Hej
Jeg føler mig virkelig fortabt i hvad jeg vil med mit liv. Jeg har prøvet diverse uddannelser, men jeg har altid endt med at droppe ud da jeg altid mister motivation. Lige nu er jeg på grundforløb som elektriker, jeg er kun en måned inde og jeg kan allerede se at det ikke er noget for mig, atter igen. Jeg er løbet tør for ideer og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og hvad mine muligheder egentligt er. Jeg har ikke nogle at spørge til råds, begge mine forældre er desværre døde, og det er svært at snakke med en studievejleder pga coronasituationen.

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det med at finde ud af hvilken uddannelse, som passer til en kan være mega hårdt arbejde. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Du må gerne vente med beslutningen
Det lyder til, at du føler, at du sidder lidt fast i hele den her uddannelses-karrusel. Er det rigtigt forstået? Det er i hvert fald helt normalt at opleve, når man er i begyndelsen af 20’erne, og det med uddannelse kommer i fokus. Men det er mega vigtigt, at du ved, det er helt okay at være fuldstændigt på bar bund med, hvad du gerne vil.
Egentligt kommer jeg til at tænke på, om du overhovedet behøver tage stilling til det med uddannelse lige nu? Du kan jo overveje, om det ville være rarere for dig at tage pause fra hele det her uddannelses-halløj. Og så måske arbejde i et par år? Det vil give dig god tid til at mærke efter, om der er nogle uddannelser eller jobs, der gør dig nysgerrig. Så ville du kunne smage lidt på nogle forskellige jobtyper, og måske møde nogle mennesker, som kunne inspirere dig til at tage i en bestemt retning?
Det er helt okay ikke at skynde dig. Du kommer måske til at skulle arbejde, til du er over 70 år, så der er god tid til at tage en beslutning, som føles rigtig. Det er vigtigt at huske sig selv på, at man ikke behøver tage den lige vej eller finde drømmejobbet i første hug. De fleste af os ender med at prøve nogle forskellige jobs og uddannelser af i løbet af vores liv. Fordi vi bliver ældre, skifter interesser eller bare har lyst til at prøve noget nyt. Det skal der også være plads til.
Du er blevet lidt klogere på dig selv
Der er ingen grund til at spilde din tid på en uddannelse, som du ikke kan lide. Derfor er det også helt okay, hvis elektriker ikke lige var sagen. Men prøv at spørge dig selv om, hvad du ikke kunne lide ved uddannelsen? For på den måde tager du noget mega vigtigt med dig videre, nemlig hvad du IKKE kunne tænke dig. Og det er et super fint skridt på vejen mod at finde noget, som du godt kunne tænke dig. Fordi du i hvert fald ved, at der er nogle bestemte veje, du ikke skal dreje ned af.
Kan du vende tingene på hovedet?
Mange unge har fået spørgsmålet “hvad kunne du godt tænke dig at arbejde med”. Og det kan være et rigtigt et rigtigt træls spørgsmål at få smidt i hovedet, hvis man ikke aner det. Men nogle gange kan det hjælpe at spørge sig selv, “hvordan vil jeg gerne arbejde” og skrive de ting ned på en liste.
Det giver dig ikke klart svar på, hvilken uddannelse, du skal vælge. Men det kan hjælpe lidt på vej mod, hvad det er, den uddannelse i hvert fald skal kunne lede frem til. Det kan eksempelvis være du tænker: jeg skal ikke arbejde om natten. Jeg vil have få kollegaer. Jeg vil gerne bruge mine hænder. Det skal helst være udenfor…. og lige så stille bevæger du dig i retning af nogle bestemte uddannelser. I det her tilfælde kunne det være alt fra gartner til luftskipper.
eVejledningen
Nu skriver du det her med, at det er en udfordring med studievejlederne pga. corona. Men jeg tænker, at eVejledningen nok stadig kan hjælpe. eVejledningen er studievejledere, som man kan kontakte online, på telefon eller chat. Og de skulle gerne have åbent, som de plejer. Så måske vil de også kunne hjælpe dig lidt på vej i en ny retning eller give nogle tips til, hvordan du kan komme nærmere en beslutning.
Er der andre omkring dig?
Jeg er ked af at høre, at dine forældre desværre ikke er her længere. Men jeg kommer til at tænke på, om der er nogle andre omkring dig, som du normalt snakker med? Nogle gode venner, søskende, bedsteforældre eller andre familiemedlemmer? I så fald kan du måske prøve at snakke med dem om, hvilke muligheder der er derude. Og måske bruge dem lidt som pusterum, hvis det hele bare bliver lidt for træls. Du kan også prøve at gå lidt i tænkeboks og overveje, om der er nogle i din omgangskreds, som har taget nogle uddannelsesvalg, som kunne inspirere dig?
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå godt med dig – uanset hvilken vej du vælger.
De bedste hilsner fra en Mindhelper