Jeg droppede ud af gymnasiet, fordi det ikke var noget for mig. Men nu har jeg et halvt år, hvor jeg ikke helt ved, hvad jeg skal lave.
Hej
jeg har droppet ud af gymnasiet efter 3 måneder der. Det passede ikke til mig. Jeg har dummet mig da jeg ikke ved hvad jeg vil. Jeg har arbejde i øjeblikket. Jeg vil gerne starte på en HF i sommer. Jeg har dog bare et halvt år hvor jeg ikke ved hvad jeg vil lave. Vis du har nogen gode ideer så skriv.

(Dreng, 16 år)
Kære dreng på 16 år
Det kan være svært at finde ud af, hvad man lige skal, efter man er droppet ud af sin uddannelse. Så jeg er rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Mega sejt
Til at starte med vil jeg egentligt bare gerne give dig lidt ros. Jeg synes nemlig, det er mega sejt, at du lyttede til dig selv, da du fandt ud af at gymnasiet ikke passede til dig og droppede ud. Det kan nemlig være en rigtigt svær beslutning at tage. Specielt hvis man ikke helt ved, hvad man så skal bruge tiden på bagefter. Så jeg synes, det er super flot, at du tog beslutningen alligevel.
Har du nogle hobbyer?
Du skriver, at du har dummet dig, fordi du ikke helt ved, hvad du vil. Men når jeg læser din besked, kan jeg alligevel ikke lade være med at tænke, at det faktisk lyder, som om du har en ret god plan. Du vil gerne tage en HF til sommer, og lige nu har du et arbejde, du kan bruge noget af din tid på. Men man bruger bare rigtigt meget tid i skolen. Og derfor kan det også godt føles lidt kaotisk, når man så lige pludseligt har meget mere tid til overs, fordi man er droppet ud. Så det giver super god mening, at du ikke helt ved, hvad du skal bruge din tid på.
Jeg kommer til at tænke på, om du har nogle hobbyer? Eller bare noget, du synes er virkeligt sjovt at lave. Det kunne for eksempel være at spille fodbold eller at game. Eller noget helt tredje. Så tænker jeg nemlig, du kunne bruge din ekstra tid på at fordybe dig i det. Ellers kan det være, du kan finde en hobby, som du kan bruge tiden på. Det kan være, der er noget, du altid har drømt om at gøre, men som du ikke har haft tid til at starte op på. Så kan du jo passende bruge den tid, du har fået nu på at kaste dig ud i det!
Måske er frivilligt arbejde noget for dig?
Noget andet du måske kan overveje at bruge noget af din tid på er frivilligt arbejdet. Det får man godt nok ikke penge for, men man lærer rigtigt ofte en hel masse nye mennesker at kende. Og så gør man en forskel for nogen, der har brug for det. Der findes rigtigt mange forskellige organisationer i Danmark, der mangler frivillige. Så hvis du tænker, det er noget for dig, kan du google frivilligt arbejde og den by, du bor i. Så er jeg helt sikker på, at du nok skal få nogle forslag op.
Del det med nogen
Jeg tænker også på, om du har snakket med nogen om, at du faktisk ikke helt ved, hvad du skal bruge din tid på? Det kunne for eksempel være dine venner, som du sikkert har brugt meget tid sammen med. Det kan jo være, at de har nogle idéer til, hvad du kan lave. Det kunne også være dine forældre, som jo har kendt dig rigtigt længe. Måske de kan komme i tanke om noget, som du plejede at væe glad for, men som du måske ikke har haft så meget tid til at gøre på grund af skolen? Og så er det i øvrigt også bare rigtigt godt at få snakket med nogen, hvis man har noget, som man går og er lidt i tvivl om.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar til noget. Og så ønsker jeg dig alt muligt held og lykke fremover. Jeg håber, du finder noget, du kan bruge din tid på.
De bedste hilsner fra en Mindhelper