Hej
Jeg er en pige på 17, snart 18 og jeg har på det sidste fået svært ved at komme op af sengen og gå i skole (gym). Mit fravær er sindssygt højt men jeg kan ikke tage mig sammen. Jeg tror det er kommet af, at jeg i forvejen ikke var særlig god til at lave lektier og aldrig rigtig har haft motivationen til det. Og så er jeg bare blevet stresset over alle de lektier der fører med gymnasiet. Alle mine venner synes at klare det fint og er glade, men når jeg ser på dem føler jeg mig bare dum. Som om jeg ikke er klog nok til at gå på gymnasiet. Og så bliver hele situationen jo bare værre.
Min mor er meget støttende og siger at hvis jeg vil droppe ud og finde et job eller en anden uddannelse jeg er mere glad for, så vil hun rigtig gerne hjælpe mig på vej. Men jeg hader bare tanken ved at skulle sige til mine veninder i min klasse (som jeg i øvrigt er blevet rigtig glad for) at jeg måske dropper ud og ikke kan komme til at få hue på med dem…
Tanken med at jeg kommer til at sakke bagud i forhold til alle dem jeg kender gør det heller ikke bedre.
Jeg drømmer om at rejse internationalt bare komme væk. Men jeg føler mig bundet til at skulle have en uddannelse for det…
Hjælp…?

(17 år)
Kære Du
Det kan være svært og frustrerende, når motivationen for at lave lektier og afleveringer er i bund. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Tvivlen er der mange, som kender
Når jeg læser dit brev, synes jeg det lyder til, at du er blevet i tvivl om, gym er det rigtige for dig. For du skriver, at du føler dig stresset over lektierne, og har svært ved at komme ud af sengen, og hen på skolen.
Det kan være ret hårdt, når man føler sig presset af lektier og opgaver. Og der er en hel del at se til, når man går på gymnasiet. Derfor tror jeg også, at der er mange andre unge som kan genkende det med, at synes gym er hårdt. Og hvis man samtidig har svært ved at tage sig sammen til at komme i skole. Så kan man også godt ryge lidt bagud. Og så er der ikke noget at sige til, at man kan føle sig presset eller overvældet. Og så kan tanken – er gym overhovedet noget for mig? – godt dukke op.
Det behøves ikke være perfekt
Du skriver også, at du føler, at du ikke er klog nok til at gå i gym og føler dig dum i sammenligning med nogle af dine venner. Det kan være nogle tunge tanker og gå med. Og som du også selv skriver, så gør det ikke situationen bedre. For sådan nogle selvkritiske tanker, kan virkelig være en lyseslukker for ens motivation.
Derfor kan det også være fint at huske på, at man ikke altid skal tro på alt det, man tænker. Vi mennesker har det nemlig med, at være meget mere kritiske overfor os selv, end over for andre. Derfor kan vi også falde i en fælde med at sammenligne vores egne værste sider, med alle andres gode sider. Og det er ikke helt fair over for en selv. Derfor kan det også være godt at huske på, at man ikke behøves at være god til alle fag, eller få 10 og 12, for at klare sig igennem gymnasiet!
Hvis du kan genkende det med at have en indre kritisk stemme, så kan du tjekke artiklen ud, som handler om at dæmpe den indre kritiker, og acceptere sig selv.
Der er tricks til at snyde motivationen
Motivation er noget, som kommer og går. Derfor er det også normalt at have perioder, hvor man har svært ved at lave lektier og skrive opgaver.
Når man har svært ved at komme i gang med lektierne, så kan det hjælpe, at sætte mindre mål for sig selv. Et mål kan f.eks. være, at man skal arbejde på noget i 10 minutter. Så kan man sætte en timer på sin telefon. Og som regel er det det med at komme i gang, som er sværest. Og så kan man tit godt overskue at fortsætte efter de 10 minutter er gået.
Du kan læse flere tips til, hvordan det kan blive lettere at lave lektier i artiklen Når koncentrationen svigter: få 11 tips.
En liste kan hjælpe dig på vej
Når man er i tvivl, om man skal blive på gym, starte på en anden uddannelse, eller noget helt tredje, så kan det også hjælpe at skrive en liste. For det kan hjælpe en til at blive mere klar på, hvad man har mest lyst til, og hvad der kan lade sig gøre. Så måske kan du prøve at skrive ned, hvad der taler for og imod at blive på gym. Du kan også skrive ned, hvad alternativerne ville være ved at droppe ud, og hvad der taler for og imod de forskellige ting.
Tal med en studievejleder
Jeg tænker også, at det ville være en god ide at tale med en studievejleder. For studievejledere er vant til at tale med unge, som er i tvivl om uddannelse, og som synes gym er udfordrende. Derfor kan de også hjælpe en til at se, hvilke muligheder der er.
Hvis du kommer frem til gerne at ville fortsætte, så kan dig og studievejlederen måske også tale om, hvordan du kan strukturere din tid, så det ikke bliver så stressende med lektier, og så du får det lettere med at møde op på skolen.
Bliv ved med at snakke med andre om det
Det er også super fint, at du taler med din mor om, hvordan du har det. For det er noget af det bedste man kan gøre, når man har det svært. Så det skal du endelig bare blive ved med.
Jeg vil også råde dig til at snakke med dine venner om det med tvivlen og motivationen. For selvom det ser ud til, at de ikke er pressede af gym. Så tænker jeg alligevel, at der måske er nogle af dem, som kan genkende tvivlen og presset.
Det kan også være, at nogle af dine veninder fra klassen kunne være friske på, at sidde sammen og lave lektier eller afleveringer? Det kan også hjælpe på motivationen.
Headspace
På falderebet vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Headspace er et sted, hvor unge kan komme, og tale om det der fylder. Hos Headspace arbejder der nemlig nogle rigtig søde frivillige, som er vant til at tale med unge. Derfor kan de også være gode at snakke med, når man er i tvivl om gym. Der ligger headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også skrive til deres chat.
Det kan være frustrerende, når motivationen til at gå på gym er i bund. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender i hvert fald en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper