Hej
jeg gider ikke skolen men jeg skal men jeg vil heller arbejde for at slippe for skole.
jeg går på skole i 7 klasse, det er en danmarks dårligste skoler nu forstår jeg det beder for lærene skriger af os hele tiden og jeg har et spørgsmål
må jeg godt slippe for skole vis jeg ikke vil gå i skole??
Hilsen dreng på 14 år

(Dreng, 14 år)
Kære Dreng på 14 år
Det lyder rigtigt ubehageligt at være på din skole. Så jeg kan godt forstå, du ikke er særligt glad for at være der. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Til at starte med vil jeg lige skrive, at jeg har slettet navnet på din skole. Det har jeg kun gjort, fordi jeg vil være helt sikker på, at der ikke er nogen, der kan genkende dig ud fra dit brevkassespørgsmål.
Der er kun to år igen
Jeg kan virkeligt godt forstå, at det ikke er rart at være i skole, når dine lærere skriger af dig. For der er ikke nogen, der bryder sig om at blive råbt og skreget af. Det er rigtigt ubehageligt. Så det giver også rigtigt god mening, at du ikke har lyst til at være i skolen, når det er sådan. I Danmark er det dog sådan, at der er undervisningspligt i 9 år. Det vil sige, at indtil man har fuldført 9. klasse, så skal man enten gå i skole eller undervises derhjemme. Så med mindre dine forældre vil lade dig blive hjemmeundervist, så skal du i skole i to år endnu. Men når de to år så er gået, så er du fri til at arbejde alt det, du har lyst til uden, at du nogensinde behøver at gå i skole igen.
Kan du skifte skole?
Når det så er sagt, så er det ikke sikkert, du behøver at blive gående på den skole, du går på nu, hvis der ikke er rart at være. Derfor tænker jeg også på, om det mon er muligt for dig at skifte til en anden skole de sidste to år? Det hjælper selvfølgeligt ikke på, at du helt generelt ikke har lyst til at gå i skole. Men som jeg skrev, tænker jeg det giver god mening, at du ikke bryder dig om at være på din skole, når dine lærere ikke behandler jer ordentligt. Så det kan være, at det i det mindste kan gøre de sidste to år lidt rarere. For det betyder rigtigt meget for ens lyst til at være et sted, at man synes, at der er rart at være. Og at der er nogle lærere, der behandler en ordentligt.
Snak med dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om, hvordan det er ovre i skolen? Og at du ikke har ret meget lyst til at gå i skole? Hvis ikke du har det, så synes jeg, at du skal gøre det. For selvom det selvfølgeligt ikke hjælper så meget på, hvordan det er ovre i skolen, så hjælper det tit lidt alligevel at dele sine tanker med nogen. For så kan de hjælpe en med det, der er svært. Samtidigt så tænker jeg også, at du måske kan få dine forældre til at snakke med din skole om, at jeres lærere tit skriger af jer. For det er ikke okay, hvis de bare skriger af jer uden nogen grund. Selvom de er lærere, så skal de også opfører sig ordentligt.
Jeg håber. at mit svar har givet dig svar på dit spørgsmål. Og så håber jeg, at du finder ud af, hvordan det kan blive nogenlunde okay at gå i skole de sidste to år.
De bedste hilsner fra en Mindhelper