Hej Mindhelper
Hej. Jeg er en pige på 17 år som bor på en ø. Det er sådan at jeg står i en lidt svær situation som jeg godt kunne bruge nogle svar til. I sommerferien 2022 skal jeg flytte til Å, men det er bare sådan at jeg går i 1g lige nu, derfor ville jeg gerne have svar på om man kan starte i 2g på et nyt handelsgymnasium i Å? nu når det er der jeg kommer til at bo, og selvfølgelig gerne vil gå i skole efter sommerferien 2022

(17 år)
Kære Du
Det er en stor omvæltning, at skulle flytte til et helt nyt sted. Der er tit mange praktiske ting man skal have styr på, og det kan godt føles lidt uoverskueligt. Derfor er jeg glad for at du har skrevet herind, og delt dine tanker.
Jeg har fjernet nogle af dine oplysninger fra dit spørgsmål, da I der skriver ind til Mindhelpers brevkasse, skal kunne være anonyme. Det håber jeg er OK med dig.
Hiv fat i en studievejleder
Du skriver og spørger, om du kan starte i 2g på et andet handelsgymnasium i den nye by, du skal flytte til. Det giver god mening, at du kan blive i tvivl om, hvordan det kommer til at foregå i forhold til skoleskift, nu når du skal flytte i 2022. For sommetider kan det være svært helt at regne ud, hvor man kan finde svar på sine spørgsmål. Men jeg tænker, at et godt sted du kan henvende dig, er hos studievejlederen på dit gymnasium.
Studievejlederens arbejde er nemlig at hjælpe de studerende med at finde hoved og hale i praktiske ting, der omhandler uddannelse. Så din studievejleder bør kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvad dine muligheder er for at skrifte handelsgymnasium. Jeg tror, at der er mange, der har været i en lignende situation. Derfor tænker jeg næsten, at det må være muligt at kunne finde en løsning, hvor du kan flytte over på et nyt gymnasium og starte i 2g.
Tal med dine forældre
Jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med dine forældre omkring, hvad du gør med gymnasiet, når du skal flytte. Ellers kunne det måske være en god ide at gøre det? For ens forældre vil ofte gerne hjælpe en, hvis der er nogle ting man går og er i tvivl om. Og måske kan de hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan finde svar på dine spørgsmål.
Selvom jeg ikke kunne give dig direkte svar på, om du kan flytte handelsgymnasium, så håber jeg alligevel, at der er noget i mit svar du har kunne bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du kan komme til at starte i 2g på et gymnasium, i den by du flytter til.
De bedste hilsner fra en Mindhelper