Hej brevkasse. Jeg er lige blevet færdig i gym og til min hue eksamen fik jeg ikke den karakter jeg havde håbet på. Oldtidskunskab var mig ynglingsfag i gym og jeg har tænkt mig at læse videre på det på universitetet. Da vi skulle til eksamen i det fik jeg så uheldigvis kun 7 og nu føler jeg mig bare stadig så skuffet over det selvom der er gået flere måneder. Nu er jeg også usikker på om jeg overhovedet vil læse det på uni fordi jeg er usikker på mine evner i det.

(18 år)
Hej med dig
Det er super træls, når tingene ikke går som man havde håbet. For man kan blive i tvivl om, hvad der så skal ske, og det er forvirrende. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Tro på dig selv
Det kan godt være noget af en mavepuster, når man ikke får den karakter, som man håbede på. Og det kan godt sætte gang i en masse svære tanker og følelser. Men selvom det 7-tal godt kan føles, som det værste i verdenen, så er det bestemt ikke afgørende. Du kan sagtens læse oldtidskundskab på universitetet. Også selvom du fik 7. Det er vigtigt at huske på, at eksamener ikke nødvendigvis hænger sammen med ens evner. Så man kan sagtens være super dygtig til et fag og så være enormt uheldig til eksamen. Der er også stor forskel på at gå i gymnasiet og gå på universitetet. Nogle klarer sig fx bedre på universitet, end de gjorde i gymnasiet.
Den indre kritiker
Når man har en træls oplevelse, kan den indre kritiker sommetider finde på at titte frem, og dunke en i hovedet med en masse selvkritiske tanker. Og det kan være hammerhårdt. Er du mon noget du kan genkende?. En dårlig karakter kan hurtigt resultere i, at man føler, at man ikke dur til noget som helst. Derfor kan det nogle gange hjælpe, hvis man får skruet lidt ned for ens indre kritiker. Hvis du synes, det lyder som noget for dig, kan jeg varmt anbefale dig vores artikel om at dæmpe ens indre kritiker. Her finder du nogle gode råd til, at være mindre kritisk over for en selv.
Snak med dine venner
Når man er i tvivl om noget, kan det være en rigtig god ide, at snakke med nogen om det. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du måske kan snakke med nogle af dine venner om det? Måske står de selv i samme situation, og er usikre på deres evner til at gå på universitetet. Og som måske har et godt råd eller to til dig. Og uanset om de kender det eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem om det, som man går og er i tvivl om.
Snak med Headspace
Her til sidst vil jeg også lige fortælle dig om Headspace. Headspace er et sted, hvor man som ung kan komme og snakke, om det der fylder. De frivillige der arbejder der, er super søde og vant til at snakke med unge som dig. Derfor kan de være gode at snakke med, når man går og er tvivl om dine evner. Det er gratis og anonymt, og du kan enten ringe til dem og bestille en tid eller gå direkte ind og besøge dem fysisk i en af storbyerne.
Det kan vende ens forventninger fuldstændig på hovedet, når man ikke får den karakter, som man havde regnet med. Derfor håber jeg, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker dig vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper