Jeg er startet i praktik et sted, som jeg synes er forfærdeligt. Det påvirker mit humør, og jeg er bange for, at det gør mig deprimeret, som jeg var engang.
Hej Mindhelper
Det er sådan at jeg er startet i praktit et sted, jeg bsre synes er forfærdeligt. Desværre siger mine plejeforældre og familierådgiver at jeg bare skal bide det i mig og overleve de tre måneder jeg er i praktik. Kunne bare mærke fra start, at det ikke var noget for mig. Kan ikke lide at være her og de får intet ud af en pige, der ikke er engageret. Så snart jeg fik fri i går, kunne jeg ikke slappe af, fordi jeg kun tænke på at jeg skal det samme igen i dag. Er med på at nye ting er svære, men føler bare ikke, at det burde at være sådan her. Er lige startet, men kan mærke, at det påvirker mit humør negativt. Kan begynde at jeg bliver små deprimeret og vil ikke have det sådan det næste lange tid. Er ikke god til at holde humøret højt. Hvad kan jeg gøre for ikke at gå hen og bliver deprimeret, som jeg har været før i tiden? :/

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17 år
Det er altid svært at starte et nyt sted. Og det bliver endnu sværere af, at man så ikke lige har følelsen af, at det er det rigtige sted, man er kommet hen. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt
Jeg kan godt forstå, at det er super hårdt at være i en praktik, som man ikke lige føler, er noget for en. Men du skriver det også lidt selv. Al begyndelse er svær. Og det er fuldstændigt normalt, at ens humør kan blive påvirket af, at man er startet på noget nyt. Der er helt vildt mange nye indtryk, man skal tage stilling til. Og når man er et nyt sted, er der også mange ting, man kan blive usikker på, fordi man ikke kender stedet.
Det kan godt gøre, at man kommer til at føle sig ked af det, når man kommer hjem, fordi man er blevet druknet i en masse nye indtryk. Men som regel bliver det nemmere med tiden, fordi man lærer tingene bedre at kende. Så prøv om du kan lade være med at gå i panik allerede. For selvom det måske føles som om, det ikke er dig lige nu, kan det sagtens være, at det viser sig, at det bliver meget bedre, når du lige er landet lidt på dit praktiksted. Og hvem ved. Måske kan det faktisk blive en kæmpe succesoplevelse, at du klarede det, når du er færdig med din praktik?
Skriv to gode ting ned
Du spørger, hvordan du kan undgå at blive deprimeret igen. Det er helt normalt at frygte, at man bliver deprimeret igen, hvis man har oplevet at være det før. Vi er nemlig designet til at opfatte trusler mod os. Det har nemlig hjulpet os til at overleve engang. Og det er derfor, at man nemt kan komme til at fokusere meget på alle de ting, der er svære, som kunne gøre en deprimeret igen. Det er bare ikke helt så hjælpsomt i dag, hvor det ikke handler helt så meget om overlevelse.
Men du behøver ikke at blive deprimeret igen, fordi det hele er lidt svært lige nu. Og en af de måder, hvor du måske kan undgå at falde i et mega dybt hul igen, er ved at øve dig i at få øje på de små gode ting, der sker i løbet af din praktik. For selvom det ikke er nogen mirakelkur, så hjælper det med at holde humøret oppe, når der er noget, der er svært for en.
Du kan for eksempel øve dig ved at skrive to gode ting ned, når du kommer hjem, som er sket i løbet af din praktikdag. Det behøver ikke være nogle særligt store ting. Det kan for eksempel være, at der var 5 minutter, hvor du faktisk ikke synes, at det hele var super nedern. Så er det den ene ting, du skriver ned. På den måde øver du dig nemlig i at få øje på, at selvom du måske ikke bryder dig om din praktik generelt, så sker der faktisk gode ting i løbet af praktikken alligevel.
Brug din fritid på ting du godt kan lide
Noget andet du kan gøre for at holde humøret oppe i løbet af din praktikperiode, er at bruge din fritid på noget, du godt kan lide at lave. På den måde har du nemlig noget at se frem til, når du kommer hjem fra din praktikdag. Og det kan måske også flytte tankerne lidt fra nogen af de ting, der er gået mindre godt i løbet af praktikdagen. Så hvis du godt kan lide at gå ture, så sørg for at sætte en time af til at gå en tur, når du kommer hjem. Hvis du godt kan lide at danse fjollet rundt på dit værelse til noget musik, så sæt lidt tid af til at gøre det når du kommer hjem. Udover at du får noget at se frem til, er det nemlig også en måde at få noget glæde ind i sin hverdag på, selvom der er noget på praktikken, der er lidt svært.
Snak med dine plejeforældre
Men det allervigtigste er, at du bliver ved med at snakke med nogen om din praktik. Sådan så du har nogen at støtte dig op af. Det lyder som om, du godt kan snakke med dine plejeforældre. Så det ville være oplagt at blive ved med at snakke med dem. For jeg gætter på, at det er dem, der er tættest på dig til hverdag. Så det er også dem, der har nemmest ved at støtte dig, når der er noget, der bliver svært for dig. Desuden får man også mulighed for at høre andres tanker, når man snakker med dem om de ting, der er svære i løbet af dagen. Og det kan jo være, at dine plejeforældre har nogle løsninger på nogen af de ting, der er svære for dig i praktikken, som du ikke selv har tænkt over.
Men jeg synes også, du skal prøve at huske på at fortælle dine plejeforældre om nogen af de gode ting, du har skrevet ned, som der skete i løbet af dagen. Hvis du kun fortæller om de dårlige ting, kan det nemlig også hurtigt blive en lidt ond cirkel, hvor man bliver mere ked af det, end man var før. Og den kan man bryde lidt ved at snakke om de mere positive tanker. For det er tit sådan, at jo mere opmærksomhed man giver ting, jo mere kommer de også til at fylde.
Jeg håber, at der var noget i mit svar, der var hjælpsomt for dig. Og så håber jeg sådan, at du får en succesoplevelse ud af din praktik alligevel. Selvom det er lidt træls lige nu.
De bedste hilsner fra en Mindhelper