Hej Mindhelper
Jeg har et rigtigt spændende fag med en underviser, der heldigvis forklarer det på en nogenlunde spændende måde. Dog har jeg det rigtig svært med hans personlighed. Han har en attitude, jeg foragter. Jeg får det rigtig dårligt og bliver irriteret. Han er ellers en type, som mange elsker, hvorved jeg tænker, at det nok bare er mig, der har det rigtig svært med hans type af opførsel og attitude.
Jeg søger hermed hjælp til, hvordan jeg kommer gennem dette fag uden at hænge fast i de negative følelser, jeg får af ham? Jeg ønsker blot at fokusere på alt det, der er spændende, og på en måde glemme eller overse det negative, så jeg kun får alt det gode ud af det, og kan koncentrere mig om stoffet og det, der er relevant.
På forhånd, tak for hjælpen.

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Jeg tror, vi alle sammen kan nikke genkendende til den der følelse af, at en anden person bare virkeligt går en på nerverne. Og hvordan håndterer man så lige det – uden at blive virkeligt irriteret?
Vi kommer aldrig til at kunne lide alle
Uanset hvor tålmodige og accepterende vi er, så vil der altid være nogle enkelte personer, som går os på nerverne. De der typer, som nærmest ikke når at åbne munden, før vi begynder at forestille os, hvordan det vil være, at skubbe dem ud fra Møns klint. Og der kan være rigtigt mange forskellige årsager til, at lige netop det menneske, rammer noget i os. Derfor er det også helt normalt at opleve, at man kan blive irriteret på en person, som de andre måske synes er mega fed. Du kan prøve at tænke lidt over, hvad det lige er, som irriterer dig sådan ved ham? Og hvis du kan gøre noget ved det, så kan du prøve at handle på det. Ellers kan også nogle gange være det rareste at forsøge, at acceptere følelsen.
Accepter følelsen
Der er ikke noget forkert i at have sådan nogle modstand-følelser overfor en bestemt person. Ofte er der en god grund til, at de kommer frem. Men det er også sådan, at jo mere vi tænker og funderer over en bestemt ting, jo mere vil det også komme til at fylde i vores bevidsthed. Derfor kan det nogle gange være fordelagtigt at forsøge at sige til sig selv “Okay, jeg mærker, at han irriterer mig. Pyt med det. Jeg vender mit fokus mod faget igen”. Det er nemmere sagt end gjort, men jo flere gange man gør det, jo nemmere bliver det. Og det vil være ærgerligt, hvis du mister glæden og opmærksomheden på faget, fordi du bliver for fokuseret på underviseren.
Hvis du nu sidder en situation, hvor du tænker “nu eksploderer jeg snart, hvis jeg skal høre mere på ham”, så husk på – faget er midlertidigt! Og det er begrænset, hvor længe du skal holde ham ud. Nogle gange kan det tage toppen af irritationen. Ellers kan en 5 minutters toiletpause også give et pusterum til at få pulsen ned.
Snak med nogle af de andre om det
Selvom det virker til, at de andre godt kan lide ham, så kan du overveje, om det alligevel vil være rart, at prøve at snakke med nogle af de andre om din oplevelse med underviseren. For det kan sagtens være, at du ikke er den eneste, som bliver træt af ham. Samtidigt kan det også være, at de andre måske kan se noget i ham, som du ikke har lagt mærke til. Og at det måske kan hjælpe lidt på irritationen. Nogle gange kan det i hvert fald være med til at bløde ens forestilling af en person lidt op, hvis der er nogle andre, som fortæller noget positivt om personen.
Tag fat ledelsen
Du skriver ikke så meget om, hvad det er ved hans attitude, som irriterer dig. Men hvis du oplever, at han er sexistisk, racistisk eller på anden måde upassende i sin opførsel, så tag fat i administrationen eller ledelsen på dit uddannelsessted. Man skal ikke finde sig i hvad som helst her i livet.
Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig, og det kommer til at gå godt med faget, selvom din underviser er træls. Jeg hepper i hvert fald på dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper