Jeg følte gymnasiet kunne være en ny og frisk start for mig, og jeg lagde derfor alt mit fokus på det sociale, hvilket virkelig har givet pote og jeg har idag en masse skønne veninde og en stort netværk. Men mit manglende fokus på det faglige har kunne mærkes, og jeg overvejer derfor faktisk helt at droppe ud og så starte i 1g igen for at øge mit snit.
Hej mindhelper.
Jeg går i 2.g på STX og er egentlig glad for min klasse men dog føler jeg ikke jeg har lagt nok arbejde i det faglige og det kan man se på mine karaktere. I folkeskolen var jeg en 12 talspige og gik ud med en snit på over 11 men tilgengæd var jeg ekstremt ensom og havde næsten ingen venner. Jeg følte gymnasiet kunne være en ny og frisk start for mig og jeg lagde derfor alt mit fokus på det sociale, hvilket virkelig har givet pote og jeg har idag en masse skønne veninde og en stort netværk. Men mit manglende fokus på det faglige har kunne mærkes og jeg overvejer derfor faktisk helt at droppe ud og så starte i 1g igen for at øge mit snit. Jeg er ikke helt sikker på hvad jeg vil i nu men mange af de videre gående uddannelser jeg har kigget på kræver et snit i den højere ende. Tilgengæld har jeg ikke lyst til at skulle starte i en ny klasse igen hvor folk er meget yngre end mig (omkring 15-16 og jeg fylder 19 til oktober). Det ville være rigtig, rigtig surt at se mine klassekammerater og venner få hue på og at jeg selv kun har gennemført 1g så.
Snitmæssigt er det en god ide for at komme ind på en videregående uddannelse men høje adgangskrav.
Men socialt og mentalt ville det være forfærdeligt. Hvad synes du jeg skal gøre?

(Pige, 18 år)
Kære pige på 18
Jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. Det lyder til at være nogle rigtigt svære beslutninger, du står med i øjeblikket.
Først og fremmest så vil jeg sige tillykke med, at det er gået så godt med sociale. Det lyder som om, at du har fået nogle rigtige gode venner, og har haft det rigtigt godt i løbet af gymnasiet. Det er jo altså også en super vigtig del af ens gymnasietid. Så husk lige at klap dig selv på skulderen over det. Man skal virkeligt ikke undervurdere, hvor vigtigt det er at have sociale evner – både for ens egen skyld, men også for dine fremtidige jobmuligheder. Så selv om det faglige måske ikke er helt perfekt, så har du arbejdet hårdt på at opnå noget andet – nemlig et stærkt socialt liv, og det skal nok komme til din fordel også.
Gennemsnittet
Det er selvfølgelig rigtigt ærgerligt, at dit gennemsnit ikke er blevet så højt, som du håbede på. Nu ved jeg ikke, hvor lavt dit gennemsnit er, men der er jo stadigvæk lidt tid til, at få rettet op på det. Du har lidt under 1,5 år endnu, hvis jeg regner rigtigt, og de fleste af eksamenerne plejer at ligge i 3.g. Så jeg tænker lidt på, om det egentligt ikke er realistisk, at du kan få rettet en del op på snittet inden du er færdig? Hvis dit snit ikke er helt i bund, så prøv at tage fat i dine lærere, og hør dem ad, hvad dine muligheder for at hæve dit snit er. Så kan du få at vide, hvad de synes der er realistisk for dig. Hvis du er meget engageret og viser, at du er villig til at lægge et stort stykke arbejde for at hæve dit snit, så er de nok også mere tilbøjelige til at tage dig seriøst, og hjælpe dig godt på vej med det. De vil jo sikkert gerne have, at du klarer dig så godt som muligt.
Tag fat i din studievejleder
Mit bedste råd til dig er, at tage fat i din studievejleder. Studievejlederen kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad der vil være det fornuftige for dig at gøre. Det er studievejlederens job. Han/hun kan også pege dig i retning af, hvad du skal gøre, hvis du beslutter dig for at droppe ud af gymnasiet. Pga. din alder har du muligheden for at læse de fag op du mangler på HF VUC. På den måde kan du øge dit snit, uden du behøver begynde forfra i 1.g. På den måde vil du også undgå, at skulle gå i klasse med nogle, der er meget yngre end dig.
Kvote 2
Det lyder ikke til, at du er helt sikker på, hvad du gerne vil læse i fremtiden. Men på de fleste uddannelser har man mulighed for, at søge ind via kvote 2. Så kigger de typisk ikke på ens karakterer, men bruger adgangsprøver eller motiverede ansøgninger i stedet. På den måde, kan man faktisk komme ind på nogle af de populære uddannelser, uden at have et tårnhøjt karaktergennemsnit. Derfor kan du også overveje, om det vil give mere mening for dig, at arbejde på, at kunne komme ind via kvote 2. På de forskellige uddannelsers hjemmeside står der typisk, hvad de lægger vægt på at man skal kunne, for at komme ind på kvote 2. Ofte er det relevant erhvervserfaring eller lignende. Det betyder, at du måske kan finde noget frivilligt arbejde, tage nogle kurser, eller gøre andet, der vil øge din mulighed for at komme ind via. kvote 2. Hvis det er svært for dig at overskue, så er det igen noget, som studievejleder kan være rigtig god til at hjælpe med.
Lignende uddannelser
En anden mulighed er, at undersøge om der findes uddannelser, der ligner dem du har kigget på, men som måske ikke har lige så høje snit. Det kunne eksempelvis være, at du gerne vil læse medicin, som er en af de uddannelser, der har et meget højt snit. Men hvis man så undersøger uddannelser som biomedicin på SDU eller medicin og teknologi på DTU, så er det måske lidt inden for det samme område, men adgangsgennemsnittet er lavere.
Du skrev herind og spurgte, hvad jeg synes, du skal gøre. Jeg tænker, at det bedste du kan gøre er, at undersøge dine muligheder sammen med en studievejleder. Så kan du finde ud af, præcis hvad alle dine muligheder er, så du er sikker på, at der ikke er noget du overser eller går glip af. Derefter synes jeg, at du skal overveje , hvad der føles rigtigt for dig. For hvis det kommer til, at være helt forfærdeligt for dig at droppe ud af den klasse, som du er så glad for – jamen er det så det værd? Eller vil det være bedre for dig, at arbejde videre mod en kvote 2 ansøgning. Måske viser det sig, at det giver helt vildt god mening for dig at droppe ud, og det føles rigtigt at gå stærkt efter et højt gennemsnit. Jamen så er det det du skal. Men mærk godt efter maven, så du får træffet et godt valg.
Snak med dine forældre om det
Måske kunne det være en god idé, at snakke med dine forældre om det? De kender dig sikkert rigtigt godt, og vil sikkert gerne hjælpe dig på vej med, at tage den store beslutning. Måske har de selv stået i en lignende situation. Uanset hvad kan det være rigtigt rart at få nogle andres perspektiv på ens problemer – både fra venner og familie. Nogle gange kan de se nogle ting, man ikke selv kan.
Det blev et langt svar, men jeg håber du fik noget ud af det. Jeg sikker på, at du kommer til at finde en løsning, der fungerer rigtigt godt for dig. Jeg krydser fingrer for dig, og håber det hele lykkedes for dig.
De venligste hilsner fra en Mindhelper