Hej Mindhelper
Hej, jeg går i 3.G, og jeg har haft det svært med depression her i corona tiden. Jeg har fået meget skriftlig og fysisk fravær. Jeg skal op til eksamener her om lidt. Denne uge faktisk. Jeg har ikke præsteret alt det jeg faktisk kan, og jeg har mange fag jeg har dumpet i. Den uddannelse jeg godt vil tage efter gymnasiet har et højt snit. Og jeg er utrolig bange for at jeg ikke kan komme ind hvis jeg fortsætter året. Jeg har tænkt over at starte 3.G om, men min studievejleder vil gerne have at jeg afslutter året, selvom jeg måske ikke får den snit det kræver at komme ind på Universitetet. Hvad skal jeg gøre? Jeg vil virkelig gerne starte året om, men jeg ved ikke om det er muligt?

(18 år)
Kære Du
Det lyder som en rigtig ærgerlig og frustrerende situation du står i. Og jeg kan godt forstå, at det kan være svært, at vide hvad der bedst at gøre. Derfor er jeg rigtig glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Vær god ved dig selv
Du skriver, at du er meget bange for ikke at kunne komme ind på den uddannelse, du gerne vil, hvis du ikke får et højt nok snit. Det tror jeg virkelig, at der er mange andre unge, der kan genkende. Mange uddannelser har nemlig nogle utroligt høje snit, som kan være mega svære at opnå – især hvis man har været ramt af fx depression, som du beskriver.
Jeg kommer til at tænke, at du måske sætter nogle høje krav til dig selv? det er selvfølgelig helt okay, at du har en drøm om en specifik uddannelse og, at du har lyst til at kæmpe for at komme ind på den. Det er også bare super vigtigt at huske, at give sig selv lov til at trække vejret. Man kan nemlig godt komme til at presse sig selv lidt for hårdt, når der er noget man rigtig gerne vil opnå. Hvis du kan genkende det med at føle sig presset, kan du prøve at læse denne her artikel med råd til, hvordan man kan få en mindre presset hverdag.
Hvad med kvote 2?
Der er også den mulighed, at søge ind gennem kvote 2. Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvad det er for en uddannelse du gerne vil læse efter gymnasiet, men på langt de fleste uddannelser, har man mulighed for at søge ind via kvote 2. Kravene for at komme ind via kvote 2 er forskellige fra uddannelse til uddannelse, men fælles for dem er, at i kvote 2 bliver man bedømt ud fra nogle andre kvaliteter end ens karaktergennemsnit. Måske har du allerede helt styr på hvad dine muligheder er. Men hvis ikke, kunne det måske være en hjælp for dig, at undersøge muligheden for kvote
Mærk efter hvad der føles rigtigt
Det lyder som om, at du allerhelst vil gå 3. g om, er det rigtigt forstået? I og med du har bøvlet med en depression, som har gjort at du har fået meget skriftlig og fysisk fravær, kan jeg godt forstå, at du godt kunne tænke dig, at tage 3. g om. Du skriver, at din studievejleder helst vil have, at du færdiggøre 3. g i år. Men i sidste ende, tænker jeg, at du skal prøve at mærke efter, hvad der føles som det rigtige valg for dig. Og ikke på hvad din studievejleder helst vil have.
Kontakt UG
Er der måske en anden studievejleder på gymnasiet du kan prøve at tale med? Det kunne måske være en hjælp for dig. Du kan også prøve at tage fat i UG. Hos UG, også kaldet Uddannelsesguiden, har de helt styr på alt, der har med uddannelse at gøre. Så måske kunne det være en hjælp for dig at tage fat i dem. Hos UG kan de rådgive dig ud fra den situation du står i og fortælle dig, hvad dine muligheder er. UG kan kontaktes både på mail, chat og telefonisk. De kan både hjælpe dig med at finde ud af, hvad dine muligheder for at gå 3. g om er. Og rådgive dig i, hvilke muligheder der er, for at søge ind på den uddannelse du gerne vil tage efter gymnasiet.
Tag fat i Headspace
Når man bøvler med svære følelser og vigtige valg her i livet, kan det være rigtig rart, at have nogen at snakke med. I Headspace sidder der en masse søde frivillige, som er klar til at lytte på netop det der fylder hos dig. De er vant til at tale med unge og kender til det pres der kan være i forbindelse med at gå på gymnasiet. Og at skulle søge en uddannelse efter gymnasiet.
Jeg håber at der er noget i mit svar du kan bruge. Og så håber jeg, at du finder en løsning, som føles rigtig for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper