Kære Jer
Jeg vil gerne starte på studie til sommer, og jeg har faktisk søgt, men jeg har det ikke så godt og afklaret som jeg troede jeg ville have det. Det er virkelig forvirrende og jeg er utrolig nervøs for at det er forkert valg, og jeg ved godt at sådan skal man ikke tænke, men jeg kan ikke lade vær, hvad nu hvis det rent faktisk er det forkerte valg? Som person fortryder jeg tit ting. Jeg prøver at tænke tilbage på valg af gymnasium og studieretning, gode valg, men der var så meget tvivl dengang og jeg var lige ved at vælge forkert. Jeg er også bange for at jeg ikke er klog og dygtig nok til at gå på en videregåendeuddannelse. Jeg har været på besøg der og det var ikke så slemt, men hvad nu hvis jeg ikke kan finde ud af noget og faktisk er for dum, sådan er det jo bare, det kan jo godt ske. Jeg tror bekymringen bunder lidt i at jeg godt vil gøre for folk stolte af mig og være sådan ”wow du går på uni” og så går det galt. Jeg ved heller ikke hvad mine interesser er og er kun lidt god til mange ting, jeg er ikke god til at formidle og er heller ingen problemknuser. Jeg kan godt lide at fordybe mig og lære. Har prøvet at læse jeres side om ”valg” men det virkede ikke.
Mvh

(20 år)
Kære du på 20
Det kan være rigtigt svært stå med valget om uddannelse og de bekymringer, som kan følge med det. Derfor er jeg er også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os..
Uddannelse og usikkerhed
At vælge uddannelse kan føles som en kæmpe beslutning. For hvad søren er det lige, man interesserer sig for. Er man overhovedet klar? Og hvad nu, hvis man vælger det forkerte? Derfor synes jeg også, at de tanker du beskriver giver rigtig god mening. Jeg tror, at de fleste unge kommer til at opleve noget af den karrusel af tanker omkring uddannelse og arbejde. Dem havde jeg også selv, dengang jeg stod med valget.
Når vi bliver usikre på os selv
Du fortæller, at du har en frygt for ikke at kunne finde ud af noget. Det er en tanke og følelse, næsten alle mennesker komme til at opleve flere gange i løbet af livet. Den usikkerhed kommer af, at vi passer på os selv og prøver at undgå at fejle eller skuffe dem omkring os. Det er virkeligheden et meget kærligt træk, men som samtidigt kan gøre os helt rundt på gulvet. Fordi vi oftest gerne vil gøre det rigtige – og helst i første forsøg.
Men prøv at huske på, at uddannelserne er lavet for at man kan lære. Hvis man forstod tingene på forhånd, var der slet ikke nogen grund til at tage uddannelsen. Derfor starter de fleste også med at være helt grønne, forvirrede og ikke kunne finde ud af særligt meget. Det er helt okay, at føle sig lidt på herrens mark. Og så lige så stille så bliver man bedre og bedre gennem uddannelsen.
Det er helt okay, at tage de forkerte valg
Mit bedste råd til dig er, at forsøge at tillade dig selv at tage de forkerte valg.
Et råd, jeg synes fungerer godt for mig, er at sige til sig selv “om 10 år, så vil jeg tænke tilbage på dette øjeblik og tænke – det hele gik jo alligevel”. For når vi står midt i at skulle tage et valg, så kan det komme til at virke som et liv eller død valg. Men det der oftest sker er at selv, hvis vi tager fejl, så finder vi en anden løsning. En ny vej at gå ned af.
Hvad er eksempelvis det værste, der kan ske, hvis du tager det forkerte valg med uddannelse? Du har altid muligheden for at droppe ud igen. Hundredvis af unge dropper ud af deres uddannelser hvert eneste år, fordi det ikke var det, som de havde forventet. Det er helt almindeligt og totalt okay.
Fordelen ved at tage fejl er også, at vi tit bliver klogere af det. Tager man det forkerte valg i forhold til uddannelse, så hjælper det måske én til at finde ud af, hvad det var, man savnede ved den uddannelse. Måske var det for kedeligt med alle bøgerne. Eller uddannelsen var noget andet end man forventede. Eller man simpelthen ændrede interesser undervejs. Så er det fornuftige valg, at droppe ud og kigge videre. Lidt ligesom hvis man er blevet kærester med en, som man SLET ikke passer sammen med. Nogle gange skal vi prøve ting af, før vi ved om det var det rigtige valg.
Hvis du vælger uni for nogle andres skyld
Jeg bider mærke i, at du skriver, at du gerne vil gøre folk stolte af, at du går på uni. Men hey, måske kan du prøve at vende den tanke lidt på hovedet. Er du mere stolt af de af dine venner, der går på uni end dem, som ikke gør? Jeg tænker, at det nok ikke er så afgørende for dig. Og så kan det være en god idé, at forsøge ikke at dømme os selv efter hårdere regler, end vi ville gøre med vores venner og dem omkring os. I sidste ende er det vigtigste er, at vi gør noget, som gør os glade.
Hvis du synes alt det her uddannelsesvalg vokser dig fuldstændigt over hovedet. Jamen så kan du også overveje at tage et sabbatår til lige at få lidt pusterum til dine tanker. Det er der rigtigt mange unge, der gør. Og det kan være en rar måde lige at trykke på stopknappen, hvis man føler det hele går lidt for stærkt.
Snak med dem omkring dig
Det lyder til, at du måske går meget alene med dine tanker? Men måske kan du prøve at snakke med nogen omkring dig om dine overvejelser. For hvis det hele er noget rod i vores hoved, så kan det være rigtigt hjælpsomt at få nogle andres øjne på det. Det kunne eksempelvis være dine forældre eller venner. Dine venner vil nok også kende til nogle af de tanker og usikkerheder, som du går rundt med. Og selvom det måske er længe siden dine forældre har gået i skole, så kan de måske godt huske, hvordan det var at være ung og stå med et stort valg.
Hvis du hellere vil snakke med nogle, som ikke lige kender dig, så vil jeg anbefale Hørt. Det er en rådgivning for unge, hvor man kan chatte om alt det, som lige fylder for en – eksempelvis uddannelse. Det er helt gratis og anonymt.
eVejledningen
Du kan også få gratis rådgivning om uddannelsesvalg hos eVejledningen. Deres job er lige netop, at hjælpe unge med at finde en uddannelse, som passer til dem. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en god idé for dig, at prøve at vende dine tanker om universitetet med dem. De er nemlig eksperter i alt, hvad der handler om uddannelse – og de mange veje man kan gå af.
Du kan også finde din kommune i vores vejviser og se, hvad der er af andre rådgivningstilbud i nærheden af dig.
Vejviser til hjælp i din kommune
Jeg håber mit svar har hjælpsomt for dig og har givet dig lidt ro i kroppen i forhold til det med uddannelse. Jeg hepper i hvert fald på dig. Knus herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper