Hej Mindhelper
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre jeg har virkelig ikke lyst til at være på min efterskole jeg savner alt for meget det der hjemme min familie og venner og ved virkelig ikke hvordan jeg skal sige det til min forældre fordi de forstår mig ikke og synds det er rigtig hårdt at gå her oppe og være ked af det fordi man alder mest har lyst til at være hjemme det føles som at have hjemve

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Øv altså, det med efterskole er ikke altid særligt nemt. Derfor er jeg simpelthen så glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du selvfølgelig ikke gå alene med.
Det er helt okay
Det lyder som om, at det godt kunne være hjemve, du lider af i øjeblikket. Og du skal vide, at det er helt okay. Det kan være hammersvært at være på efterskole langt hjemmefra. Man kan lynhurtigt komme til at savne alle dem derhjemme og ens hverdag.
Er der noget godt ved efterskolen?
Jeg kommer til at tænke på, om der også er noget godt ved efterskolen? For nogle oplever, at de har hjemve, men samtidigt også har det rigtigt sjovt på efterskolen. Hvis det er sådan for dig, så kan det være en god idé at give det lidt længere tid og se, om du har brug for at falde lidt mere til og så vil hjemveen måske gå over af sig selv. Og så kan det være godt at være god til at snakke med ens venner og kontaktlærer om hjemveen, så du ikke behøver gå alene med det. Det kan nemlig godt få hjemveen til at dale lidt igen.
Andre oplever, at de går rundt med en knude i maven hele tiden og slet ikke synes det er sjovt at være på efterskolen overhovedet. Det er helt normalt at opleve. For vi mennesker er super forskellige og derfor er det heller ikke alle, som synes det er rart og sjovt at være på efterskolen.Hvis det er sådan du har det, så kan det sagtens være, at det vil være godt for dig at stoppe på efterskolen og flytte hjem igen. Og det er altid okay at skifte mening, hvis man synes, man er landet det forkerte sted.
Snak med kontaktlæreren
De fleste efterskoleelever har en kontaktlærer tilknyttet, hvis job blandt andet er, at snakke med deres elever om, hvordan det går. Har du også sådan en? Hvis du har det, så synes jeg du skal tage fat i ham/hende og fortælle personen de ting, som du også har fortalt mig. De er vant til at snakke med elever, som synes det er svært at gå på efterskole og som lider af hjemve. Hvis ikke du har en kontaktlærer, så er der måske en anden lærer på skolen, som kunne være rar at snakke med?
Snak med dine forældre
Du skriver, at dine forældre ikke forstår dig. Men det lyder også til, at du ikke har fortalt dem om, hvordan du har det på efterskolen? Derfor tænker jeg også, at dine forældre måske skal have tvivlen til gode? For de fleste forældre vil rigtigt gerne have, at deres børn har det godt. Og derfor vil de også gerne prøve at forstå det, hvis deres børn fortæller, at de har det skidt. Så måske vil dine forældre også gerne prøve at forstå dig. Du kan i hvert fald kun vide det, hvis du prøver at give det en chance og prøver at fortælle dem om, hvordan du egentligt har det.
Men jeg ved godt det kan være hammersvært at tage sådan en samtale, fordi man kan blive super nervøs for, hvordan de vil reagere. Forhåbentligt vil de gøre deres bedste for at hjælpe. Jeg tænker det kunne være godt for dig, at læse vores guide til at snakke med forældre om svære ting. For der står en masse gode tips til, hvordan man kan tage de svære snakke på en god måde. Og måske er der noget i den, som vil kunne hjælpe dig lidt på vej til at få fortalt dine forældre om dine tanker og følelser.
Det er hammersvært at være på efterskole, hvis man oplever hjemve. Men jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig og du får snakket med nogen omkring dig. Masser af varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper