Hej
Jeg er lige startet på universitetet og jeg går og tænker meget på om det var det rigtige valg. Jeg havde det rimelig svært med at vælge uddannelse både fordi at jeg ikke var sikker nok på nogle valg til at flytte men også fordi at de eneste valg der var tæt på mit hjem ikke var ideelt.
Grundet min tvivl og manglende evne til at flytte valgte jeg det der var tættest på hjemmet. Det skal dog sige at det jeg valgte ikke er helt kul sort og det vel er fint nok. Ville bare havde taget noget andet som jeg var mere interesseret i hvis jeg kunne. Grunden til jeg ikke gjorde var fordi jeg ikke følte mig klar til at flytte. Uddannelsen jeg er endt op på nu er ikke det ideelle, tænker at jeg giver det et par uger for at se om det er noget for mig. Hvordan finder jeg ud af om det er noget for mig? Mit uddannelses valg til at starte med har nok været forkert idet jeg valgte pga lokation og ikke pga den store interesse. Har dog lidt interesse inden for uddannelsen men som sagt, man går jo ikke på en videregående uddannelse hvis man ikke er 100% investeret, eller i hvert fald 70% og det synes jeg ikke rigtig jeg er.
Valgte måske også bare fordi at jeg havde taget et sabbatår hvor jeg ikke rigtig fik lavet noget og pga det ville jeg nok bare gerne i gang med ”noget”. Derudover starter alle ens ven også så det er vel lidt pres på at komme i gang. Da dette er min første videregående uddannelse går det nok hvis jeg bruger et klip eller to.
Jeg er en person som ofte bare følger flowet og kan godt blive lidt bekymret for at jeg kommer til at sidde på uddannelsen i længere tid som folk ofte gør før de dropper ud. Det skal dog siges at jeg er startet her til den første september og det i sig selv ikke rigtig hjælper at gå og tænke på sådan noget her den første uge af studiestart.
Tror jeg har fået det meste med nu, har I nogle gode råd?

(Dreng, 20 år)
Hej Dreng på 20 år
Øv, det er bare rigtig træls når man er tvivl om sit uddannelsesvalg og det lyder til, at det fylder en del hos dig.
Det er helt naturligt at være i tvivl
Når vi mennesker skal træffe store beslutninger her i livet, så er det helt naturligt at man kan komme i tvivl, om det nu også er det rigtige valg man træffer. Uddannelse er også et stort valg og det er noget helt nyt, og derfor er det altså også bare hammer svært lige at vælge. For når man vælger noget til, så betyder det også at man vælger noget andet fra. Og så er det altså bare en helt almindeligt, at man bliver lidt usikker på sit valg.
Så selvom det bare er rigtig træls og svært at være så meget i tvivl, så er det en helt almindelig ting som rigtig mange unge mennesker oplever. For når man har truffet et valg, så kører toget. Men heldigvis så er det jo også sådan, at man godt kan stige af toget og så hoppe på et andet, hvis man kan mærke, at det alligevel ikke var den helt rigtige vej man kørte. Og det er de færreste, som har en helt lige vej gennem uddannelsessystemet. De fleste mennesker møder et par bumps på vejen. Det kan være tvivl, det kan være man skifter helt uddannelse eller noget helt tredje som gør at vejen ikke er helt lige. Men heldigvis ender de fleste på den rigtige station til sidst.
Lav en liste
Når man har en masse tanker og bekymringer inde i hovedet kan de godt komme til at løbe lidt løbsk. Og det kan være rigtig svært at holde styr på dem og vide hvad der egentlig lige er det rigtige for en. Desværre findes der ikke en opskrift på, hvordan man finder ud af, om en uddannelse er den rigtige for en. Men mange oplever, at det kan være rigtigt rart at lave en liste, hvor man kan skrive ned, hvad der taler for at blive på uddannelsen og hvad der måske taler for, at det ikke er det rigtige for en. Og du kan også sagtens gøre det samme med de andre uddannelser, som du har overvejet. Det kan nemlig være rigtig rart og nemmere at overskue, når man kan se de forskellige fordele og ulemper overfor hinanden. Det kan også være, at det gør det lidt nemmere for dig, at være til stede på studiet, når du ikke skal gå med det hele inde i hovedet, men i stedet ved, at det står på et papir, som du kan tage frem og kigge på senere. Hvad tænker du om det?
Der er mange som ikke finder en drømmeuddannelse
Det er rigtig mange unge, som har svært ved at vælge en uddannelse, fordi de måske ikke lige føler, at de har en drømmeuddannelse. Og det kan bare være hammer svært, når man hele tiden hører, at man bare skal finde sin drømmeuddannelse og være 110% passioneret omkring den. Men sådan er det faktisk de færreste der har det. Det er helt almindeligt, at man ikke har den oplevelse, men måske bare synes, at det er fint og at det måske er arbejdet senere hen, som er det fede.
Derfor kan det være en rigtig god ide at lave et lille tankeeksperiment, hvor man sætter sig ned og tænker over, om man kan se sig selv arbejde med det her om 10 år. For så kan ens mavefornemmelse ofte fortælle en, om det er det rigtige tog man er på, eller man har brug for at skifte. Men som du også selv skriver er du lige startet, og derfor kan det være en fin ide lige at give det lidt tid og så mærke efter. Du kan måske sætte en tidsfrist for hvor lang tid du vil give det en chance. Det oplever mange nemlig, kan gøre det lettere at være til stede på studiet, når man ved at det ikke er lige nu, at man skal træffe beslutningningen. Og så kan det også give lidt ro i hovedet, så man ikke kommer til at gå og tænke på det hele tiden.
Snak med en studievejleder
Det kan være rigtig svært, at gå rundt og være i tvivl og derfor er det bare rigtig godt at få snakket om hvordan man har det. Så man ikke skal gå rundt med alt sin tvivl og bekymringer alene. På alle uddannelser sidder er nogle studievejledere, og de er rigtige gode at snakke med, når man er i tvivl om det nu lige er den rigtige uddannelse, man er havnet på. De har nemlig helt styr på de forskellige uddannelser og ved hvad der er af muligheder. Og så er de vant til at snakke med unge som er i tvivl om deres uddannelse. Og derfor gør det som regel også deres allerbedste for at lytte og hjælpe. Så du kan finde det, der er det rigtige for dig.
Snak med dine venner om hvordan du har det
Det er også en rigtig god ide, at du snakker med dine venner om, hvordan du har det. Det kan nemlig være rigtig rart at få delt sine tanker med nogen på ens egen alder, som man er tryg ved. Og mon ikke der også er nogle af dem har har haft det lidt lige sådan? Det kan nemlig være rigtig rart at vide, at der også er andre som har prøvet at være lidt i tvivl om deres uddannelse nu også var den rigtige.
Tag fat i Headspace
Du kan også tage fat i Headspace. Det sidder nemlig en masse super søde frivillige klar til at hjælpe og lytte. Det er helt gratis at komme i Headspace og hvis du synes det er rarere, kan du også sagtens være anonym. De frivillige er vant til at snakke med unge om de ting, som fylder hos dem. Og derfor sørger de også altid for at det foregår på en måde som er rar for dig. Så I kan få snakket om lige præcis de ting, som du går og bøvler med.
Det er bare rigtig træls, når man går og er i tvivl om sin uddannelse og derfor håber jeg også, at mit svar har hjulpet og at du kan få mærket efter og talt med nogen om din tvivl.
De bedste hilsner fra en Mindhelper