Hej Mindhelper
Jeg er kontorelev i en virksomhed og der har jeg været i snart et år. Jeg har så et år tilbage, men allerede inde i 3 måned fandt jeg bare ud af at kontor simpelthen ikke er mig og jeg har virkelig ikke lyst til at være der. Det ikke fordi jeg ikke kan lide kollegaerne eller stedet men jeg ved bare det slet ikke er mig og så synes jeg at 1 år er meget. Jeg er hele tiden negativ omkring det og græder ret tit fordi jeg bare ikke har lyst til at komme på arbejde. Jeg føler lidt at jeg skal grundet mine forældre og søster og fordi jeg jo skal have en uddannelse. Jeg ved hvad jeg hellere vil men andre siger jeg skal holde ud og tage det sidste 1 år og nogle måneder. Hvis det stod til mig stoppede jeg for der er andre ting jeg hellere vil men er i tvivl. Jeg føler et pres og folk der så vil se ned på mig. Aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Et år er lang tid hvis man ikke ønsker at komme på arbejde. Jeg synes virkelig ikke det rart for vil gerne fuldføre uddannelse men kan ikke holde det ud længere. Jeg har været to år på skole og så skal man være to år ude på arbejdsmarkedet

(20 år)
Kære Du
Det lyder til, at det her med uddannelsen og arbejdet som kontorelev fylder rigtig meget for dig. Det kan være rigtig svært, når man har et arbejde og er i gang med en uddannelse, som ikke føles rigtig for en. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er helt okay at skifte kurs
Du skriver, at du har været kontorelev i et år, men at du allerede efter tre måneder kunne mærke, at det ikke var det helt rigtige for dig. Og lige netop følelsen af at have valgt en uddannelse, som ikke føles rigtig alligevel, tror jeg, at der er rigtig mange unge, som kender til. Der er nemlig helt normalt, at man måske ikke lige får valgt rigtigt i første omgang. For man kan ikke vide om noget er det rigtige for en, før man har prøvet det. Derfor er det også helt okay at skifte kurs, hvis man finder ud af, at der er noget andet, som føles mere rigtigt for en.
Mærk efter
Når jeg læser dit brev, synes jeg, at det lyder til, at du allerede har overvejet, hvad der kunne være den rigtige vej for dig. Og det er hammergodt, at du allerede har mærket efter. Det er nemlig det allerbedste man kan gøre, når man står i sådan en situation. For det vigtigste er, at du er glad for det, som du laver. Derfor tænker jeg også, at du skal følge dit hjerte og gøre det, som føles rigtigt for dig. Så du ikke skal gå og have ondt i maven og være ked af at skulle på arbejde hele tiden.
Snak med dine forældre og søster
Du skriver, at du oplever, at du skal tage uddannelse på grund af dine forældre og søster. Det kan være rigtig svært at gå og føle sig presset af sin familie. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dem og fik fortalt, hvordan du går og har det. For så kan det måske også være med til at punktere nogle af de bekymringer og det pres, som du oplever. Heldigvis vil langt de fleste forældre nemlig rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Og det er ikke altid, at de er klar over, at de måske kommer til at lægge et pres på deres børn.
Hvis du synes, at det er lidt svært at få åbnet op for snakken, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan få taget hul på snakken.
Snak med dine venner
Når man går med overvejelser om at stoppe på sin uddannelse og måske starte på en anden, kan det være en rigtig god ide at dele sine tanker med nogen. Det kan nemlig være rigtig svært at gå med alle de overvejelser og tanker helt alene.
Det med at være i tvivl om uddannelse, kender rigtig mange unge til. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine venner, som har prøvet at have det sådan. Og at det derfor måske kunne være lidt rart for dig, at snakke med dem om, hvordan du går og har det. For uanset om de har prøvet at være i tvivl om deres uddannelsesvalg eller ej, vil langt de fleste venner rigtig gerne hjælpe og lytte, når man har det svært.
Snak med en Studievejleder
Nogle af dem, som også er rigtig gode at snakke med, når man ikke trives sin uddannelse, er studievejledere. De ved nemlig en hel masse om alt med uddannelse. De fleste skoler har en studievejleder ansat, som man kan tage fat i og få en snak. Så måske sin skole også har en, som du kan få en tid hos?
Ellers kan jeg også anbefale dig at tage fat i UG’s studievejledning. De er nemlig rigtig søde og er vant til at snakke med unge, som overvejer at skifte uddannelseskurs. Du kan både chatte med dem, ringe og snakke eller få en tid til en skypesamtale.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart, at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som bøvler med nogle svære ting. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere.
Det kan være hammersvært, at føle at man ikke er landet på den rigtige uddannelse og være i tvivl om, man skal skifte kurs. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din vej og håber, at du får mærket efter og snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper