Hej Mindhelper
Jeg har altid været genert og ikke rigtig turde sige noget opppe i skolen, men her på det sidste er det blevet meget bedre. Jeg kæmper dog stadigvæk med usikkerhed og lavt selvværd, og her i sidste uge skete der noget som i hvert fald ikke gjorde det bedre.
Min veninde og jeg havde fysik i skolen og vi skulle lave et forsøg. Vores fysiklærer har altid været kendt for at være skrap og ligefrem ubehagelig. Han sagde til os, på en meget sur og skuffet måde, at vi i hvert fald ikke måtte lave det forsøg som vi havde forberedt, og det lyder ikke af meget, men måden han sagde det på gjorde at jeg blev ked af det og virkelig usikker på mig selv.
I næste uge skal vi præsentere vores forsøg og vi har stadig ikke fundet på et nyt forsøg, og tanken om at jeg ikke gør det godt nok, sidder konstant i mit baghoved. Jeg er bange for at han bliver irriteret eller sur til fremlæggelsen og igen siger at vi ikke har gjort det rigtigt. Selvom jeg ikke tænker på det 24/7, kan jeg stadigvæk godt mærke at jeg konstant er nervøs og bange.
Hvad skal jeg gøre, for ikke at være så bange for den fremlæggelse?

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Øv, en dårlig oplevelse, du havde med din fysiklærer. Jeg kan sagtens forstå, hvis du synes det var ubehageligt, at han talte surt til jer.
Du reagerer normalt
Det lyder jo super fedt, at det er begyndt at gå bedre og bedre med din generthed i skolen. Det kan nemlig være rigtigt svært at slippe de følelser. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at det ramte dig, da din lærer var så skarp i replikken. For det er ikke rart at snakke med nogen, som virker til at være vrede eller skuffede. Og hvis man så i forvejen er lidt usikker eller genert, så kan man godt blive rigtigt ked af det over det. Så den måde, du reagerer på, er helt normal.
Det er ham, som er uretfærdig
Selvom i måske ikke kunne lave det forsøg, som i først havde fundet på, så kunne jeres fysiklærer godt have fortalt jer det på en ordentlig måde. Derfor tænker jeg også, at han har været uretfærdig, når han har været så hård i tonen. Sådan er der desværre nogle lærere som er. Jeg tror rigtigt mange af os kan nikke genkendende til de ting, som du fortæller.
Noget som nogle gange kan være en hjælp at tænke på er, at han ikke kun er sur, når han snakker til dig, men overfor alle. Det kan godt være, at han bliver sur, fordi der er noget ved jeres første forsøg, som han ikke kunne lide. Men det har ikke noget at gøre med, at du ikke er god nok. Dig og din veninde havde en idé til det første forsøg, og hvis jeres lærer ikke var tilfreds med det, så burde han i stedet hjælpe jer med at finde på et nyt forsøg – i stedet for at blive sur. Derfor tror jeg heller ikke, at hans surhed har noget med jer at gøre. Nogle mennesker er bare altid møgsure og det er jo egentligt ret synd for dem, når man tænker over det. For det må være hårdt at gå rundt at være sur hele dagen og at folk ikke bryder sig om ham pga. det.
Så når tanken om, at han måske bliver sur eller irriteret rammer dig, så prøv at husk på, at det ikke har noget med dig at gøre, han er bare altid er mega sur. Det er ikke dit ansvar, at han skal være i godt humør. Det må han selv gøre en indsats for. Og det lyder til, at han er rigtigt svær at gøre tilfreds.
Frygten for fremlæggelsen
Jeg kan sagtens forstå, at du er nervøs for fremlæggelsen. Men dig og din veninde må prøve at finde på et nyt forsøg og så bare gøre jeres bedste. Bliver han sur igen, så har han højst sandsynligt været sur i forvejen og det har intet med jer at gøre. Du bliver jo heller ikke sur på dine klassekammerater, hvis deres forsøg ikke er tiptop. Selv hvis jeres forsøg ikke lever op til hans forventninger, så betyder det ikke, at i ikke er gode nok. Det betyder bare, at i ikke lige har forstået, hvad han mente. Og det er også helt okay ikke altid at brillere i alle fremlæggelser. Vi kan ikke altid være totalt tjekkede og forberedte.
Snak med dine forældre eller en lærer
Det lyder jo til, at det er et generelt problem, at jeres lærer er ubehagelig og vred. Derfor tænker jeg også på, om i har prøvet at snakke med jeres forældre, en anden lærer eller rektor om det? For det lyder til at være ret ubehageligt. Og måske kan jeres forældre, rektor eller en anden lærer snakke med jeres fysiklærer og bede ham om, at skrue lidt ned for charmen. Det skal jo gerne være sådan, at det er rart at gå i skole og i ikke behøver være bange for jeres lærers reaktioner.
Det er rigtigt svært, at have en sur lærer, som taler vredt til en. Det giver god mening, at det gør dig nervøs. Men det bedste man kan gøre er, at huske sig selv på, at læreren altid er sur og det ikke har noget at gøre med, at man ikke gør det godt nok. Og så kan det være en god idé, at få snakket med nogle voksne og høre ad, om de måske kunne snakke lidt med fysiklæreren om hans tone.
Jeg håber at du har kunne bruge mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med jeres fremlæggelse.
De bedste hilsner fra en Mindhelper