Hej,
Jeg er 18 år og går i 2. G. Jeg er umotiveret og følger ikke rigtig med i timerne. Sidder på bagerste række og er mentalt fraværende. Jeg drømmer om at flytte til Kbh i min egen lejlighed og bare få et job.
Jeg har talt med min mor om det, og hun bakker mig op i, at jeg ikke skal blive i gymnasiet, hvis det ikke føles rigtigt for mig. Men hun siger, at hun ville ønske, at jeg ikke flyttede hjemmefra endnu, da hun mener, at jeg ikke er mentalt stærk nok til det og har brug for mere støtte fra mine forældre, før jeg er flyveklar. Jeg har haft nogle år med forskellige psykiske udfordringer og jeg synes til tider, at livet er ret krævende. Jeg er egentlig ret intelligent og ville normalt høre fint hjemme på gymnasiet og senere et studieliv, men jeg føler ikke, at det er det rigtige for mig nu, og jeg er iøvrigt kommet bagud fagligt.
Har I mon en idé til, hvordan jeg kan komme videre? Ville det være klogt med en periode med job og så se hvad der sker?
Mvh

(18 år)
Kære Du
Det lyder til, at din manglende motivation og overvejelserne om gymnasiet er det rigtig for dig, fylder en del. Det kan være mega hårdt, når motivationen svigter, og man er i tvivl, om man er landet det rigtige sted. Derfor er det også rigtig godt, at du skriver herind til og deler dine tanker.
Motivationen kommer og går
Du skriver, at du føler dig umotiveret og ikke rigtig følger med i timerne. Det kan være rigtig hårdt, når man oplever, at motivationen til det man laver ikke er der. Og det slider rigtig meget på ens energi og overskud, fordi man måske virkelig skal hive sig selv i håret for at komme afsted. Og når man så er i skolen vandrer ens tanker alle mulige andre steder hen. Men du skal vide, at det er helt normalt at opleve, at motivationen ikke helt er i top i en periode. Det er noget som langt de fleste mennesker kender til, for det er en helt naturlig del af livet. Der er rigtig mange ting, som kan påvirke ens motivation. Derfor har de fleste også perioder, hvor de synes, at det de laver er mega fedt og føler sig helt vildt motiverede og så perioder, hvor de synes det er ret øv, og motivationen simpelthen bare ikke er der.
2.G kan også være et mega hårdt år. For der er rigtig meget undervisning, lektier og afleveringer. Derfor er der også ofte unge, som går i 2.G, der skriver til os, at de føler sig umotiverede og har svært ved at koncentrere sig. Så du er langt fra alene om at have det sådan. Og heldigvis oplever rigtig mange at motivationen lige så stille kommer igen.
Det kan være en stor omvæltning at flytte hjemmefra
Du skriver, at du drømmer om at flytte til KBH i din egen lejlighed. Det lyder også rigtig spændende. Derfor kan også sagtens forstå, at det er noget, du drømmer om. Men samtidig skriver du også,  at du i nogle år har kæmpet med nogle psykiske udfordringer, og at du til tider, kan synes at livet er krævende.
Der er mange nye ting, som man skal forholde sig til, når man flytter hjemmefra. Man skal til at betale husleje, handle ind, lave mad og helt masse andre ting. Og man skal have skabt sine egne vaner og rutiner. Det kan godt kræve ret meget af ens tid og overskud. Derfor kan det også være en stor omvæltning at flytte hjemmefra. Og jeg tænker, at det måske også er det, som din mor er bekymret for. Og lige netop fordi der er så mange nye ting, som man skal forholde sig til, kan det måske være en god ide at vente lidt. Så du ikke både skal finde ud af, om gymnasiet er rigtigt for dig, måske starte et nyt job og flytte hjemmefra på samme tid. For det vil være en stor mundfuld for de fleste.
Er det klogt eller ej?
Du spørger om det ville være klogt at tage en periode med job, og se hvad der sker. Og det kan jeg desværre ikke give dig et svar på. Det er nemlig kun dig, som kan mærke, hvad der er det rigtige for dig. Og det er helt okay, hvis gymnasiet ikke er det rigtige alligevel. Der findes masser af andre veje som, man kan gå. Men husk på, at græsset ikke altid er grønnere på den anden side. Når ens motivation er helt i bund kan tanken om, at det hele ville være meget bedre, hvis man lavede noget helt andet, godt poppe op. Men tit er det de negative tanker og følelser som taler, når man har det sådan. Nogle gange kan det godt hjælpe at skifte kurs, men det er ikke altid, at man får det bedre af, at starte på noget nyt.
Derfor kan det også være en rigtig god ide, at lave en liste, hvor man skriver, hvad der taler for og imod at skifte kurs. Det kan nemlig hjælpe en med at få mærket efter, hvad der er det rigtige for en. For når man kun har tankerne oppe i hovedet, kan det være svært at finde hoved og hale i det hele. Men når man så får det ned på papir oplever mange, at det bliver mere overskueligt, og at de derfor også nemmere kan mærke, hvad der er rigtigt for dem.
Snak med en studievejleder
Når man går og overvejer at skifte kurs og føler sig umotiveret, kan det være en rigtig god ide at snakke med en studievejleder. Studievejledere ved nemlig en hel masse om, hvordan det er at være studerende både i forhold til trivsel og det faglige. Derfor er de som regel også rigtig gode at snakke med, når man går og bøvler med tanker om at skifte. De har styr på, hvilke andre veje, som man kan gå. Og de har snakket med en hel masse unge, som føler sig umotiverede. Derfor er de også rigtig gode til at hjælpe. De fleste gymnasier har en studievejleder tilknyttet, som man kan booke en tid hos. Så jeg vil klart anbefale dig at tage fat i en studievejleder på din skole og få en snak om, hvordan du har det.
Tal med dem omkring dig
Det kan være rigtig hårdt, når man går og tumler med manglende motivation. Derfor  vil jeg også lige give dig lidt ros med på vejen. Det er mega godt, at du snakker med den mor om, hvordan du har det. For der er hammervigtigt, at man ikke går med alt det svære helt alene. Derfor skal du også endelig blive ved med at snakke med din mor om, hvordan du har det.
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine venner om, hvordan du har det. For måske nogle af dine venner også har prøvet at mangle motivation. Og måske de også har nogle gode tips til at få motivationen tilbage, som du også kan prøve af. Selv hvis de ikke har, kan det være rigtig rart at få vendt sine tanker med nogen, som man stoler på. Og heldigvis vil langt de fleste venner rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man bøvler med nogle ting.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart også at snakke med nogle helt andre, kan du tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse super søde og rare frivillige klar til at hjælpe. Og intet er for stort eller småt til Headspace. Derfor vil de også altid gerne lytte. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere.
Det kan være hammerhårdt, når man oplever at motivationen svigter, og man er i tvivl, om gymnasiet er det rigtige for en. Derfor krydser jeg også fingre for, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse varme tanker din vej og håber, at du får mærket efter, hvad der er det rigtige for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper