Hej Mindhelper
Jeg er startet på efterskole. Jeg havde virkelig glædet mig, og alle jeg har snakket med har sagt at efterskolen for dem har været en mega fed oplevelse.
Jeg havde det lidt svært før, men efter jeg er startet er det seriøst gået ned ad bakke. Jeg har aldrig nogen at være sammen med også selvom der næsten er gået et halvt år, og mit selværd og mit mentale helbred er styrtdykket. Jeg græder flere gange om ugen, og kan slet ikke genkende mig selv. Jeg er også begyndt at få nogle tanker jeg helst ville undgå. Jeg plejede at være en generelt ret glad person, og hvis du havde fortalt at det var sådan her mit efterskoleår ville komme til at se ud ville jeg aldrig været taget afsted. Jeg har det mega elendigt.
Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Hvis jeg bliver her er jeg bekymret for at det kommer til at have store effekter på mit mentale helbred både på kort og lang sigt. Jeg føler at det er for langt inde i året til at skifte efterskole, men jeg har heller ikke lyst til at droppe ud da jeg faktisk virkelig brænder for at få lov at få efterskoleoplevelsen. Jeg tror bare ikke at det er her jeg kan få den.
Jeg har allerede talt med min kontaktlærer og forældre. Hvad gør jeg?

(16 år)
Kære Du
Det lyder til, at du har det rigtig svært for tiden. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind til os og fortalt om det.
Efterskoleoplevelsen
Du skriver, at du virkelig havde glædet dig til at starte, og at du brænder for at få lov til at få efterskoleoplevelsen. Når man virkelig har set frem til noget, kan det godt være et ordentligt slag i maven, når ens oplevelse ikke lever op til forventningerne. Derfor tænker jeg også, at der er naturligt, at du er ked af det og skuffet.
Men du skal vide, at du langt fra er alene om at have det sådan. Der er en del unge, som skriver ind til os og fortæller, at efterskoleoplevelsen ikke er helt, som de forventede. For ofte er forventningerne til et efterskoleår tårnhøje – man har måske hørt fra andre, som havde det fedeste år på efterskolen, og ens forældre og lærere er måske også rigtig spændte på ens vegne. Men ofte er det også kun dem, som havde det mega fedt på efterskolen, som fortæller mest om det. Og så kan alle de andres fortællinger, hvor det ikke var så fedt eller måske bare okay godt blive lidt overset. Og det kan godt forplumre forventningerne til, hvordan det skal være at gå på efterskole.
Men det skal selvfølgelig ikke være sådan, at man har det rigtig skidt på efterskolen. For hvis man føler at ens mentale helbred er styrtdykket, og man græder flere gange om ugen. Så er det et tegn på, at man ikke har det godt. Derfor er det også rigtig godt, at du reagerer på det.
Der er også en anden ung, som har skrevet ind med et spørgsmål, som minder meget om dit – jeg kommer til at tænke på, om det mon er dig? For jeg tænker måske også, at der er noget i det svar, som du kan bruge.
Lav en liste
Du skriver også, at du føler, at du er for langt inde i året til at skifte efterskole, og at du samtidig heller ikke har lyst til at droppe ud. Når jeg læser dit brev, kan jeg godt mærke, at du virkelig gerne vil efterskolelivet og oplevelsen. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at det er sådan, du har det. Men det er også en kæmpe styrke at kunne mærke efter, og skifte kurs, hvis man ikke har det godt. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en god ide at du lavede en liste, hvor du skriver, hvad det taler for at blive på efterskolen, og hvad der taler imod. På den måde kan det nemlig være nemmere at overskue de svære og modstridende følelser.
Har du talt med dine forældre og kontaktlærer om at stoppe på efterskolen?
Det er mega godt, at du har talt med dine forældre og kontaktlærer. Men jeg kommer til at tænke på, om du også har fortalt dem om dine tanker med at stoppe eller skifte efterskole? Hvis du ikke har det, så tænker jeg nemlig, at det kunne være en god ide at gøre. Både fordi at ens tanker og bekymringer som regel fylder mindre, når man får sagt dem højt, men også fordi de måske har nogle overvejelser, som kunne være rare for dig at høre.
Det er hammersvært, når man ikke har det godt på efterskolen. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper