Hej Mindhelper
Hej Brevkasse
Jeg er en pige der har valgt at gå i en musik klasse på mit gymnasium. I næste uge skal bi spille sammen spil og jeg er mege mega nervøs, de fleste fra klasse er rigtig dygtige til et instrument og det er jeg ikke, derfor tænker jeg at jeg gerne vil synge, men jeg er bare så nervøs hvad skal jeg gøre?

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Dit spørgsmål er efterhånden ved at være lidt mere end en uge gammelt. Derfor tænker jeg, at I måske allerede har spillet sammenspil i din klasse? Men nu svarer jeg på dit spørgsmål alligevel. Så kan det være, at du kan bruge svaret til en anden gang, hvor du bliver super nervøs.
Det er helt normalt
Det kan føles super grænseoverskridende at skulle spille musik sammen med nogle andre, hvis man føler, at de er meget bedre til at spille på instrumenter, end man selv er. Så kan man godt blive lidt nervøs for, om de andre mon kommer til at tænke, at man ikke gør det godt nok. Er det også sådan, du har det? Hvis det er, skal du vide, at det er helt normalt. For vi mennesker er nemlig flokdyr. Derfor sammenligner vi os med hinanden og vil gerne gøre et godt indtryk på de andre i ens gruppe. Det er med til at sikre, at man bliver ved med at være en del af fællesskabet, og det har været mega vigtigt for os engang.
Dengang vi boede på savannen, kunne det nemlig være livsfarligt at blive smidt ud af sin flok. Hvis man gik alene rundt på savannen, var det nemlig meget sværere at finde nok mad og drikke, og der var meget større risiko for at blive spist af en bjørn. Netop fordi det er så normalt, at vi mennesker kommer til at sammenligne os med hinanden og gerne vil gøre et godt indtryk. Så tænker jeg, at langt de fleste i din klasse har det lidt på samme måde som dig. For selvom man set udefra er mega dygtig til et instrument, så kan man stadig godt blive nervøs for, om de andre i klassen kommer til at synes, at man gør det godt nok.
De andre har også været nye
Samtidigt så er det også helt normalt at blive nervøs, når man bliver kastet ud i noget, som man ikke føler sig helt sikker i. For når man ikke føler sig på helt sikker grund, har man heller ikke lige så meget erfaring med, hvordan man kommer til at klare det. Så kan man hurtigt bliver usikker på, om man overhovedet kan klare at skulle spille sammen med de andre? Og hvis man ikke kan det, hvad sker der så? Men måske det kan hjælpe dig lidt at huske på, at de andre jo også har været nye på deres instrumenter engang. Så de kan sikkert godt huske, hvordan det er at være ny og ikke være helt så gode, som de er nu. Derfor tænker jeg også, at de er helt okay med, at du gør det bedste, som du kan.
Accepter nervøsiteten
Det lyder måske som et lidt træls råd. Men jeg tænker, at det bedste du kan gøre er at prøve at acceptere, at nervøsiteten er der. Det kunne for eksempel være ved at sige den her sætning til dig selv, når du møder nervøsiteten: “hej nervøsitet, jeg har set dig, og du må gerne være her, men jeg kan altså godt spille sammenspil med de andre alligevel.”
Det er nemlig sådan, at jo mere du kæmper imod nervøsiteten og prøver at få den til at gå væk. Jo mere vil den ofte komme til at fylde. For når man kæmper imod en følelse, så giver man den opmærksomhed. Og de ting vi giver opmærksomhed, er også de ting, der kommer til at fylde. Så jeg tænker, at du vil opdage, at jo bedre du bliver til at give nervøsiteten lov til at være der, jo mindre kommer den også til at fylde.
Snak med din musiklærer
Jeg tænker, at det kunne være en rigtigt god idé, hvis du fortalte din musiklærer, at du er nervøs for at skulle spille sammenspil med de andre. For de fleste lærere vil nemlig gerne hjælpe, hvis man kommer og fortæller dem, at der er noget, som man er nervøs og usikker på. Så måske ville I kunne få en snak om, om der er noget, som han kan gøre for, at det bliver mere okay at skulle spille sammen med de andre.
Kan du snakke med nogen i klassen?
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med nogen i din klasse om, at du er nervøs? Hvis ikke du har det, så synes jeg nemlig også, at du skal prøve at gøre det. For som jeg skrev i det første afsnit, så tænker jeg, at der også er andre i din klasse, der er nervøse for at skulle spille sammenspil. Og det kan måske være meget rart for dig at høre, at du ikke er den eneste?
Jeg håber, at der er noget i mit svar, som du måske kan bruge en anden gang, du bliver nervøs. Og så håber jeg, at det gik godt til sammenspil.
De bedste hilsner fra en Mindhelper