Hej Brevkasse,
Jeg er sikker på at jeg har valgt forkert studieretning, og det har jeg indset nu. Jeg går i 2g, så der ikke noget at gøre ved det. Jeg skulle have valgt en musikalsk studieretning på min stx. Jeg har fundet ud af det ved at, jeg her i 2g er med i samtlige teater, musikalske og andre kreative projekter på min skole. Jeg har fundet ud af at det sådan noget jeg gerne vil bruge min tid på. jeg har altid vist jeg ville være noget kreativ, men nu fortryder jeg at jeg ikke bare kastede mig ud i det fra starten af. jeg er virkelig ærgerlig over det.
Hvad kan jeg gøre ved denne følelse. Det sammenhold jeg kan mærke musik klasserne har, i forhold til min egen, gør mig i bund og grund misundelig. Jeg vil gerne hvad glad for det jeg har, og den indselse jeg har fået (om at jeg vgerne vil bruge min tid på det, selv efter gym osv). Det er bare virkelig svært at skulle se frem til det næste 1,5 år, velvidende om at der var noget federe for mig, hvis jeg havde valgt rigtig.
Derudover vil jeg vide om der er håb for og om det er realistisk at blive noget inden for alle de her kreative ting indenfor film og musik eller teater både på og bag scenen.
Håber i kan hjælpe!
God dag.

(18 år)
Kære du
Det kan være rigtig svært, hvis man går på gymnasiet og føler, at man skulle have haft en bedre klasse.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening
Når man starter i gymnasiet, kan man have rigtig mange forventninger. Forventninger til fagene, til eksamener, men særligt også til det sociale.
Derfor giver det også rigtig god mening, hvis det fylder meget hos dig, at du føler, du er havnet i den forkerte klasse.
Heldigvis er der en masse ting, som du kan gøre for, at din sidste tid på gymnasiet bliver så god som muligt.
Vend det negative til noget positivt
Som du allerede selv er inde på, så vil du gerne være glad for, at du har indset, at du skal lave noget kreativt her i livet.
Jeg kunne ikke være mere enig.
For selvom det er rigtig øv, at du ikke fik valgt den “rigtige” studieretning fra start, så har du fået noget meget bedre: En ide om, hvad du gerne vil her i livet.
Spørger du de fleste af dine venner, hvad de gerne vil efter gymnasiet, så er der måske nogle få der har nogle ideer, men rigtig mange er i tvivl.
Her er du så heldig, at du, fordi du ikke valgte rigtigt til at starte med, har fundet ud af, hvor din interesse og passion ligger. Det er helt unikt og noget, som du kan være rigtig glad for.
Er du misundelig på det faglige eller det sociale?
Når jeg læser dit brev, så bliver jeg lidt i tvivl, om du er misundelig på musikklassen, fordi de har et godt sammenhold, eller fordi de spiller musik.
Hvis det er fordi de spiller musik, så giver det rigtig god mening, at du er misundelig. Det er det deres linje går ud på, og de har det på A-niveau, mens du måske kun kan få det på C- eller B-niveau.
Men når jeg læser dit brev, så lyder det også som om, at du deltager i alt det kreative, din skole har at byde på. Også selvom du ikke nødvendigvis går på en kreativ linje.
Så måske lyder det til, at det faktisk mere er det sociale, du er misundelig på? Er det mon rigtig forstået?
Hvad kan du gøre lige nu?
I forhold til at du har valgt den forkerte studieretning, er der desværre ikke det store, du kan gøre. Som du selv skriver, så går du i 2.g og så er der ikke så meget at gøre ved det.
Men i forhold til det sociale, er der flere ting du kan gøre.
Hvis din klasse ikke har det store sammenhold, så kan du prøve at starte det. Du kan fx invitere alle i din klasse ud og bowle, spille brætspil eller noget helt tredje.
Det vigtigste er bare, at I laver noget sammen. For ofte så jo flere gange man laver noget sammen, jo bedre kan man med hinanden.
Du kan også prøve at bruge mere tid med dem på skolen, som du laver kreative projekter med. Det kan være, du kan få en masse gode relationer til dem og på den måde, skabe dit eget gode sammenhold på tværs af klasserne.
Fordi nogle gange ender man bare i en kedelig klasse. Og så er det kun en selv, som kan sørge for, at man får det bedste ud af det.
Er der håb, hvis man gerne vil kreative ting?
Til sidst spørger du, om der er håb for dig, hvis du gerne vil noget kreativt inden for både film, musik eller teater?
Det er der!
Der er masser af muligheder, hvis man gerne vil lave noget kreativt efter gymnasiet. Der er både kreative højskoler, teaterskoler, musikkonservatoriet, filmskoler og meget mere.
Hvis det lyder som noget for dig, men ikke helt ved hvor du skal starte henne, så kan jeg varmt anbefale dig, at booke en tid hos en studievejleder.
Du kan eventuelt kontakte UddannelsesGuidens eVejledning. Her kan du modtage gratis online vejledning i, hvilke uddannelser, højskoler eller lignende, der kunne være noget for dig.
Det kan være rigtig øv at føle, at man går i den forkerte klasse. Derfor håber jeg også, at der er nogle gode råd i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og hepper på dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper