Hej Mindhelper
Hej mindhelper.
Jeg døjer rigtig meget med ikke at kunne huske, hvad jeg lige har læst, fordi jeg har så mange tanker der kører i mit hoved (har angst).
Jeg har altid haft super svært i skolen, og klarede mig kun lige igennem både folkeskole og gymnasium.
Jeg startede så på studie d. 1/2 i år efter 2,5 års sabbatår, og allerede nu kan jeg mærke at jeg får det super svært, fordi jeg simpelthen ikke kan huske hvad pokker jeg læser, har lige læst en halv side og aner ikke hvad den handlede om. Det stresser mig virkelig.
Har i nogle gode råd, eller skal jeg bare finde mig i det?.

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det er super frustrerende, når man læser en masse uden at føle, at man rigtigt får noget ud af det. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Prøv at tilgiv dig selv lidt
Det giver rigtigt god mening, at det stresser dig, at du ikke kan huske, hvad du har læst. For jeg forestiller mig, at det kan sætte en masse bekymringer i gang. Men jeg tænker, at du skal prøve at se, om du ikke kan tilgive dig selv lidt. For det er ikke ret lang tid siden, du startede på dit studie. Og det er svært at starte på et nyt studie. Det er der rigtigt mange, der synes.
Det tager nemlig tid at vænne sig til at skulle til at studere. Særligt når man har holdt pause nogle år. Så skal man lige lære, hvordan det er at være på skolebænken igen. Og man skal lære, hvordan man får læst på den bedste måde. Det tager tid selv for folk, der kommer lige fra gymnasiet. Hvis du har lyst til det, så kan du prøve at læse vores artikel om, hvad man kan gøre, hvis ens koncentration svigter. Måske er der nogle af rådene i den artikel, der kan hjælpe dig?
Skriv noter
Når det er så svært for dig at huske, hvad du har læst. Så tænker jeg, at det kunne være en rigtigt god idé for dig at skrive noter undervejs, når du læser. På den måde har du nemlig noget, som du kan vende tilbage og kigge på, når du har brug for at huske, hvad pokker det var, du læste lige før. Det er meget forskelligt, hvordan man bedst kan lide at skrive noter. Så der er du nødt til at prøve dig lidt frem og finde ud af, hvad der fungerer bedst for dig.
Når man skriver noter undervejs, så tager det noget længere tid at læse. Derfor kan man godt blive nødt til at prioritere, hvad man vil nå at læse til den næste forelæsning. Man kan nemlig ikke nå at læse det hele, og det er helt okay. Det er der nemlig ingen, der kan. Derfor er det også noget, som alle nye studerende skal lære. Nogle gange kan man også blive nødt til at holde nogle pauser undervejs for ikke at blive for træt i hovedet, når man læser. Hvis du har brug for idéer til, hvad du kan lave i dine pauser, kan du kigge i den artikel, jeg har linket til.
Snak med en studievejleder
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtigt god idé for dig at tage fat i en studievejleder på dit studie. Hvis man har svært ved at klare sit studie, fordi man for eksempel har angst, som gør det svært at huske, hvad man læser. Så skal ens studie nemlig tilbyde en hjælp, så man kan klare sig igennem studiet på lige fod med raske studerende. Samtidigt så har rigtigt mange uddannelser også kurser i studieteknik, som er gratis, hvis man er studerende. Og en studievejleder ved, hvad der er af muligheder på dit studie for at få hjælp.
Snak med din læge
Jeg bider mærker i, at hele din skole har været svær for dig. Derfor synes jeg, at det ville være en rigtigt god idé, hvis du tog fat i din læge og snakkede med ham eller hende om, at det er så svært for dig at huske. Hvis man har haft svært ved at huske hele sit liv, så kan der nemlig nogle gange godt være noget mere bag det end, at man bare har et hoved, der er fyldt med tanker. Nogle gange kan man godt gøre noget ved det, hvis der er noget mere galt. Så derfor er det vigtigt, at det bliver opdaget, hvis der er.
Der er for eksempel nogle, der har det, som man kalder for ADD eller ADHD, og det kan man godt afhjælpe for eksempel med medicin. Udover at have svært ved at huske, hvad de har læst. Så har mennesker med ADD eller ADHD det også sådan, at de for eksempel glemmer aftaler, ofte glemmer hvor de har lagt deres nøgler og andre vigtige ting og let bliver distraheret af deres egne tanker og støj omkring dem. Hvis du har lyst, så kan du læse mere om ADD og ADHD på ADHD-foreningens hjemmeside ved at klikke på de links, som jeg har lavet.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen, som kan gøre det lidt lettere for dig at komme igennem dit studie.
De bedste hilsner fra en Mindhelper