Hej
Jeg er en pige på 15 som går på efterskole, men jeg er i tivivl om det er det rigtige for mig fordi Lige i øjeblikket går jeg ikke på efterskole fordi det gør mig glad men fordi jeg skal. Jeg har ingen motivation til at gå i skole jeg er træt og nedslidt, jeg har ikke lyst til at løbe det plejede at gøre mig glad(det er min linje) og jeg har ikke overskud til at være social. Så jeg ved ikke om det bare ville være bedre at droppe ud og komme tilbage på min gamle skole, men så føler jeg også bare jeg taber en kamp. Og jeg var heller ikke så glad for min gamle skole så jeg føler lidt det er pest eller kolera.
Hilsen en 15 årig pige:)

(15 år)
Hej 15 årig
Det er hammer-hårdt, når man er tvivl om, om det man laver, er det rigtige for en. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig så vigtigt ikke at gå alene med de svære ting.
Du er ikke alene
Du skriver, at du føler, du ville tabe en kamp, hvis du tager hjem fra efterskolen. Den følelse kan jeg sagtens forstå, at du kan få. For efterskole kan nogle gange godt blive hypet lidt op til, at det er noget, som alle synes, er mega fedt. Og så kan det godt komme til at føles lidt som et nederlag, hvis man ikke selv synes, at efterskole er det fedeste i verden. Men du er langt fra den eneste, som ikke synes, at det er mega fedt at være på efterskole.
Der for eksempel rigtigt mange unge, der skriver herind, fordi de ligesom dig er tvivl, om efterskole egentligt er det rigtige for dem. Du kan læse et af de spørgsmål her, hvis du har lyst. Så efterskole er ikke for alle. Og hvis man har givet det en chance og kan mærke, at det bare ikke er rart at være på efterskole, så er det helt okay at tage hjem. I virkeligheden kan man næsten vende den om og sige, at det er en sejr at tage hjem, hvis man ikke har det godt på efterskolen. For ind imellem kan det være mega svært at lytte til sig selv og gøre det, der er bedst for en selv. Derfor er det også kæmpe sejt, når man mærker efter i sig selv og gør det, som er mest rigtigt for en.
Hvordan har du det ellers på efterskolen?
Hvis man ikke har det godt på sin efterskole,  fordi man eksempelvis føler sig lidt uden for fællesskabet. Eller fordi man måske bare savner sin familie og sine venner derhjemme for meget, så er det helt naturligt, at det kan gøre en træt og slidt. For man bruger nemlig helt vildt meget energi på at være et sted, hvor man ikke har det godt.
Men hvis man i forvejen er træt og slidt og mangler motivation, kan det godt påvirke den måde, man ser tingene på. For vores tanker er nemlig farvet af vores følelser. Så hvis man er træt og slidt, så kan man godt komme til at tænke, at det er efterskolens skyld. Også selvom det måske egentligt går fint på efterskolen, og man har fået nogle gode venner, som man har det sjovt og godt sammen med.
Derfor kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvordan du har det på efterskolen udover, at du føler dig træt og slidt og mangler motivation? Har du nogle venner, som du føler dig tryg ved og kan have det sjovt sammen med? Og er du i det hele taget tryg ved at være på efterskolen og synes, at det er et rart sted? For hvis det ellers går godt på efterskolen, så er det måske ikke efterskolen i sig selv, der er problemet. Men mere det, at du er træt og slidt, der driller dig for tiden og gør livet svært for dig?
Lav en liste
I sidste ende så er det kun dig selv, der kan mærke, om det er bedst for dig at tage hjem fra efterskolen. Eller om det er at blive og give det en chance mere. Men det kan nogle gange være mega svært at finde hoved og hale i, hvad man egentligt selv føler og tænker, når man bare har det hele oppe i hovedet. Så nogle gange kan det hjælpe at lave en liste med ting, der taler for at tage hjem fra efterskole og ting, der taler imod. Den liste kan man enten lave på et stykke papir, på sin telefon eller på sin computer. Det smarte ved lister er nemlig, at man får det hele ud af hovedet og ned på eksempelvis et stykke papir, hvor man har det hele sort på hvidt foran sig. Det kan nogle gange gøre det lidt mere tydeligt, hvad der egentligt fylder mest.
Har du en kontaktlærer?
Jeg ved, at man på mange efterskole har en kontaktlærer, som man kan komme til, hvis man har brug for at snakke med nogen. Derfor tænker jeg på, om du mon også har sådan en? Hvis du har det, så tænker jeg nemlig, at det kunne være en rigtigt god idé at tage fat i den kontaktlærer.
Når man står i en situation, hvor man føler sig træt og mangler motivation. Og hvor man er lidt i tvivl om, hvad der egentligt er det rigtige for en, så kan det nemlig være rigtigt rart at snakke med nogen om det. For lidt ligesom når man laver en liste, så får man også sine tanker ud af hovedet, når man siger dem højt. Og den man snakker med kan også tit hjælpe en med at finde ud af, hvad der er hoved og hale i ens tanker. De kan nemlig tit se nogle lidt andre ting, end det man selv kan, fordi de kan se tingene lidt mere udefra.
Snak med dine forældre
Jeg tænker også på, om du mon har snakket med dine forældre om, hvordan du har det for tiden? Og om, at du er lidt i tvivl om, hvorvidt efterskole er det rigtige for dig? Hvis ikke du har det, så tænker jeg nemlig også, at det kunne være en rigtigt god idé. For når jeg læser dit brev, så lyder det som om, det generelt er lidt svært at være dig for tiden.
Det er nemlig hammer-hårdt, når man har det sådan, at man mangler motivation og ikke kan finde glæde ved de ting, som plejede at gøre en glad. Og når man har det svært, så er det vigtigt at få snakket med nogen om det. Vi er nemlig ikke bygget til at gå rundt og have det svært alene. Vi er bygget til at have brug for hjælp og støtte fra dem, der er omkring os, når livet føles lidt svært.
Tag et smut forbi din læge
Når man føler sig træt og nedslidt. Og når man slet ikke kan finde glæde ved nogle af de ting, som plejede at gøre en glad. Så kan det være en rigtigt god idé at tage et smut forbi sin læge. Nogle gange kan det nemlig godt være et tegn på, at der er lidt mere galt end, at man bare er rendt ind i en svær periode. Og hvis det er det, så er det jo vigtigt, at det bliver opdaget. Sådan så man kan få hjælp til at få det bedre.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at du finder frem til, hvad der er det rigtige for dig. Og husk, at uanset om du vælger at blive på efterskolen eller ej, så er det helt okay. Det er nemlig super sejt at vælge at gøre det, der føles mest rigtigt for en selv.
De bedste hilsner fra en Mindhelper