Hej
jeg er 17år, og jeg går på gym
Vil gerne droppe ud, da jeg har fået en samfundsaflevering. Som jeg ikke ved en skid om, da jeg har gået i en anden klasse.
Hvad skal jeg gøre??????????????????????????????????????????????????????????????????????????:(

(Dreng, 17 år)
Hej Dreng på 17 år
Det lyder som om, at du er blevet rigtigt presset af den samfundsfagsaflevering, som du har fået for. Derfor er jeg også glad for at du har delt dine bekymringer med os. For det er en rigtig god idé, at få et par ekstra øjne på sine problemer, hvis man bare føler, at man sidder helt fast.
Giv ikke op endnu
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at du er hammer-frustreret i øjeblikket på grund af samfundsfagsafleveringen. Så er det helt normalt at komme til at tænke, at man måske bare skulle droppe ud, når nu det er blevet så svært. Men jeg tænker, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du ikke gav op endnu. For selvom man får en aflevering, som man ikke kan finde ud af, så betyder det ikke, at man ikke sagtens kan komme rigtigt godt igennem gymnasiet alligevel. Og hey, hvis det så lidt senere viser sig, at det med gymnasiet bare ikke er dig, så kan du jo altid droppe ud der. Men så ved du, at du i hvert fald gav det en chance og ikke lod afleveringen slå dig helt ud af kurs.
Du skriver, at afleveringen er i samfundsfag, og at du ikke ved noget om faget, fordi du har gået i en anden klasse indtil nu. Og så tænker jeg, at det da giver super god mening, at den her aflevering bliver svær for dig. For det kan godt tage lidt tid, før man lige lander helt i et fag, som man ikke har haft før. Så er det helt normalt og helt okay, at man ikke leverer en top-præstation i første hug. Der vil også altid være nogle fag, som man er bedre til end de andre. Og hvis samfundsfag ikke lige bliver dig, så er der sikkert nogle af de andre fag, som passer bedre til dig.
Snak med din lærer
Jeg tænker det kunne være en rigtig god idé, hvis du prøvede at snakke med din samfundsfagslærer. For jeg er næsten helt sikker på, at din lærer vil kunne forstå, at det er svært for dig at lave afleveringen, når du først lige er begyndt at have faget. Så kan du prøve at spørge din lærer om hjælp til, hvordan du lige kommer godt ind i faget. De fleste lærere vil super gerne hjælpe deres elever, hvis de kommer og spørger. Og det kan gøre det hele lidt mere overskueligt, hvis man føler sig bagud.
Snak med de andre elever
Jeg kommer til at tænke på, om der er nogle i din klasse, som du er blevet venner? Eller bare nogle, som virker søde og hjælpsomme. For så kan du jo prøve at tage fat i en af dem og høre dem ad, hvordan de har grebet aflevering an. Det kan være super rart at have nogle at sparre med og ofte, så bliver det meget nemmere, når man lige har snakket med nogle andre om, hvad de har gjort. Og det kan være rigtigt rart for den man spørger, at have nogle at sparre med. Så kan man nemlig hjælpe hinanden på den måde. Og det gør det bare lidt nemmere og rarere at komme igennem gymnasiet.
Det er mega frustrerende, når man sidder fast med en aflevering. Men det er helt normalt at opleve i gymnasiet og det betyder ikke, at man behøver droppe ud. Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med din gymnasietid.
De bedste hilsner fra en Mindhelper