Kære Mindhelper
Jeg er en pige på 20 år, som begyndte på uni sidste år . Uni er ikke det , som jeg havde forventet . Jeg har det ikke godt socialt , da jeg ikke har nogen at snakke med på universitetet . Der er overraskende meget på uddannelsen , som er gruppebaseret , og det har jeg virkeligt dårligt med . Jeg har også lige dumpet en eksamen , hvilket gjorde mig meget deprimeret og stresset . Jeg ser ikke en mening i min nuværende uddannelse , og intet spiller for mig . Jeg overvejer at skifte uddannelse efter at have færdiggjort 2. semester , men føler samtidig en skam ved at søge ind på noget nyt . Jeg ved ikke, hvorfor jeg har det sådan , men jeg føler , at jeg ikke har tid nok til at skifte retning . Jeg er ikke motiveret af fagene på min uddannelse, og det sociale er også op ad bakken . Læsegruppedannelse stresser mig. Reeksamen stresser mig . Jeg har ikke lyst til at være til forelæsninger eller undervisning , da det hele demotiverer mig. Jeg har ikke lyst til at snakke om det med mine forældre eller venner , fordi jeg ved, at de ikke ville forstå det . Jeg kæmper med det helt selv.. Dagene går og intet giver mening længere. Hvordan kommer jeg ud af den her tomhed ?

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det lyder til, at du går med en masse tanker og svære følelser i forhold til din uddannelse. Det kan være hammerforvirrende og påvirke ens humør rigtig meget, når man går og har det sådan. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker
Mange oplever at det er svært at finde den rigtige uddannelse i første forsøg
Det lyder til, at der er rigtig mange ting ved det her studie, som ikke føles helt rigtige for dig. Og sådan tror jeg, at der er rigtig mange unge, som har prøvet at have det. For lige i forhold til uddannelse, kan det være rigtig svært at ramme rigtigt i første forsøg. Det findes så mange uddannelser, og man aner jo ikke, hvad et studie går ud på, før man har prøvet det. Derfor er der også rigtig mange, som søger ind på et studie og så finder ud af, at det slet ikke var det rigtige for dem alligevel.
Derfor er det også helt okay at mærke efter og finde ud af, at det måske er noget andet, som er det rigtige for en. Det gjorde jeg faktisk også selv, og selvom det var svært at træffe beslutningen om at stoppe, er jeg rigtig glad for, at jeg gjorde det. For det gav mig tid og ro til at finde ud af, hvad der så var det rigtige for mig.
Det fornuftige valg kan også være at skifte uddannelse
Når jeg læser dit brev, lyder det til, at du allerede selv har tænkt over, at det måske kunne være en god ide at skifte uddannelse. Og det tænker jeg, er en rigtig fin overvejelse at gøre sig. Det skal nemlig ikke være sådan, at ens uddannelse gør en så ked af det og umotiveret, som du beskriver. Og lige i forhold til din alder, så er jeg næsten helt sikker på, at du langt fra vil være den ældste på din uddannelse. Det er nemlig  aldrig for sent at skifte retning. Der er mennesker som i en alder af 50 finder ud af, at det var noget helt andet, de gerne ville og så går i gang med en uddannelse. Og du er stadig ret ung, så hvis det føles rigtig for dig, kan du sagtens kaste dig ud i det og finde den uddannelse, som føles rigtig for dig.
Snak med dine venner og forældre om det
Det kan være rigtig svært at gå med en masse svære tanker alene. Vi mennesker er nemlig slet ikke skabt til at klare svære ting helt alene. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine venner og forældre om, hvordan du har det.
For sommetider er det sådan, at man godt kan have en ide om, at ens forældre slet ikke vil forstå det, men når man så får det fortalt, så vil de måske gerne lytte og hjælpe en alligevel.
Hvis du har brug for lidt tips til, hvordan man  får taget hul på den svære snak med sine forældre, kan du tage et kig på vores artikel om lige netop det. Der står en masse om, hvordan man kan gribe det an.
Det med at føle, at man måske ikke helt er landet på den rigtige uddannelse, er en følelse som rigtig mange unge har oplevet. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine venner, som også har prøvet at have det ligesom dig. Men måske de heller ikke helt tør snakke om det. Derfor tænker jeg også, at det ville være rigtig godt, at du prøvede at snakke med dine venner om, hvordan du har det. For uanset om de helt forstår dig, så vil de fleste venner rigtig gerne lytte og hjælpe, når man har det svært.
Tag fat i studievejledningen
Nogle af dem, som også er rigtig gode at snakke med, når man har det lidt svært på sin uddannelse er studievejledningen. Der sidder nemlig en masse søde studievejledere klar til at hjælpe. De ved også en hel masse om, hvilke andre uddannelser der er, hvordan man søger ind på en ny uddannelse og en hel masse andet. De snakker også med rigtig mange unge, som ikke helt trives på deres studie, og derfor er de også rigtig gode til at lytte og hjælpe, når man tager fat i dem.
Tag fat i Headspace
Du kan også tage fat i Headspace, hvis du tænker at det kunne være rart at snakke med nogen, som slet ikke kender dig. De frivillige i Headspace er super søde og gør altid deres bedste for at hjælpe og lytte. Det er helt gratis at komme i Headspace og hvis du synes, at det er rarere kan du også sagtens være anonym. Du kan både skrive til dem på chat eller tage fat i dem og få en samtale. Lige nu tilbyder de også videosamtaler, hvis du er mere tryg ved det.
Det med at være havnet på den forkerte uddannelse, er noget som rigtig mange unge oplever, men når man står i det, kan det være rigtig svært. Derfor sender jeg dig også de varmeste tanker og håber, at du får snakket med nogen om det. Og husk på, at det er helt okay at skifte uddannelse.
De bedste hilsner fra en Mindhelper