Hej Mindhelper
Jeg er en pige som har ret svært ved at skulle spørger andre om ting og snakke med andre.
I frikvartererne er jeg begyndt at føle mig ret alene, folk sidder og spiller Uno eller laver noget andet uden mig. Jeg sidder mest bare for mig selv, fordi jeg ikke tør at spørger dem om jeg må være med.
Og de spørger sådan ca. aldrig mig.
Jeg vil vildt gerne være med til noget med de andre i frikvarteret, jeg ved bare ikke hvordan?! Også når de ikke spørger mig, så er det jo mig der skal spørger dem. Men det er bare helt vildt svært for mig, og derfor ender jeg så med at sidde alene og kigge på min telefon.

(Pige, 14 år)
Kære Pige på 14 år
Øv, det lyder til at være ret svært, at være dig i klassen i øjeblikket. Derfor er jeg også rigtigt glad for at du har skrevet herind og delt det med os.
Det er svært at være modig
Jeg kan sagtens forstå, at du synes det er svært, at skulle spørge de andre, om du må være med til det, de laver. For det kan være en ret sårbar situation og man kan godt blive nervøs for, at de vil sige nej. Det tror jeg, der er rigtigt mange andre unge, som sagtens kan nikke genkendende til. Men som du selv så fint skriver, så er det ikke altid, at folk spørger en og så skal man selv gøre det. Det betyder ikke nødvendigvis, at de ikke vil have dig med. Det handler nok nærmere om, at de ikke ved, at du gerne vil være med. Og de har måske ikke svært ved at spørge og så forstår de ikke, at det kan være rart at blive spurgt. Så kan det være nødvendigt, at spørge selv, som du også selv så fint skriver. Men hvordan gør man så lige det, når det nu er det svære?
Læg telefonen
Hvis man har lidt svært ved at komme i kontakt med de andre, så kan det godt være rigtigt fristende, at kigge på sin telefon. Så har man noget at underholde sig selv med og man sidder ikke og flagrer og bliver rastløs. Men hvis man sidder meget og kigger ned i sin telefon, så kan man godt komme til at se ud som om, at man slet ikke har lyst til at snakke med andre. Også selvom det måske ikke er sådan man har det. Du kan prøve at kigge på en af de andre, når de sidder og stener på deres telefon og så overveje, om de ser åbne eller lukkede ud for snak? Du vil nok opleve, at de ikke ser særligt åbne ud. Derfor kunne det også være en rigtig god idé, hvis du prøvede ikke at tage din telefon frem, når frikvarteret begynder. Du kan jo prøve bare de første 10 minutter, at gå lidt rundt eller bare sidde og kigge ud i lokalet. Så kan folk se, at du ikke laver noget og derfor har tid til at være med til det de laver. Og måske henvender de sig endda til dig. Det er ikke sikkert, at det er nok. Men du kan da prøve det af til at begynde med.
Er der nogle du er tryggere ved?
Nogle gange, så er der nogle i ens klasse, som man er tryggere eller gladere ved at snakke med. Det kan være, at du har en veninde eller der bare er en person, som virker sød og åben normalt. Måske er der en, som du tænker på lige nu? Så kan du måske starte med at snakke med ham/hende i frikvarteret og høre ad, om du må være med til det, som de laver? Det ved jeg godt er nemmere sagt end gjort. Men du behøver heller ikke starte så direkte. Måske kan du starte med bare at smile lidt til nogle af de andre? Så virker du sød og åben. Og så får folk automatisk mere lyst til at snakke med en. Du kan eventuelt lave nogle små dagsmål, som du vil nå i løbet af de næste par dage. Hvad kunne være et overskueligt første skridt i retning af, at få snakket med de andre? Måske er det bare at sige hej til 1 person i frikvarteret. Eller stille 1 person et spørgsmål. Så kan du lige så stille få prøvet af, hvordan det er at snakke med de andre i klassen. På den måde bliver du også mindre usynlig i klassen og de andre vil måske lægge mere mærke til dig. Du kan også prøve at læse vores artikel om at lære nye mennesker at kende, der står nogle rigtigt gode tips, som måske er hjælpsomme for dig.
Snak med en lærer
Hvis du har brug for lidt hjælp eller støtte, så kan du også prøve at snakke med en lærer om, hvordan du kan komme mere ind i klassen. Måske har de en god idé til, hvad du kan gøre eller hvem der kunne være gode, at starte med at snakke med? Hvis du har lyst, så kan du også bede læreren om at hjælpe dig med at snakke med de andre. Hvis du har en yndlingslærer eller en klasselærer, så kunne det måske være ham/hende, du kunne tage fat i?
Snak med dine forældre
Det er rigtig træls, hvis man oplever at være lidt alene oppe i skolen. Så kan det være rigtigt rart, at få snakket med nogen om, hvordan man har det. Så behøver man nemlig ikke gå alene med sine problemer og det kan være rart, at være to om at bære på dem. Hvis du er tryg ved at snakke med dine forældre, så kunne det måske være en mulighed? Så kan de støtte dig og komme med gode ideer til, hvordan du kan komme ind på de andre i skolen.
Tag fat i Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rarere at snakke med nogle, som ikke kender dig – så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning og der kan man komme og snakke om det ting, som fylder for en. Så lytter, støtter og hjælper deres søde frivillige en godt på vej. Det er helt anonymt og der ligger en Headspace i de fleste større byer.
Det er rigtigt svært, hvis man føler sig alene i sin klasse. Men jeg håber at mine råd har kunne hjælpe dig lidt. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper