Hej brevkassen.
Her i dag skete der noget vildt pinligt for mig i skolen. Jeg havde svært ved at holde mine øjne åbne da jeg ikke havde fået nok søvn. Da jeg pludselig åbner øjnene kigger alle på mig og jeg har åbenbart været faldet i søvn, og jeg har fået fortalt at læreren kaldte mit navn for flere gange at vække mig.
Det var vildt pinligt og alle begyndte at grine. Jeg er bange for at læreren er sur på mig, fordi jeg faldt i søvn i hendes time, men det var ikke fordi at faget var kedeligt, men fordi jeg var træt.
Jeg er ikke en der normalt gør sådan noget, og jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre.
Jeg er lidt bange for at sige noget om det, da jeg stadigvæk er sygt pinlig berørt. Det værste var at læreren var i gang med at forklare om hvordan vores afgangseksamen skulle foregå, og det er jo mega vigtigt, men det tænker hun nok at jeg ikke synes da det lignede at jeg kedede mig.
Hvad skal jeg gøre?
Hilsen
Hende der går i seng lidt tidligere i aften 🙂

(Pige, 15 år)
Hej Hende der går i seng lidt tidligere i aften
Nogle gange laver vi fejl – og det er okay
Det er selvfølgelig ikke så godt, hvis man falder i søvn i skolen. Men hvis man har sovet for lidt natten før, så kan det jo ske, at man lige kommer til at lukke øjnene lidt og falder i søvn. Det er en lille fejl, men ikke noget, man gjorde med vilje. Men det kan være mega pinligt, hvis man så bliver opdaget. Især hvis læreren når at sige ens navn flere gange i træk og de andre griner af en. Men jeg tænker, at når det ikke er noget, som sker tit for dig, så gør det nok ikke så meget. Din lærer kender dig sikkert godt og ved godt, at det ikke er normalt for dig, at falde i søvn i hendes timer. Hun har nok også tænkt, at du bare var super træt. Og de andre i klassen glemmer det sikkert snart igen. Der er sikkert også flere af dem, som er faldet i søvn i klassen på et tidspunkt.
Du kan sige undskyld
Sket er jo sket og der er ikke så meget at gøre ved, at du faldt i søvn. Og det var jo ikke med vilje. Så egentligt tænker jeg, at du godt bare kan lade det ligge og ikke gøre mere ved det nu. Men hvis du synes, det ville være rart lige at fortælle læreren, at du altså ikke faldt i søvn, fordi hendes timer var kedelige, så kunne det også være en fin idé. Så kan du sige undskyld for at være faldet i søvn og at du ikke synes, at hendes timer er kedelige. Det ville være sødt af dig. Og din lærer beder dig sikkert bare om, at gå lidt tidligere i seng en anden gang.
Nogle gange kommer vi til at gøre pinlige ting, men det kan ske for os alle sammen engang imellem. Det er meget menneskeligt. Jeg håber du har kunne bruge mit svar til noget.
De bedste hilsner fra en Mindhelper