Hej Mindhelper
Altså har i meget lang tid haft koncentrations problemer altså at stene helt ud når vi får noget forklaret i skolen eller hvis nogen snakker bag mig mens jeg laver en opgave har jeg ikke kunne koncentrere mig og samtidig er jeg blevet meget sur over de mindste ting som fx hvis nigen snakker mens jeg prøver at koncentrere mig eller hvis nogen små irritere mig. Og jeg snakker sur som i er ved at bryde sammen og bare vil råbe af dem. Er det normalt eller ikke? Det har været et problem noget tid men vil ikke fortælle mine forældre om det for så ryger hele mit privatliv ud af døren og jeg SKAL have privatliv ellers så bliver alt ærlogt bare værre. Tak på forhånd

(15 år)
Kære Du
Det er mega frustrerende, når koncentrationen glipper. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Det er normalt
Du skriver, at du har svært ved at holde fokus ovre i skolen, især hvis nogle snakker tæt på dig. Du skriver også, at du kan blive sur, og være tæt på at bryde sammen, når det sker. Det er ikke rart at have det sådan. For når man er tæt på at bryde sammen, er det tit et tegn på, at man bliver overvældet.
Ens koncentration kan godt komme og gå i bølger. Så man i nogle perioder, har let ved at koncentrere sig. Men at man i andre perioder, har rigtig svært ved det. Det er helt normalt. Og jeg tænker, at de fleste kender til, at det er svært at holde fokus, hvis der er nogen, som taler lige ved siden af en. Hvis man så samtidig er inde i en periode, hvor koncentrationen ikke er den bedste i forvejen. Så giver det også god mening, at man hurtigere bliver frustreret, over små ting, som kan distrahere en.
På Mindhelper har vi en artikel, som handler om koncentration, og tips til hvad man kan gøre, hvis det er svært at holde fokus. Måske er der noget i den, som kan hjælpe?
Er der noget andet?
Der behøves ikke være nogen grund til, at man i en periode har svært ved at koncentrere sig. Men sommetider kan det hænge sammen med, at man er presset. Så hvis man f.eks. har lidt for mange aftaler og ting at lave. Eller hvis man går og bøvler med nogle svære tanker eller følelser. For når det er sådan, er hovedet på ekstraarbejde, og så har hjernen også sværere ved at holde fokus på én ting. Så er der mon noget af det, du kan genkende?
Fortæl om det
Hvad end der er grunden til, at du har svært ved at koncentrere dig, så er mit bedste råd at tale med nogen om det. Det lyder til, at du allerede har tænkt på det. Men at du samtidig er nervøs for, om du så vil miste dit privatliv, hvis du fortæller det til dine forældre. Jeg kan selvfølgelig ikke vide, hvordan dine forældre vil reagere, hvis du fortæller dem, hvordan du har det. Men hvis du frygter, at de kommer til at være for meget over dig, så kan du måske prøve at tale med dem om det også.
Du kan f.eks. sige noget i stil med: “Hey, jeg vil gerne fortælle om noget, som jeg går og bøvler med. Men jeg har brug for, at i stadig giver mig plads og privatliv, efter jeg har fortalt om det”. På den måde, skal du ikke gå med dine frustrationer selv. Og så kan dine forældre også bedre støtte dig på en god måde – så det rent faktisk hjælper dig.
Hvis du godt kunne tænke dig lidt fifs til at åbne snakken, kan du kigge på guiden til at tale med forældre, om svære ting.
Tal med en anden
Hvis det slet ikke dur at tale med dine forældre, så kan du også prøve at tale med en anden voksen. Måske har du en lærer, som kunne være god at snakke med? Lærerne vil som regel gerne hjælpe, hvis der er noget i skolen, som driller. Og jeg tror at de fleste lærere har prøvet at have elever, som synes det med at holde fokus, kan være svært.
Snak med en ven
Det kan måske også være rart, at tale med en ven om, at det er svært at koncentrere dig. Jeg tror nemlig at mange unge, har prøvet det på et tidspunkt. Og så kan det være meget fedt at snakke om.
Headspace
Hvis du går og tumler med nogle ting, eller hvis problemet med koncentrationen bliver ved med at være der, så kan du altid tage fat i Headspace. Headspace er et sted for unge, hvor man kan komme og tale, om det der fylder. Hos Headspace arbejder der nogle rigtig dygtige og søde frivillige. De er vant til at tale med unge, om alle mulige ting. Så dem kan du trygt tage fat i.
Det kan fylde en del, når det er svært at holde fokus i skolen. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at koncentrationen snart vender tilbage.
De bedste hilsner fra en Mindhelper