Hej Mindhelper
Jeg er 17 år og har lige været til dansk eksamen hvor jeg dumpede… de sidste eksamener har jeg dumpet i.. jeg mener selv jeg forstår opgaverne men det ender med jeg dumper fordi jeg ik har lavet opgaverne ordentligt … nu starter jeg på EUD og er mega bange for jeg dumper igen

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det er ikke særligt sjovt at dumpe sine eksamener. Så kan man godt blive bange for, at det kommer til at ske igen. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine bekymringer med os. For det kan være rigtigt svært at gå med alene.
Det er okay at dumpe
Selvom det måske ikke føles sådan lige nu, så er det okay, at man dumper en eksamen. Det er møghamrende ærgerligt. Men det kan ske, og der kan være super mange grunde til, at det bare ikke lige gik. Det kan være alt fra, at opgaven var super svær, eller man ikke lige havde forstået, hvad de forventede af en. Det lyder til, at du selv oplevede, at det egentlig var gået fint med eksamenerne. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har prøvet at snakke med dine lærere om, om der måske er noget ved opgaverne, som du misforstod? Nogle gange kan det være rigtigt rart at få snakket med lærerne om, hvordan det er gået. Og hvad man kan gøre for at komme igennem eksamenerne, når det er svære. Så kan lærerne hjælpe og støtte en, så man forhåbentligt kan komme godt igennem eksamenerne.
Snak med lærerne/studievejleder på EUD
Jeg tænker, at det slet ikke er sikkert, at eksamenerne bliver et problem på EUD. For når man begynder på en ny skole, så vil opgaverne måske være anderledes og niveauet noget andet. Derfor kan det også sagtens være, at når du begynder på den nye skole, så vil du opleve, at eksamenerne kommer til at gå helt fint. Der er selvfølgelig en risiko for, at du igen får problemer med eksamenerne. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du snakkede med dine kommende lærerne og din studievejleder om dine bekymringer. For der er rigtig ofte hjælp at hente på ens skole, hvis man har problemer med eksamenerne.
Så kan man måske få lidt ekstra støtte og hjælp, hvis man får brug for det. Og det kan være super rart og trygt, at få det snakket igennem med sine lærerne på forhånd, hvis du nu skulle ske, at du dumpede en eksamen. For så er I alle sammen forberedt på, at det kan være, at du har brug for at gå opgaven igennem med en lærer efter eksamen, så I sammen kan finde ud af, hvor du kan blive lidt bedre, så du kan bestå eksamen. Studievejlederen kan også være super rar at snakke med, hvis man går rundt med nogle bekymringer om, hvad der lige skal ske. Studievejlederen kan du komme i kontakt med ved at spørge på kontoret eller spørge dine lærere om, hvordan man laver en aftale med sin studievejleder.
Snak med nogen om det
Det er ikke særligt fedt at dumpe en eksamen. Især ikke når man følte, man havde gjort det godt. Så kan man godt få lidt et hak i selvtilliden og blive nervøs for, om man kommer til at dumpe igen. Derfor kan det også være en rigtig god idé at få snakket med nogen om det og om, hvordan man har det. For det kan være super svært at gå rundt med sine bekymringer alene og så kan det godt begynde at føles som om, at det vokser sig større.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om, hvordan du har det? Det kan være rigtigt rart, at få lidt støtte hjemmefra, hvis man har problemer med sine eksamener. Så kan ens forældre støtte og snakke med en, så kan i sammen prøve at finde ud af, hvordan du lige kan gribe overgangen til EUD og eventuelt kommende eksamener an. Hvis du ikke har lyst til at snakke med dine forældre, så har du måske en god veninde, moster eller lærer, som er rar at snakke med. Måske er der en, som du tænker på lige nu?
Det er mega ærgerligt at dumpe nogle eksamener. Men det kan sagtens være, at det kommer til at gå super fint med eksamenerne på EUD alligevel. Indtil da kan det være en super god idé, lige at få det hele snakket igennem med sine lærerne og måske nogle i din omgangskreds, så du kan få lidt støtte, hvis det hele bliver træls.
Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for, at det bare kommer til at gå super godt på EUD.
De bedste hilsner fra en Mindhelper