HEJ
jeggåri 6.klasse og har et proplem
Jeg ved ik om jeg skal skifte skole eller ej. Jeg går på en lille skole med over 600 elever. Og jeg bor i en lidt lille by. Men jeg har kigget på en skole som ligger inde i centrum og det tager over 19 minutter at køre der ind .Det er jo tit trafik inde i centrum. Jeg tror mine forældre ik tror at jeg har gode nok grunde til at skifte skole. Det her er mine grunde: 1. Jeg vil gerne prøve noget nyt 2. Jeg synes skolen er stor og gammen og hyggelig selvom der kun er 500 elever. 3 jeg har kun 1 rigtig veninde som jeg føler mig tilpas og jeg føler mig ik usikker når jeg er sammen med hende i skolen. Jeg hænger nærmest ik ud med nogle af mine venner.
Jeg ved heller ik hvordan jeg skal sige det til mine forældre.
Kh pigen der gerne vil prøve noget nyt

(Pige, 13 år)
Kære pigen der gerne vil prøve noget nyt
Det lyder som nogle rigtigt spændende tanker du har gjort dig om, at flytte skole. Og jeg kan sagtens forstå, hvis du synes, det er lidt svært at få snakket med dine forældre om. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Ny skole
Jeg kan godt læse, at du har gjort dig en masse tanker om at skifte skole. Og du har allerede fundet en anden skole, som du synes ser spændende ud. Det lyder rigtigt spændende og jeg kan sagtens forstå, hvis du synes det også er en svær beslutning at tage. Men jeg vil prøve at komme med lidt tanker på vejen til dig.
Kan du begynde at snakke med flere fra din nuværende klasse?
Selvom det kan være mega spændende og sjovt, at prøve noget nyt og begynde i en ny skole, så kan det også være hårdt. For der er mange nye mennesker, at lære at kende og det kan godt tage tid at skulle falde til i en klasse, som allerede har et fællesskab og en hverdag sammen. Der er også nogle som oplever, at de ikke falder godt til i den nye klasse og derfor kommer til at fortryde, at de flyttede. Derfor kan det også være en god idé at overveje, om der er noget, som du kan gøre for at gøre det sjovere for dig at gå på din nuværende skole.
Det kan være, at du kan begynde at hænge lidt mere ud med nogle af dem fra din klasse? Det behøver ikke være dem alle sammen, men måske er der en enkelt eller to udover din veninde, som du kunne prøve at blive bedre venner med. Det kunne eksempelvis være ved at invitere dem hjem til dig eller måske tage en tur sammen ind til byen? Det kan også være, at dig og din veninde kunne lave noget sammen med flere af pigerne fra din klasse? Og på den måde hænge ud sammen som en gruppe, så det ikke bliver ligeså tæt, som hvis i kun havde været to.
Der er fordele og ulemper
Hvis man står med et stort valg, så kan det være en rigtig god idé, at prøve at lave en fordele og ulemper liste. Det er sådan en liste, hvor man skriver alle de ting, som kunne være en fordel ved at flytte i skole på den ene halvdel af papiret. Og alle de ulemper, der kan være, på den anden side af papiret. På den måde kan man nemlig få lidt overblik over, hvad der taler for og imod, at man skifter skole. Nogle gange kan det nemlig være med til at trække en mere i den ene eller anden retning i forhold til hvilken beslutning, der føles som den rigtige.
Snak med dine forældre om det
Jeg tror det bedste råd, jeg kan give dig er, at få snakket med dine forældre om dine tanker. Men jeg ved godt, at det kan være hammersvært at få åbnet sådan en snak. Så kan man godt komme til at føle sig sårbar og være nervøs for, om de bare vil sige nej med det samme. Men jeg tænker, at hvis du fortæller dine forældre om dine tanker, så vil de nok gerne snakke med dig om, hvad de tænker om at flytte skole. For det er selvfølgelig en stor beslutning og dine forældre kan være med til at støtte op og finde ud af, hvad der er det rigtige for dig. Dine forældre kan også kontakte skolen og høre, om der er plads i nogle af deres 6.klasser. Og måske vil i også sammen kunne tage ud og se den anden skole og måske hilse på dem, hvis dine forældre og dig kommer frem til, at det vil være det rigtige for dig.
Hvis du har lyst, så kan du prøve at læse vore artikel om at snakke om svære ting med sine forældre. Der står nemlig en masse gode tips til, hvordan man kan åbne sådan en snak, som man måske er lidt nervøs over.
Det er en stor beslutning at flytte skole og derfor giver det super god mening, at du bliver i tvivl om, hvad der er det rigtige for dig. Men jeg håber at mit svar har hjulpet dig lidt på vej, og du får snakket med dine forældre om dine tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper