Hej, jeg flyttede hjemmefra for lidt under en uge siden, for at studerer på en videregående uddannelse. Jeg har arbejdet mere end fuldtid igennem hele sommeren, og min beslutning om at starte på studiet har derfor været forhastet. Efter jeg er flyttet (og har haft tid til at tænke), er det ved at gå op for mig at dette ikke er uddannelsen for mig. jeg har snakket med mine forældre om at gå der i en måneds tid, for at prøve det af, inden jeg springer fra. Jeg har det dog mentalt meget dårligt ved tanken om at skulle begynde. Jeg kan mærke på mig selv at jeg hverken er klar til at være flyttet hjemmefra, eller at starte på studiet. Jeg har dog kun boet ude i under en uge, og skolen starter på mandag.

(18 år)
Kære du
Det lyder til, at du står i en situation, som er helt vildt svær. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver god mening
Når man har boet hjemme hele sit liv, kan det være en rigtig stor beslutning at flytte hjemmefra. Man forlader en hverdag man kender og meget af den struktur, som man har kendt til hele sit liv.
Derfor er det også helt normalt, hvis du synes det er svært, og måske ikke rigtig føler dig klar til at bo ude. Det er nemlig en kæmpe omvæltning og noget, som man nogle gange skal tage lidt tilløb til.
Når jeg læser dit brev, så lyder det til at du har mærket godt efter og kommet frem til den konklusion, at du måske ikke er helt klar til at være flyttet hjemmefra. Og det er helt normalt.
Er det normalt at droppe ud?
Når vi skal tage store beslutninger i vores liv, som fx hvilket job vi vil have, hvilket studie vi vil gå på, om vi skal flytte hjemmefra eller ej, er det helt normalt at blive i tvivl.
Vi kommer alle til at tage en masse store beslutninger i vores liv. Nogle af dem kommer til at ligge lige til højrebenet, mens langt de fleste af dem kommer til at være svære beslutninger.
Derfor er der heller ikke nogen skam i, hvis du ikke føler, at du har valgt den rigtige uddannelse i det første forsøg.
Selvfølgelig kan man som dine forældre siger, altid give det en chance. Så hvis du har mod på det, kan du prøve at give det en måneds tid og se om du skifter mening.
Ofte har man en bedre fornemmelse af, hvad et studie rent faktisk går ud på, når man er startet og har gået der et stykke tid.
Prøv at tage en snak med en studievejleder
Hvis du synes det er svært at finde hoved og hale i det, er det altid en god ide at prøve at tage fat i en studievejleder på din uddannelse.
Studievejledere er vant til at snakke med studerende, som er i tvivl om deres uddannelse.
Derfor er de også rigtig gode at snakke med, hvis du har brug for hjælp til at droppe ud af din uddannelse eller bare godt kunne tænke dig en snak om uddannelsen generelt.
Hvad kan du lave, hvis du dropper ud?
Hvis du ender med at beslutte dig for, at studiet ikke er noget for dig alligevel og du vælger at flytte hjem igen, så vil jeg lige prøve at komme med nogle forslag til hvad du kan lave i stedet for.
Tag en tur på Højskole
Hvis man er droppet ud af et studie eller har svært ved at finde ud af, hvilket studie man skal gå på, kan det være en rigtig god ide at tage et højskoleophold.
Højskoler er kostskoler, hvor du bor og har undervisning inden for de fag og emner, du synes er spændende. Det er for alle, og du kan ofte selv vælge mellem korte kurser (1-7 uger) og længere højskoleophold (2-12 måneder).
Her er det ikke karakterer og eksamener der er i fokus. Det er i stedet dine interesser og udvikling som person, som er i fokus.
Tag på en lang rejse
Noget som også kan være en rigtig god ide, er at spare en masse penge sammen og tage på en lang rejse ud i verdenen.
Det de fleste oplever når de tager på en lang rejse er, at de lærer rigtig meget om dem selv og lærer hurtigt at stå på egne ben.
Så hvis du har en masse penge tilovers fra dit arbejde i sommerferien, kan du overveje om det er noget for dig. Det kan være med en god ven eller veninde, og man kan helt selv bestemme hvor man gerne vil hen.
Arbejd videre på det job du havde i sommerferien
En tredje mulighed kunne være, at du flyttede hjem til dine forældre igen og gik tilbage til det arbejde du havde i sommerferien.
Hvis du gør det, kan du i trygge og vante rammer, bruge en masse tid på at tænke over hvilken uddannelse, der måske er noget for dig.
Får du snakket med nogen om det?
Ofte er det både rart og lettende at få sat ord på sine tanker og følelser. Især når det er et svært dilemma, som det du står i lige nu.
Derfor vil jeg her til sidst høre om du får snakket med nogen om de følelser du har om både studiet og det at være flyttet hjemmefra? For hvis du ikke gør det, synes jeg det kunne være en rigtig god ide.
Det kan være nogle af dine venner står i samme situation som dig, og er usikre på om de har valgt det rigtige studie eller om de skulle have blevet hjemme ved de gamle et par år endnu.
Det kan være svært at finde ud af, om man har taget den rigtige uddannelse eller ej, og om man var klar til at flytte hjemmefra. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper