Hej,
jeg går her for tiden med tanker om at droppe ud af gymnasiet. Jeg føler mig på ingen måde motiveret omkring noget skolerelateret, og vil egenligt bare gøre hvad der gør kig glad. Jeg har længe gået med tanken da der stadig er 2 lange år tilbage før jeg er færdig, og allerede er mentalt nedslidt angående skole.
Jeg elsker at opbygge min egen forretning, og det er virkelig noget jeg brænder for. I sommeferien var jeg fuldt ud motiveret grundet jeg ikke gik i skole, og stod op kl 05 hver dag for at arbejde for mine drømme. Derudover har jeg muligheden for at tjene 20-35.000 månedligt, hvis jeg ikke gik i skole, og samtidig have tid til min egen virksomhed som jeg drømmer om at leve af i fremtiden.
Håber i kan hjælpe!

(Dreng, 17 år)
Hej Dreng på 17 år
Det lyder som en stor og spændende beslutning, som du står overfor. Og jeg kan sagtens forstå, hvis du er i tvivl om, hvad du lige skal gøre. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Først og fremmest skal du vide, at jeg synes, du er super sej, at du allerede er kommet så godt i gang med din forretning og går efter det, som du virkeligt brænder for. Det kan du godt give dig selv et klap på skulderen over, for det er et kæmpe arbejde.
Du er ikke alene
Når jeg læser dit brev, så minder det rigtigt meget om et andet brev, som vi fik ind for lidt tid siden. Det er også en ung fyr, som går med de samme tanker om at droppe ud af gymnasiet som dig. Nogle gange kan det være super rart, at læse om, at man ikke er alene. Så jeg linker lige til hans brev her. Så kan du læse det også, hvis du får lyst. Forskellen på jer to er, at han går i 3.g og derfor ikke har så lang tid tilbage af gymnasiet som dig.
Droppe ud eller lade være
Det er en stor beslutning at finde ud af, om du skal droppe ud af gymnasiet eller ej. For på den ene side, så kan det være en rigtig fin idé, at gennemføre en gymnasiel uddannelse, så du har den, hvis du eksempelvis vil læse videre en dag. Samtidigt kan det også føles lidt ligegyldigt, hvis du ikke føler, at du skal bruge uddannelsen til noget. Jeg vil råde dig til, at prøve at lave en for/imod liste over, hvorfor du skal droppe ud af gymnasiet. For det kan være med til at danne et overblik over, hvilke ting der trækker i den ene og den anden retning. Og måske vil det kunne give dig lidt mere afklaring om, hvad der vil være godt for dig?
Der er ikke et rigtigt eller forkert svar
Jeg tænker ikke, at der er et rigtigt eller forkert svar, når det kommer til at droppe ud af gymnasiet. For det kan være rigtigt godt at have uddannelsen med i bagagen, men samtidigt vil du altid kunne læse en gymnasial uddannelse, hvis du får brug for det. Derfor er der også mange for og imod overvejelser, som du kan gøre dig. Og i sidste ende er det dig, som må mærke efter, hvad der er det rigtige for dig at gøre. Det kan også være en god idé, at overveje, hvor mange muligheder der er for både at arbejde på forretningen samtidigt med, at du studerer. Man kan sige, at der både er den ene og den anden mulighed, men samtidigt er der en stor gråzone i midten, hvor du også vil kunne finde på forskellige muligheder for at kombinere uddannelse og forretning. Eksempelvis ved at vælge at arbejde med forretningen som et sideprojekt, indtil du er færdig med gymnasiet. Og så dedikere de timer du har i fritiden og weekenden til at få bygget forretningen op. Eller prøve at finde en ungdomsuddannelse, som er rettet mod forretning og handel, så det du lærer på uddannelsen vil give god mening i forhold til dit arbejde.
Snak med dine forældre om det
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om dine tanker? Pga. din alder tænker jeg, at du nok stadigvæk bor hjemme. Og dine forældre måske er nogle af dem, som er allertættest på dig i øjeblikket. Det kan være rigtigt rart, at have nogle at snakke med om den store beslutning. Jeg tænker, at dine forældre måske også har noget at skulle have sagt, fordi du ikke er fyldt 18 endnu, og du derfor stadig er deres ansvar. Så de vil nok måske også have en holdning til, om du skal droppe ud af gymnasiet eller ej. Du kan jo prøve at fortælle dem om, hvad du har af planer for arbejde og forretning. En form for pitch af din idé for dine forældre. Hvilket også kan være super god træning i forhold til at skulle sælge sine ideer til potentielle kunder.
Hvis dine forældre siger ja, så kan du jo overveje, om du vil tage springet og droppe ud af gymnasiet. Hvis de siger nej, så husk på, at selvom du måske er nødt til at gå i gymnasiet lige nu, så kan du stadig arbejde på din virksomhed ved siden af gymnasiet og så gå all in, når du eventuelt har fået hue på. Du kan også skifte til HF og gennemføre gymnasiet på 2 år, hvis det virker mere overskueligt.
Tag fat i en studievejleder
Jeg tænker, at det kunne være en god idé, hvis du tog fat i en studievejleder. Studievejlederens job er nemlig at rådgive unge om uddannelse, og hvilke muligheder der er for at finde studie, som passer med ens andre planer. Studievejlederen er ekspert i netop uddannelse, og du kan eventuelt prøve at snakke med ham/hende om, om der er en gymnasial eller erhvervsrettet uddannelse, som måske vil kunne lære dig endnu mere om, hvordan man bygger forretning op. Du kan komme i kontakt med en studievejleder ved at spørge i administrationen på dit gymnasium.
Det lyder mega spændende, at du er igang med at bygge forretning op. Men det kan selvfølgelig skabe en masse forvirring i forhold til ens igangværende uddannelse. Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig og du får snakket med dem omkring dig om dine forretningsplaner.
De bedste hilsner fra en Mindhelper