Hej Mindhelper
Jeg er en pige, der til daglig går på gymnasiet i 3.g, og er dermed færdig til sommer. Jeg vil meget gerne læse til medicin efter gym, men lige nu overvejer at droppe. Det skyldes, at mit snitligger på ca. 6 og tror derfor at jeg ikke kan komme højere op end 8. Derudover så trives jeg heller ikke på den skole jeg går på- jeg har f.eks. siden 2.g overvejret at droppe ud og har siden da tænkte på det. Tanken om at droppe ud fylder virkelig meget i min hverdag, at jeg ikke tænke på noget andet end det. Jeg har også mistet motivation til skolen-har ikke læst lektier siden 2.g og tror derfor at det vil være meget svært at opnå 10 i gennemsnit. Jeg tænkte på at tage en pause nu også starte i august på en 2 årige stx, hvor jeg kan få mulighed for at tage skolen lidt mere seriøs og ved hvad mine mål er. hvad havde I gjort?

(20 år)
Kære Du
Det lyder til, at tankerne om karakterer og at droppe ud fylder en del hos dig. Det kan være hammerhårdt, når bekymringerne fylder meget. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Det er normalt
Du skriver, at du overvejer at droppe ud. Og lige netop den overvejelse, er noget som rigtig mange unge kender til. Gymnasiet kan nemlig være hammerhårdt til tider. Der er måske mange afleveringer og lektier, som tager meget af ens tid. Derfor er det også normalt, at tanken om at droppe ud, popper frem undervejs i gymnasiet. Du skriver også at du ikke har det godt på din skole, og når man ikke trives på skolen og går med tanker om at droppe ud, kan det godt påvirke ens motivation. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du føler, at du har mistet motivationenen.
Karakterer
Det lyder også til, at det med karakter og snit fylder rigtig meget hos dig. Og når de tanker fylder meget hos en, kan det godt påvirke ens humør og overskud rigtig meget. For man føler måske slet ikke, at man slår til eller kan nå at få gode nok karakterer. Og det kan godt lægge et pres på en, som gør, at man føler sig presset og mister motivation. Du skal også vide, at du langt fra er alene om at bekymre dig om karakter. Det er der rigtig mange unge, som gør. For i gymnasiet kan det godt føles som om, at karakterer er mega vigtige og afgørende. Men der findes heldigvis også andre veje til drømmeuddannelsen end gennem et højt snit. Der findes fx kvote 2, hvor man ikke bliver vurderet på ens karakterer, men i stedet på fx motivation og studieegnethed. Derfor kan man også godt komme til at læse medicin, selvom man ikke har snittet til at komme ind på kvote 1.
Mærk efter
Du skriver, at du overvejer at droppe ud og starte på en 2-årig stx efter sommerferien og spørger, hvad vi havde gjort. Når man står i en svær situation og har svært ved at beslutte, hvad der er det rigtig for en, kan man godt tænke, at det er rart at høre, hvad andre ville gøre i den situation. Men lige her er det vigtige spørgsmål: Hvad føles rigtigt for dig? Det er nemlig kun dig, som kan mærke, hvad der er det rigtige for dig. Og når man skal træffe sådan en beslutning er det vigtigt, at man gør det, som føles rigtigt for en selv. Det er nemlig ikke en vej, som er rigtig for alle.
Når man går med en masse tanker og overvejelser oppe i hovedet, kan det sommetider være svært at finde hoved og hale i det hele og egentlig mærke, hvad det er, man har lyst til. Derfor kan det også være en hjælp at lave en liste, hvor man skriver, hvad der taler for at droppe ud, og hvad der taler imod. For ofte bliver det lidt mere overskueligt, når man får det ned på papir. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en hjælp for dig at lave en liste. Du kan enten lave den på et stykke papir eller i en note på din telefon.
Snak med en studievejleder
Studievejledere ved en hel masse om uddannelse og trivsel. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man ikke har det godt på sin skole og går med tanker om at droppe ud. De ved også en hel masse om de forskellige uddannelser. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du tog fat i en studievejleder og fik en snak om, hvordan du har det og de overvejelser, som du går med. De fleste skoler har en studievejleder tilknyttet, som man kan booke en tid hos. Så det vil jeg varmt anbefale dig at gøre.
Snak med dine forældre
Når man går og bøvler med nogle svære ting, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen om, hvordan man har det. For vi mennesker er slet ikke lavet til at gå med alt det svære alene. Vi er lavet til at have brug for andre, når livet er svært.
Dine forældre er måske nogle af de voksne, som er tættest på dig. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du snakkede med dem om, at du overvejer at droppe ud og ikke har det godt på din skole. Det fleste forældre vil også rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor bliver de som regel også glade for, at man fortæller dem, når man går og bøvler med nogle svære ting. For så kan de hjælpe og støtte en.
Snak med dine venner
Jeg kommer også til at tænke på, om du har nogle gode venner, som du kan snakke med det her om?
Det med at gå med tanker om at droppe ud, er noget som rigtig mange unge kender til. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine venner, som også har prøvet at have det sådan. Og uanset om de kender til følelsen eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne hjælpe og lytte, når man har det svært.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også anbefale dig at tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også gode at snakke med, når man går med overvejelser om at droppe ud. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym.
Det kan være rigtigt hårdt, når bekymringerne og tvivlen fylder meget. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender dig de allervarmeste tanker og håber, at får mærket efter, hvad der er det rigtige for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper