Hej Mindhelper
Hej jeg er en pige på 12 år. Jeg skriver til jer fordi jeg har haft ønsket om at flytte skole siden 4. klasse, PS (går i 6. klasse nu). Og så skete det endelig, jeg var så glad for at flytte skole. så jeg kom ned på min nye skole en torsdag første dag, og skulle være fra, 12:00 til 14:00, og det syntes jeg var fint nok. Og så næste dag skulle jeg være der fra kl 8:00 til kl 12:00. Og jeg kunne bare mærke da jeg var der, at det ikke var stedet for mig, der var så mange forandringer og jeg kendte jo ingen, der var også mange flere regler end på min gamle skole. Det var forfærdeligt at være der. Og da jeg var kommet hjem kunne jeg slet ikke tænke på andet end hvor let jeg ville ned på min nye skole. På min gamle skole var jeg alene hele tiden, men hvis jeg skal vælge imellem min nye skole og min gamle skole, så ville jeg helst gå på min gamle skole, selvom jeg ville være alene hele tiden. Alle de andre i min nye klasse har bare så meget styr på alle og alt. Jeg tror mit største ønske er at flytte tilbage til min gamle skole ): Jeg græder næsten hver aften p.g.a det med min nye skole. Og hver gang jeg bare nævner det med min flytte tilbage til min gamle skole, bliver hun pisse sur. 😢

(13 år)
Kære Du
Det lyder til, at du har det rigtig svært lige nu. Det kan være en stor omvæltning at flytte skole. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Det kan være overvældende at skifte skole
Det lyder til, at der er en masse nye ting og mennesker, som du skal forholde dig til på din nye skole. Og det kan være rigtig hårdt, når man skal vænne sig til nye regler og nye mennesker. Derfor er det også helt naturligt, at det kan føles overvældende med alt det nye. Vi mennesker er vanedyr og kan godt lide at gøre tingene, som vi plejer, for så skal vi ikke bruge så meget energi på det.
Men når man så starter et nyt sted og alt er helt anderledes end det, som man er vant til. Så skal man pludselig hele tiden være mere opmærksom, og det kan godt påvirke ens humør og overskud. Og så kan lysten til at flytte tilbage til det, man kender godt melde sig. Det tror jeg at rigtig mange, som er startet et nyt sted kender til. Men heldigvis oplever langt de fleste, at de falder til og bliver glade for det nye sted, selvom det var svært i starten. Så derfor tænker jeg også, at det måske ville være en god ide, at du prøvede at give det en chance og se tiden lidt an.
Er det fair at sammenligne sig med verdensmesteren?
Du skriver også, at alle de andre i din nye klasse har meget styr på alt og alle. Vi mennesker har det med at sammenligne os med andre. Det er helt naturligt og vi gør det alle sammen fra tid til anden. Og så kommer vi tit til at lægge mærke til alt det, som de andre har eller er mega gode til og glemmer alt det, som vi selv er gode til. De andre har gået i klassen længere tid end dig, og derfor er det også naturligt, at de har mere styr på tingene end dig.
Du kan prøve at tænke på det, på den her måde: Ville det være fair at sammenligne en der lige var startet til højdespring med verdensmesteren i højdespring? Nej vel – det ville være en mega unfair sammenligning. Derfor er det heller ikke helt fair at sammenligne dig med dem.
Så selvom det kan være mega svært, tænker jeg, at det ville være en god ide, at du prøvede ikke at sammenligne dig selv med de andre i klassen. For du skal nok komme dertil, hvor du har lige så meget styr på det, som de andre i klassen.
Tal med en voksen om det
Det kan være rigtig hårdt, at gå med en masse svære tanker og følelser helt alene. Derfor er det også en rigtig god ide at snakke med en voksen om, hvordan man har det. For så skal man ikke gå med tingene helt alene, og så kan den voksne også hjælpe en.
Det kan eksempelvis være ens forældre. De er måske nogle af de voksne, som er allertættest på en. Og langt de fleste forældre vil rigtig gerne have at deres børn har det godt. Du skriver, at hvis du nævner det med at flytte tilbage til den gamle skole, bliver hun sur. Det lyder ikke særlig rart. Jeg kommer til at tænke på, om det er din mor, du mener? For det kan være rigtig hårdt, når man måske ikke oplever, at der bliver lyttet til en. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har fortalt din mor, hvordan du har det i skolen eller bare sagt til hende, at du gerne vil flytte tilbage. Hvis hun ikke ved, hvordan du har det, tænker jeg at det kunne være en rigtig god ide, at du fortalte hende om det. For så kan det også være at hun bedre kan forstå, hvorfor du siger, at du gerne vil flytte tilbage til den anden skole.
Hvis du har prøvet og det slet ikke dur at snakke med dine forældre om det, kan du også snakke med en anden voksen. Det kan for eksempel være en moster, en venindes mor eller en helt tredje, som du er tryg ved. Det vigtige er nemlig bare, at du ikke går med det alene. Det kan også være at den voksne kan hjælpe dig med at snakke med lærerne på din nye skole om, hvordan du har det i klassen.
Snak med dine lærere
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine nye lærere om, hvordan du har det i skolen lige nu. Udover at undervise deres elever har lærerne også at ansvar for at sørge for, at deres elever har det godt i skolen. Og langt de fleste lærere vil rigtig gerne hjælpe en, hvis man kommer og fortæller dem, at man har det svært. Jeg er også helt sikker på, at du ikke kommer til at være den første elev, som har haft lidt svært ved at falde til i en ny klasse.
Headspace
Du kan også tage fat i Headspace og få en snak om, hvordan du har det. Headspace er et sted, hvor man kan komme og snakke om det, som fylder hos en. Intet er for stort eller småt. Der sidder en masse super søde og rare frivillige, som er vant til at snakke med unge, som bøvler med svære ting. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man lige er skiftet skole og har svært ved at falde til. Og de sørger altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Det kan være mega hårdt og overvældende at starte på en ny skole. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det i den nye klasse.
De bedste hilsner fra en Mindhelper