg ved bare ikke om jeg vil være for ”gammel” til at starte i 1 g når jeg jo er 18 til den tid.
Jeg ville bare hører jeres tanker ift. at starte i 1 g når man er 18, og så håber jeg at det kan give noget ro i maven.
på forhånd tak.

(17 år)
Kære Du
Det lyder til, at tankerne omkring at flytte gymnasium og være 18 år, når du starter, fylder rigtig meget hos dig. Det kan være hammer hårdt at være i tvivl og gå med en masse bekymringer. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Man kan godt være 18 i 1.g
Det kan være helt vildt svært at gå på et gymnasium, hvor man ikke trives godt. Derfor tænker jeg også, at det giver rigtig god mening, at du godt kunne tænke dig at gå et andet sted. For som gymnasieelev bruger man rigtig meget tid på skolen, og når man ikke har det godt der, så kan det påvirke ens humør og overskud rigtig meget.
Men det lyder samtidig også til, at det med, at du vil være 18 år, når du starter i 1.g fylder meget og trækker lidt i den anden retning. Når man skal starte et nyt sted , så er det helt naturligt at komme til at tænke over, om man nu vil passe ind. For vi mennesker er flokdyr, og derfor vil vi rigtig gerne passe ind. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du tænker over om, man godt kan være 18, når man starter i 1.g. Og jeg er næsten helt sikker på, at du langt fra er den eneste unge, som har gået med de tanker. Nogle bekymrer sig måske om, de er for unge til at starte i 1.g, om de nu er dygtige nok eller noget helt tredje. Og det er helt normalt. For det er forskelligt, hvornår man er klar til gymnasiet. Derfor tænker jeg også, at man sagtens kan starte i 1.g, når man er 18. Og du vil helt sikkert ikke være den første, som er 18, når du starter i 1.g. For når man går i gymnasiet er det tit ikke så vigtigt om man er 16 eller 18. Det man har tilfælles er, at man er det samme sted i livet. Og så spiller det med alderen ikke så stor en rolle.
Lav en liste
Når man står overfor sådan en beslutning, som du gør, kan det være en rigtig god ide at mærke efter, hvad der er det rigtige for en. Og det lyder til, at du allerede har været i gang med at mærke efter, men at der stadig er lidt tvivl, som nager. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være hjælpsomt for dig at lave en liste over fordele og ulemperne ved at skifte gymnasium. For sommetider, kan det gøre det lidt lettere at mærke og overskue, når man får skrevet sine tanker ned. Så de ikke kun er oppe i hovedet. For når man kun har dem i hovedet, kan det være svært at finde hoved og hale i dem alle sammen. Du kan enten lave en liste på et stykke papir eller i en note på din telefon.
Snak med en studievejleder
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med en studievejleder om dine overvejelser. Studievejledere ved nemlig en hel masse om alt det med uddannelse og trivsel i gymnasiet. Derfor tænker jeg også, at studievejlederen måske kan hjælpe dig med at få lidt mere ro i maven. De fleste gymnasier har en studievejleder, som man kan booke en tid hos. Så det kan jeg varmt anbefale dig at gøre.
Snak med nogen omkring dig
Når man går med en masse tvivl, tanker og overvejelser, kan det være rigtig rart at snakke med nogen om det. For ofte fylder alt det svære lidt mindre, når vi deler det med andre. Derfor tænker jeg også, at det kunne være rigtig godt, at du snakkede med nogen omkring dig om, hvordan du har det. Det kan fx være en god ven eller veninde, dine forældre eller en helt tredje, som du er tryg ved.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre om dine overvejelser, kan du også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som bøvler med svære ting. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man går med bekymringer om at være for gammel, når man starter i 1.g. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes det er rarere.
Det kan fylde meget og være svært, når man går med overvejelser og bekymringer ift. at skifte gymnasium og starte i 1.g igen. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse varme tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper