Hej Mindhelper
Jeg er en dreng, der har afsluttet 9. klasse i år, og jeg er blevet optaget på en stx-uddannelse som jeg skal starte på efter sommerferien. Problemet er bare, at jeg er ret nervøs for at starte på gymnasiet, fordi jeg er dels bange for fagenes niveau, og derfor ved jeg ikke om jeg vil være i stand til at følge med i undervisningen. Til gengæld afsluttede jeg 9. klasse med et karaktergennemsnit på 9,1, hvilket er væsentligt mere end, hvad er kræves for at blive optaget på en gymnasial uddannelse.

(16 år)
Hej med dig
Det lyder til, at nervøsiteten fylder en del hos dig. Det kan den godt, når man skal starte på noget nyt og spændende. Sådan noget kan fylde rigtig meget og derfor er det også super godt, at du skriver ind til os.
Det er normalt at blive nervøs
At starte på gymnasiet, er en fuldstændig ny og spændende verden. En verden fyldt med nye fag, venskaber, udfordringer og oplevelser. Derfor er der også rigtig mange unge, som er nervøse inden de skal starte. Du er måske allerede startet, men jeg håber alligevel, at mit svar kan hjælpe dig.
Rigtig mange unge tænker over, hvordan det bliver at gå på gymnasiet. Derfor er du også langt fra alene om at være nervøs for, hvordan det faglige niveau mon vil være. Heldigvis oplever langt de fleste, at de godt kan følge med selvom niveauet er lidt højere end i folkeskolen.
Selvom man bliver nervøs og det kan virke skræmmende at starte, er det ofte mere tanken om det, der er skræmmende. Heldigvis finder rigtig mange ud af, at når de rent faktisk starter, så var der ikke noget at være så nervøs over. De fleste oplever også, at selvom niveauet er lidt højere end i folkeskolen, kan de fint følge med på gymnasiet. Jeg vil næsten vædde med, at dine klassekammerater er eller var lige så nervøse for at starte på gymnasiet som dig.
Gymnasiet er vant til at hjælpe
At gå direkte fra folkeskolen til gymnasiet er helt normalt. Alle gymnasierne er derfor vant til at have elever, som kommer direkte fra folkeskolen. De ved godt, at det kan være lidt svært for den enkelte elev. Derfor gør de fleste gymnasier et stort nummer ud af at få sat en godt i gang – både socialt og fagligt. Du vil derfor forhåbentlig opleve en følelse af, at blive hjulpet godt fra start, allerede fra første skoledag af.
Snak med dine venner
Som jeg nævnte tidligere, er jeg sikker på at du ikke er den eneste, som er nervøs for at starte på gymnasiet. Derfor kan det ofte være en rigtig god ide, at snakke med sine venner om, hvordan man går og har det. Måske har du nogle gode venner eller veninder, som du er tryg ved at snakke med. Sammen kan man prøve at snakke om nogle af de ting, som man er nervøs for og på den måde støtte hinanden. Det kan være super rart at have den støtte med på vejen.
Snak med en studievejleder
Hvis du synes, at nervøsiteten bliver ved og du godt kunne tænke dig at snakke med nogen, som ved rigtig meget om gymnasiestart, vil jeg råde dig til at snakke med en studievejleder. De har snakket med rigtig mange, som kom direkte fra folkeskolen og var nervøse for gymnasiet. De har derfor helt sikkert nogle gode råd til, hvad du kan gøre for, at det bliver mindre skræmmende at starte på gymnasiet. De fleste gymnasier har en studievejleder tilknyttet, som man kan bestille en tid hos. Det kan du fx gøre på gymnasiets hjemmeside, og ellers kan dine lærere også hjælpe dig med at bestille en tid.
Det er fuldstændig normalt og helt okay, at man er nervøs for at starte på gymnasiet. Jeg håber at mit svar har hjulpet, og at du har fået lidt mere ro i maven. Jeg krydser fingre for, at du får en mega god studiestart og falder godt på plads.
De bedste hilsner fra en Mindhelper