Hej Mindhelper
Jeg gå på efterskole for andet år og hader at være her. Jeg er bange og utryk konstant men tør ikke at siger det til nogle for jeg er for bange. Min mor ved der lidt hvordan jeg har det, men hun virker lige glad og giver corana skylden for at jeg ikke trives på skolen.

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det lyder som om, at det ikke er særligt rart for dig at gå på efterskole. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Det er godt, du reagerer
Du skriver, at du er utryg og bange på efterskolen? Derfor er det også hammer-godt, at du reagerer på dine følelser og skriver herind. For det er ikke meningen, at du skal gå rundt og være bange og utryg på skolen. Det er der ikke nogle mennesker, som kan holde til i længden. Vi mennesker har nemlig brug for at føle os trygge, for at kunne blive ved med at være glade og have det godt. Heldigvis er der hjælp at hente, hvis man ikke har det godt på sin skole.
Snak med din kontaktlærer
Jeg kommer til at tænke på, om du har en kontaktlærer på efterskolen. For det ved jeg, at der er mange efterskoleelever, som får tildelt, når de begynder på efterskolen. Hvis du har det, så tænker jeg, at det er rigtigt vigtigt, at du får fortalt kontaktlæreren de ting, som du har fortalt mig. Så kan kontaktlæreren nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan blive tryg på efterskolen igen, eller om det vil være bedre for dig at gå på en anden skole eksempelvis. Den slags problemer er lærerne på efterskolen vant til at håndtere. Og derfor tænker jeg også, at de sikkert gerne vil hjælpe. Men det kræver, at du fortæller dem, hvordan du har det.
Hvis du ikke er glad for at snakke med kontaktlæreren, så er der måske en anden lærer, pædagog eller rektor, som du er tryg ved at snakke med?
Snak med din mor igen
Du skriver, at din mor godt ved lidt om, hvordan du har det. Men hun tror, at det er pga. corona, at du ikke er glad. Det er ikke særligt rart at opleve, at ens mor ikke forstår en. Men nogle gange kan det være nødvendigt at fortælle ting flere gange, før forældre helt forstår det. Så tænker jeg også, at din mor måske gerne vil hjælpe, hvis hun forstod, hvordan du egentligt har det og ikke kun en lille smule af det. Derfor kunne det også være en rigtig god idé, hvis du snakkede med din mor igen. Du kan læse mere om, hvordan man snakker med sine forældre om svære ting i denne her guide
Tag fat i Børnetelefonen
Hvis du ikke er klar til at snakke med din mor eller lærerne på skolen, så kunne det være en god idé, hvis du fik snakket med nogle andre om det. For det kan være rigtigt rart at få lidt hjælp og støtte, hvis man har det, som du har det i øjeblikket. Jeg kan anbefale dig, at prøve at kontakte Børnetelefonen. Det er et anonymt rådgivningstilbud til børn og unge, hvor man kan snakke med en frivillig om, hvad der fylder for en. Der er intet problem, som er for stort eller lille hos Børnetelefonen. Og du kan kontakte dem både på telefon, chat, sms og skriv.
Det er rigtigt hårdt at gå på en efterskole, hvor man ikke føler sig tryg. Men jeg håber mit brev har givet dig mod til, at få snakket med nogen om det. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper