Heyy,
Jeg er en 15 årig pige som skal på gynmasiet her efter sommerferien. Jeg går nu i niende klasse, men jeg føler mig slet ikke klar. Jeg er bange for jeg er for dum, hvad nu hvis de alle sammen synes jeg er dum eller sådan noget… Jeg har et snit på 6,3 så det er 1,3 over hvad man skal have for at komme ind på gym. Alle siger at jeg skal glæde mig til de 3 bedste år af mit liv men jeg glæder mig bare slet ikke. Jeg frygter det hver evig eneste dag. HVAD SKAL JEG GØRE?!?!

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Gymnasiet kan være rigtigt skræmmende og gøre en super nervøs. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du ikke gå med alene.
Du er helt normal
Jeg kan sagtens forstå, hvis du er super nervøs i øjeblikket. Det er møgirriterende, når folk siger: “at man bare skal glæde sig” eller “det bliver de 3 bedste år af dit liv”. For det ved de slet ikke noget om og det er ikke særligt hjælpsomt sagt, hvis man står der og frygter det. Det kan godt være, at det bliver de 3 bedste år af dit liv, men det kan også sagtens være, at det er 3 helt andre år, som bliver dine bedste år – og det er lige så okay. Der er ikke nogen regel, der siger, at gymnasieårene skal være ens yndlingsår. Du er heller ikke nogen regel, der siger, at man skal glæde sig. For det er fuldstændigt naturligt, at være mega nervøs inden man skal starte. Og det giver mega god mening. Det er nemlig en kæmpe omvæltning med ny skole, nye klassekammerater og nye lærerer. Og hvad nu hvis man ikke passer ind eller de andre synes man er dum. Men lige nu, så sidder dine kommende gymnasie-klassekammerater og er lige så super nervøs, som du er. Og mange af dem vil have nøjagtig de samme bekymringer som dig. For det er noget som næsten alle gymnasieelever har oplevet i større eller mindre grad, inden de skulle begynde.
Du er klog nok
Nu skriver du, at du har et snit på 1,3 karakterpoint over det gennemsnit, man skal bruge for at komme i gymnasiet. Det betyder faktisk, at du har sort på hvidt, at du er klog nok til at komme på gymnasiet. Du er faktisk endda klogere end man behøver være.
Selvom det måske fylder rigtigt meget lige nu, så vil du opleve, at der også er andre på gymnasiet, som har et snit, der ligner dit. Nogle har måske et der er lavere, andre et der er højere. Og det er helt okay. Karakterer kan føles rigtigt vigtige, men i sidste ende er der rigtigt mange andre ting, der er lige så vigtige som ens karakterer. For karakterer viser kun, hvordan man har klaret sig, i en bestemt opgave, på et bestemt tidspunkt. Og der kan være masser af grunde til at ens snit ligger som det gør.
Man kan altid vælge om
Hvis det nu viser sig, at det gymnasiet ikke er dig og du ikke er klar til det. Så kan du altid vælge om. Det er fuldstændigt okay, at vælge noget andet, hvis man er landet det forkerte sted. Rigtigt mange unge oplever, at det først er når de begynder på en uddannelse, at de kan mærke om det er noget for dem. Og det giver super god mening, fordi hvordan skulle man vide, om det er noget for en, før man har prøvet det? Så selv hvis du finder ud af, at gymnasiet ikke er dig. Så er der masser af andre muligheder for, hvad du så kan lave i stedet. Nogle foretrækker eksempelvis, at gå i 10. klasse før at de begynder i gymnasiet.
Hvis du vil vide mere om dine muligheder, kan du prøve at kontakte en studievejleder. Det kan du gøre enten på din nuværende skole eller online hos e-vejledningen.
Snak med dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om, hvordan du har det? Ofte er vores forældre dem, som er tættest på os og som gerne vil hjælpe os, når vi er kommet i tvivl eller er bekymrede. Så kan du prøve at snakke med dem om nervøsiteten og høre dem ad, hvad de tænker kunne være en god løsning for dig. Måske har de også prøvet, at være i tvivl om uddannelse og kan komme med gode råd. Det kan være super rart at have den støtte og sparring.
Snak med dine veninder
Hvis du har nogle gode veninder, som du er tryg ved at snakke med. Så kan du eventuelt prøve at snakke med dem om, hvordan du har det med at skulle begynde i gymnasiet. Måske er der også nogle af dem, som skal begynde i gymnasiet og som også er super nervøse? I kan i hvert fald prøve at snakke om de ting, som kan være svære og hvordan man kan håndtere alt det nye. Det kan være super rart at få den støtte på vejen.
Det er fuldstændigt normalt og helt okay, at frygte gymnasieopstarten. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt og giver dig lidt ro i kroppen. Jeg krydser fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig, uanset hvor du lander.
De allervarmeste hilsner fra en Mindhelper