Hej
Jeg går på efterskole, jeg er meget skole træt, jeg har gået på en folkeskole og er blevet mobbet hele min skole gang fordi jeg ikke siger så meget.
Men har overvejet om man bare skulle tage et år væk fra skole og så bare arbejde et år

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det lyder som nogle gode overvejelser, du gør dig i øjeblikket omkring skole. Men det kan selvfølgelig være hammersvært lige at finde ud af, hvad der er det rigtige at gøre. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Sabbatår
Du skriver, at du har overvejet, at tage et år væk fra skole og så arbejde. Det kalder man også sabbatår og er noget, som rigtigt mange unge gør, især efter gymnasietiden. Og jeg tænker, at det kunne være en helt fin idé for dig, at tage et år fra skole, hvis du kan mærke, at du har brug for en pause. Der er masser af læring i at have et arbejde og det kan være både super sjovt og mega hårdt nogle gange. Men nogle gange så er det lige det pusterum, man har brug for ovenpå 10 års skolegang.
Mobning
Du skriver, at du er blevet mobbet hele din skolegang. Det kan være rigtigt hårdt at opleve og tage glæden ved at gå i skole helt væk fra en. Du skriver ikke, om du oplever mobning på efterskolen også? For hvis du gør det, så tænker jeg, at det er vigtigt du får det fortalt til en lærer, så det kan blive stoppet. For det behøver du ikke finde dig i. Du har ret til at være i fred uden at blive mobbet. Det er lærernes og skolen job at sørge for, at mobningen bliver stoppet og der bliver passet ordentligt på dig. Du kan læse endnu flere gode råd i vores artikel om mobning
Snak med dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om dine overvejelser? For det kan være rigtigt rart ikke at stå helt alene med sådan en beslutning. Og måske er dine forældre nogle af dem, som er tættest på dig  sin hverdag? Så har de god mulighed for at hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er den rigtige beslutning for dig. Når man er under 18, så er man heller ikke myndig endnu, og derfor har dine forældre også stadig lidt indflydelse på, om de synes det er en god idé eller ej. Men de fleste forældre vil rigtigt gerne lytte og komme med idéer, hvis man er lidt i tvivl om en stor beslutning.
Snak med en studievejleder
Jeg tænker det kunne være en god idé for dig, at præve at snakke med en studievejleder om dine tanker. For studievejlederens job er, at hjælpe unge med uddannelse og alle de tanker man kan have om det. Og de er helt vant til at snakke med unge om, hvad man kan gøre, når man bare er blevet godt og grundigt skoletræt. Måske kunne det være rart for dig? Du kan komme i kontakt med en studievejleder ved eksempelvis at spørge lærerne eller administrationen på din skole.
Det er helt okay at have brug for et sabbatår, hvis man er blevet skoletræt. Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig, og det kommer til at gå rigtigt godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper