Hej Mindhelper,
jeg går lige nu på gymnasiet i 1.g, og jeg overvejer meget kraftigt at droppe ud.
Jeg går på Mat a, fys a linjen, og det fortryder jeg rigtig meget at jeg har valgt. Problemet er bare, at der ikke er en eneste anden linje jeg hellere vil gå på, og jeg vil rigtig gerne have lyst til at blive gående. Hver morgen inden skole tænker jeg på at droppe ud. I pauserne overvejer jeg det.
Jeg overvejer det så kraftigt fordi jeg føler min linje er alt for svær. Jeg er sprogligt begavet, og matematisk ”ubegavet”, men ingen af de sproglige linjer sagde mig noget. Jeg kan ikke følge med, og det er svært for mig at forstå de vi laver i matematik og fysik.
Min mor synes jeg skal droppe ud og holde sabbatår i et halvt til et helt år, tage ud og rejse, og så tage et studenterkursus i stedet, som gerne skulle være tilsvarende STX. Jeg føler bare jeg skuffer alle og ”giver op” hvis jeg dropper ud. Men det giver vel heller ikke mening at droppe ud kun halvvejs igennem 1g?
Jeg er virkelig i tvivl, og jeg kunne godt bruge nogle råd ift. det her.
Råd til at få ”studielysten” tilbage, så jeg kan gennemføre gymnasiet …
Anonym

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det kan være super svært, når man fortryder sit valg af studieretning, fordi ens fag viser sig at være rigtigt svære. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Har lysten nogensinde været der?
Du slutter dit brev af med at spørge om råd, der kan hjælpe dig med at få studielysten tilbage, så du kan gennemføre gymnasiet. Men jeg kommer til at tænke på, om din studielyst nogensinde har været der, mens du gik i gymnasiet? For når jeg læser dit brev, så lyder det ikke som om, du er særligt interesseret i de fag, du har. Det lyder egentligt mest, som om du synes, de er svære og besværlige.
Det er selvfølgeligt helt normalt, at man kan have det sådan i perioder. For de fleste mennesker oplever på et eller andet tidspunkt i deres liv at blive skoletrætte. Men jeg tænker, at hvis man skal have lyst til at gå i gymnasiet, så er man også nødt til som udgangspunkt at synes, at nogle af de fag man har er spændende og interessante. For hvis man ikke synes det, så er det også svært at motivere sig til at blive ved med at hænge i, når man synes, at tingene bliver sværere. Så måske er det svært for dig at finde motivationen til at gå i gymnasiet, fordi du lige nu har nogle fag, som du bare ikke er særligt interesseret i?
Det er OK at droppe ud
Det lyder som om, tanken om, at du vil skuffe folk omkring dig, hvis du dropper ud, er noget af det, der holder dig tilbage fra at gøre det. Men jeg kommer til at tænke på, hvorfor du skulle skuffe folk ved at droppe ud? Det lyder i hvert fald som om, din mor støtter dig i at droppe ud. Det tænker jeg ikke, at hun ville gøre, hvis hun var skuffet over, at du overvejer at droppe ud.
Tværtimod så tænker jeg, at hun støtter dig, fordi hun godt kan se, at du ikke er glad for at gå i gymnasiet og gerne vil have, at du har det godt. Og jeg forestiller mig, at andre omkring dig har det på samme måde. For når alt kommer til alt, så er det vigtigste både for familie og venner som regel, at man er glad og har det godt. Og måske knap så meget om man får gjort gymnasiet færdigt eller ej.
Du spørger også, om det overhovedet giver mening at droppe ud, når du kun er halvvejs gennem gymnasiet. Og der tænker jeg på, hvorfor det ikke skulle give mening? Du kan jo prøve at vende det lidt om. Giver det mening at bruge 1 år mere på at gå i gymnasiet for så at droppe ud, hvis du allerede nu kan mærke, at du ikke er glad for det?
Snak med en studievejleder
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med en studievejleder om dine tanker om at gå i gymnasiet. Studievejledere er nemlig uddannet til at hjælpe, hvis man for eksempel ikke er glad for at gå i gymnasiet og er blevet lidt i tvivl om, om man skal droppe ud. Hvis du gerne vil give gymnasiet en chance mere, så kan en studievejleder også hjælpe dig med at finde ud af, hvad du så har af muligheder.
Måske kan du få lidt ekstra hjælp til matematikken og fysikken, som er så svær, så du ikke føler, at du ikke kan følge med. Eller måske kan du skifte til en linje, hvor der er nogle fag, som er lidt nemmere for dig at følge med i, og som du er mere interesseret i. De fleste gymnasier har en studievejleder ansat, så hvis du ikke ved, hvor du kan finde studievejlederen på dit gymnasium, så kan du spørge på kontoret. De ved helt sikkert, hvad du skal gøre for at få fat i en studievejleder.
Fortsæt med at snakke med din mor
Det lyder som om, du allerede har snakket med din mor om dine tanker omkring at gå i gymnasiet, og det skal du endelig bare blive ved med at gøre. For når man står med en beslutning, som man er lidt i tvivl om, så er det rigtigt rart at have nogen at dele sine tanker med. For så er man ikke alene om at tage beslutningen, fordi man kan få den andens tanker om de ting, man fortæller. Og det kan tit gøre det lidt nemmere, at man ikke skal stå helt alene med beslutningen og alle de tanker omkring den, der kører rundt oppe i ens hoved.
Snak med dine veninder
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har nogle veninder, som du kan snakke med om dine tanker omkring gymnasiet og om, at du har lyst til at droppe ud? For hvis du har det, så kunne det måske også være meget rart. Det kan nemlig tit være lidt rart at snakke med nogen, der er på sin egen alder og som står midt i nogle af de samme ting som en selv. Nogle gange forstår de bare de ting, man siger på en helt anden måde end ens forældre. Måske kan det at snakke med dine veninder også hjælpe dig med at få punkteret nogle af de tanker, du har om, at folk omkring dig ville blive skuffede over, at du dropper ud, og det kan måske også være meget rart?
Det kan være et svært dilemma, om man skal give sin uddannelse en chance mere eller, om man skal droppe ud, hvis man ikke er glad for den. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at der er en studievejleder på dit gymnasium, som kan hjælpe dig med at finde frem til den beslutning, som er bedst for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper