Hej
Jeg er en 18 år gammel pige, der går i 2g. Jeg har også gået i 10. klasse på skolen. Hvor jeg valgte ridelinjen, som der også er mulighed for på gym. Men jeg har ingen motivation til selve skole. Jeg har et højt fravær (både fysisk og skriftligt) og kan mærke konsekvenserne fra det, og det giver mig mindre motivation til det hele. Jeg overvejer stærkt at droppe ud, da jeg har fået en slem depression og er meget stresset, men når jeg snakker med min mor om det, bliver hun sur på mig.
Jeg har fundet en anden uddannelse som jeg synes er meget spændende, hestemanager. Min mor synes ikke det er en god ide, da jeg ikke tjener så mange penge på det, men det er det jeg brænder for, og det forstår hun ikke. Den eneste grund til jeg stadig er på skolen er pga den hest jeg rider på.
hvad skal jeg gøre?
– C

(18 år)
Kære C
Det lyder til, at du har det svært for tiden og tankerne om at droppe ud fylder meget. Det kan være hammerhårdt, at føle sig stresset og trist. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Først og fremmest vil jeg sige til dig, at jeg har slettet nogle oplysninger i dit spørgsmål, så du kan være helt sikker på at være anonym.
Motivation
Du skriver, at du ikke har nogen motivation til selve skolen lige nu. Det kan være rigtig hårdt, når man oplever, at motivationen mangler, og man ikke rigtig har energi til skolen. Når man føler sig presset og stresset er kroppen og hjernen hele tiden på overarbejde. Og så er der ikke særlig meget energi og overskud tilbage til andre ting. Derfor kan ting som at møde op i skole og lave afleveringer godt føles ekstra uoverskuelige, når man i forvejen føler sig presset. Og når man føler, at det hele vokser en over hovedet og man er røget ned i kulkælderen, kan det godt påvirke ens motivation. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du har svært ved at holde motivationen oppe, når du også oplever at være stresset og ked af det.
Mærk efter
Nogle kan rigtig godt lide at gå i gymnasiet. Og andre finder ud af, at gymnasiet ikke var det rigtige for dem alligevel og skifter kurs. Og det er helt okay, for der er ikke en vej, som er rigtig for alle. Derfor er det også hammervigtigt at mærke efter, så man tager den vej, som føles rigtig for en selv.
Det lyder til, at du allerede har gjort dig nogle tanker og overvejelser om, hvad der er rigtigt for dig. Men jeg tænker alligevel, at det måske kunne være hjælpsomt for dig at lave en liste, hvor du skriver, hvad der taler for at droppe ud, og hvad der taler imod. For det kan være med til at gøre det lidt mere overskueligt at finde ud af, hvad der er det rigtige for dig.
Snak en med studievejleder
Studievejledere er hammergode at snakke med, når man har det svært og overvejer at droppe ud. For de ved en hel masse om trivsel i gymnasiet. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du snakkede med en studievejleder om, hvordan du går og har det. Så kan det også være at studievejlederen kan hjælpe dig med at få noget hjælp, så det med skolen ikke skal blive ved med at fylde så meget.
Studievejledere ved også rigtig meget om alle de forskellige uddannelser. Derfor tænker jeg også, at du måske kunne snakke med studievejlederen om hestemanageruddannelsen. Og at I så sammen kan finde ud af, hvad der er den rigtige løsning for dig.
De fleste gymnasier har en studievejleder tilknyttet, som man kan bestille en tid hos. Så jeg vil virkelig varmt anbefale dig at tage fat i en studievejleder og få en snak om, hvordan du har det.
Godt du snakker med din mor
Det lyder til, at presset har påvirket dig rigtig meget, og at du ikke har det særlig godt lige nu. Derfor er det også rigtig godt, at du reagerer på det.
Og du skal have et kæmpe skulderklap for, at du deler det, og har snakket med din mor om dine tanker og tvivl. For når man har det svært, er det allerbedste man kan gøre at dele det med andre.
Men samtidig skriver du også, at din mor bliver sur på dig, når du snakker med hende om det. Det lyder ikke særlig rart, for når man deler noget med andre, har man måske allermest brug for at blive lyttet til og forstået. Og så kan det godt føles som en mavepuster, når den anden i stedet bliver sur på en. Derfor kan jeg også godt forstå, at det kan være frustrerende, når du ikke føler, at hun forstår dig.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har fortalt din mor, hvordan du går og har det? Eller bare har sagt til hende, at du ikke vil gå i gymnasiet mere? For hvis du ikke har fortalt hende, hvordan du dar det, og hvordan det påvirker dig, tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide. For så kan hun måske også bedre forstå, hvorfor du gerne vil droppe ud af gymnasiet og skifte kurs.
Hvis du synes, at det er svært at få det sagt fordi din mor bliver sur, kan du også skrive et brev, hvor du forklarer, hvordan du har det. For så er du sikker på, at det hele kommer med. Og så kan I bruge det til at få åbnet op for snakken.
Snak med dem omkring dig
Hvis du kan mærke, at det slet ikke dur at snakke med din mor, kan du også snakke med en anden voksen. Det kan fx være en lærer, en vens mor eller en helt tredje, som jeg ikke har tænkt på. Det er i hvert fald bare hammervigtigt, at du ikke går med alle dine tanker og følelser helt alene.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har nogle venner, som du kan snakke med om det? Det kan nemlig være rigtig rart lige at få luftet ud for sine frustrationer og tanker til nogen, som måske kan relatere til det, som man oplever.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også anbefale dig at tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. Der er intet som er for stort eller småt til Headspace. Derfor er Headspace også et rigtig godt sted, når man bøvler med pres, manglende motivation og triste følelser. Det er helt gratis og du kan også sagtens være anonym. Du kan både chatte med dem eller få en tid til samtale.
Det er hammerhårdt, når man føler sig presset og nede i kulkælderen. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med en studievejleder. For du skal ikke gå og have det så skidt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper