Hej
jeg er startet på HF for et par måneder siden, men uddannelsen virker håbeløs for mig. Jeg har tidligere været på SOSU på SSA linjen, hvor jeg blev nød til at stoppe efter at blive påkørt af en bil i min praktik, der resulterede i skader på ryg, skuldre, ribben, og knæ.
Jeg savner at arbejde, og det er langt de færreste fag på HF jeg finder interessante. Jeg har længe overvejet at droppe ud, og mit fravær bliver større og større, jeg føler mig totalt umotiveret, og deprimeret. Jeg vil meget gerne stoppe på uddannelsen, men jeg ved bare ikke hvad jeg ellers skulle lave.
Siden jeg er startet på HF er jeg blevet mere asocial, jeg synes det er uoverskueligt at snakke med mine venner, og efter skole føler jeg mig drænet. Jeg har ingen energi til at spise, gøre rent, eller socialere med folk. Jeg føler mig stresset men jeg ved ikke hvorfor, fagene i sig selv er ikke svære, og jeg laver mine afleveringer. Jeg kan ikke lide hvordan uddannelsen har påvirket mig, siden start har jeg tabt 8 kilo. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

(Pige, 19 år)
Kære Pige på 19 år
Det lyder til, at der er en masse ting, der fylder hos dig lige nu. Det kan være rigtigt hårdt, når man går rundt og føler sig stresset, drænet og måske generelt bare ikke har det særlig godt. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er helt almindeligt, at man har svært ved at sætte fingeren på, hvad der stresser en
Det lyder til, at du har været rigtig glad for din tidligere uddannelse, og derfor er det også bare rigtig ærgerligt, at du er blevet påkørt og har fået en masse skader. Når sådan noget sker, kan man lige pludselig være nødt til at skifte kurs og finde på noget andet. Og når det sker, er det helt naturligt, at det kan føles svært og anderledes, for det er en helt ny virkelighed, som man skal lære at finde rundt i. Og det sluger bare rigtig meget af ens energi.
Det er også helt almindeligt, at det kan være lidt svært lige helt præcis at sætte fingeren på, hvad det er, der stresser en. Der er rigtig mange andre ting end det faglige og opgaver, som kan stresse. Hvis man generelt er i gang med noget, som man ikke trives i, kan det også sagtens give én en følelse af at være stresset. Fordi man så hele tiden bruger alt ens energi på at være til stede i skolen og ikke rigtig slapper af i det. Så der måske slet ikke er mere energi til at lave de ting, som ellers lader ens batterier op. Og så er det helt almindeligt, at man bliver drænet og nedtrykt. De fleste mennesker oplever, at have perioder, hvor man er lidt nedtrykt. Men når man har det ligesom dig og har tabt sig så meget, så er det et tegn på, at der er noget som er meget svært, og så er det vigtigt, at man får noget hjælp til at få det bedre igen.
Snak med din studievejleder
Når man ikke har det så godt i skolen og måske synes, at fagene ikke er så interessante, så kan det være en rigtig god ide, at tage fat i en studievejleder. De fleste skoler har deres egen studievejleder. Og studievejledere snakker ofte med elever som har det svært. Ofte ved studievejledere også en hel masse om alle de forskellige uddannelser, regler og alt sådan noget. Derfor vil de som regel også rigtig gerne hjælpe én med at finde ud af, hvad der er det rigtige for en. Så jeg tænker, at det måske kunne være rigtig rart, for dig at snakke med en studievejleder og måske finde ud af lidt mere, om hvilke muligheder der er. Så du ikke hele tiden skal gå og være usikker på, hvad du ellers kan lave.
Tag fat i lægen
Når man kan mærke, at man er meget nedtrykt og drænet, kan man sommetider havde brug for lidt hjælp til at få det bedre igen. Derfor tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, at du tog et smut forbi lægen. Læger ved nemlig en hel masse om, hvordan kroppen fungerer både udenpå og indeni. Læger snakker ofte med unge som har det svært. Og derfor er langt de fleste også rigtig gode til at lytte, når man kommer og fortæller, at man har det svært. Samtidig kan lægen også hjælpe dig med med at finde ud af, hvilken hjælp der vil være den bedste for dig.
Snak med nogen om det
Det kan være rigtig hårdt, at gå rundt med en masse tanker og bekymringer helt alene. Derfor er det også rigtig vigtigt, at man får snakket med nogen om, hvordan man har det.
Det kan være, at du har en rigtig god veninde, som du kan snakke med om hvordan du har det. Det er nemlig helt normalt at at være i tvivl om, hvilken uddannelse der  er den rigtige for en. Så måske din veninde også har prøvet, at være lidt i tvivl. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om hvad hun mon gør, når tvivlen kommer. Og også om hvad du kan gøre? Du kan tage et kig på vores guide til at snakke med venner om svære ting. Der står nemlig en masse råd til, hvordan man kan gøre, når man gerne vil snakke med sine venner om de svære ting som fylder.
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du fik snakket med dine forældre om hvordan du har det. Dine forældre er måske nogle af dem, som er tættest på dig. Og langt de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor tænker jeg også, at de vil blive rigtig glade for, at du fortæller dem om de ting du går og bøvler med. Så kan det nemlig også være, at de kan hjælpe dig med at få noget hjælp.
Jeg håber, at det er noget i mit svar som har hjulpet dig. Og at du får snakket med nogen om det og får noget hjælp, så du igen kan få det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper