Spring til hovedindhold
Udgivet: 21/11/2024
Hej brevkassen:)
Jeg er 17 år og går i 1g. Jeg elsker det sociale i gymnasiet men jeg ved ikke om jeg kan holde til at gå i skole i 3 år mere. Jeg er ikke den klogeste fagligt og derfor kan jeg nemt føle mig dum, især når alle forstår og jeg ikke gør. Jeg kan ikke sidde stille i en hel blok og jeg kan ikke koncentrere mig.
Jeg ville SÅ gerne gå i gymnasiet med mine venner, men lige nu føler jeg at jeg spilder min tid. Det eneste som gymnasiet gør for mig er at tage alt mit overskud.
Jeg tænker også meget på at hvis jeg nu dropper ud af gym hvilke muligheder har jeg så? for jeg har altid tænkt at jeg skulle på gymnasiet og jeg har aldrig tænkt på andre alternativer. Jeg er bare så bange for at gå i stå og ikke kunne opleve succes i mit liv uden en gymnasiel uddannelse. Hvad gør jeg?

(17 år)
Kære dig,
Det kan være mega svært, når man egentlig gerne vil gå på gymnasiet, men samtidig føler at det suger meget af ens energi.
Først og fremmest skal du vide, at du ikke er alene.
Rigtig mange starter på gymnasiet og dropper ud igen, fordi det ikke var det rigtige for dem. Og det er bestemt heller ikke alle, der ved, om det er det rigtige, inden de starter. Ofte skal man prøve det af, før man ved hvordan det er.
Giv det noget tid
Det første jeg kommer til at tænke på, når jeg læser dit spørgsmål, er, at du ikke har været på gymnasiet særligt længe. Derfor er mit første råd også at give det noget tid.
Al begyndelse er svær. Og for nogle skal man lige bruge lidt tid, før man falder til rette.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide at give det lidt mere tid. Selvfølgelig skal du mærke efter. Og hvis du på et tidspunkt kan mærke, at det rigtige er at droppe ud, så skal du lytte til din mavefornemmelse.
Men nogle gange har vi mennesker det med at stoppe med ting, hvis vi ikke bliver gode til dem lige med det samme. Og det kan være rigtig ærgerligt, hvis vi egentlig godt kunne lide det, og på sigt kunne være blevet bedre til det.
Hvad kan du gøre
Men hvad kan du så lige gøre, for at det bliver bedre at gå på gymnasiet?
Det vil jeg prøve at komme med et par bud på.
For det virker egentlig til, at du rigtig godt kan lide gymnasiet. Men problemet er, at det faglige er svært, og at du har svært ved at koncentrere dig i en hel blok.
Det kan jeg godt forstå er frustrerende.
Tal med en studievejleder
Men det er vigtigt at huske på, at vi alle er forskellige. Nogle mennesker har fra naturens side sværere ved at lære og koncentrere sig, men det betyder ikke, at de ikke kan.
Og netop derfor tilbyder de fleste skoler hjælp til elever, som har udfordringer af den ene eller anden årsag.
Og derfor er mit bedste råd til dig også, at du skal tage fat i en vejleder på din skole.
Det kan være lidt forskelligt fra skole til skole, hvem der står for det, men det kan du altid spørge din lærer om.
Med vejlederen kan I sammen finde ud af, hvad der er på spil for dig, og hvilken hjælp du eventuelt kan få.
Hvis du er i tvivl om, hvad du skal sige til vejlederen, så synes jeg sagtens du kan vise dem dit spørgsmål til os. Her beskriver du nemlig rigtig godt, hvordan du går og har det.
Hvis du ikke skal gå på gymnasiet
Hvis du finder ud af, at du ikke skal gå på gymnasiet, så er det også helt okay.
Gymnasiet er ikke for alle. Det er lange dage, mange afleveringer og meget læsning. Nogle mennesker lærer bedre, når de bruger deres krop. Og så er gymnasiet bare ikke det bedste sted.
Du skriver, at du er i tvivl om, hvilke muligheder der er, hvis du dropper ud. Netop det kan du også snakke med en vejleder om. Og ellers kan du også læse en masse om forskellige uddannelser og jobs på UddannelsesGuiden
For der findes utroligt mange forskellige uddannelser og jobs, hvor man slet ikke behøver at have gået i gymnasiet.
Hvad er succes?
Du skriver også, at du er bange for at gå i stå eller ikke opnå succes, hvis du ikke har en gymnasial uddannelse.
Her får jeg lyst til at spørge dig, hvad succes betyder for dig?
For følelsen af succes er forskellig fra person til person.
For nogle er succes at få en familie. For nogle er det at få et arbejde, der giver dem mening i livet. For nogle er det at tjene mange penge. For andre er det at have tid til at lave en masse forskellige ting.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har overvejet, hvad succes er for dig?
I alle de ting jeg lige har nævnt, er det bestemt ikke nødvendigt at have en gymnasial uddannelse for at opnå det.
Og hvis du finder ud af, at succes for dig er at tage en gymnasial uddannelse, så skal du vide, at der ikke kun er én måde at gøre det på.
Det her kan du tale meget mere med din vejleder om. Men for eksempel kan man sagtens tage en gymnasial uddannelse på mere end tre år. Og hvis man ikke kan overskue at have flere fag samtidigt, kan man også tage dem som enkeltfag gennem HF.
Jeg nævner blot dette for dig, så du ved, at der er rigtig mange muligheder derude.
Tal med nogen om det
Til slut kommer jeg også til at tænke på, om du har talt med nogen om alt det her?
For når man går med svære tanker, så kan det være rigtig rart at få dem sagt højt til nogen.
Kunne du for eksempel tale med nogle af dine klassekammerater om det? Det lyder til, at du allerede har fået et rigtig godt socialt sammenhold på gymnasiet. Hvis du allerede nu har en eller flere venner du føler dig tryg ved, så kunne du eventuelt tale med dem om det.
Hvis I også går i klasse sammen, så kunne det også være at de kan hjælpe dig med noget af det, du synes er svært?
Hvis der for eksempel er et bestemt fag, du synes er ekstra svært, så kunne du søge hjælp hos dem. Ens venner vil oftest én det bedste, men de kan kun hjælpe en, hvis de ved, at man har brug for hjælp.
Det kan være mega svært, når man egentlig gerne vil gå på gymnasiet, men samtidig føler man ikke er den bedste fagligt, og også føler sig drænet for energi.
Så er det mega vigtigt at man får talt med en vejleder, så man kan finde ud af, hvilke muligheder der er for at få hjælp. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse god energi og held og lykke.
De bedste hilsner fra en Mindhelper